Либерализацията на пазара на електроенергия за домакинствата у нас беше отложена, но не и отменена. Това означава, че рано или късно всички ще трябва да се адаптираме към нова реалност – тази на свободния пазар, в която потребителите ще могат да избират своя доставчик, но и ще носят повече отговорност за условията по договора и сметките си.
Промяната поражда множество въпроси: ще поскъпне ли токът, ще можем ли да избираме откъде идва енергията ни, и кой ще защитава интересите на потребителите?
За да внесе яснота по тези теми, „Грийнпийс“ – България стартира кампанията „100 въпроса за либерализацията“, в която събира над 200 питания от граждани. Те са сведени до малко над 20 ключови въпроса, на които експерти от организацията и партньорите им от Софийския университет и лабораторията Nerolab дават ясни отговори.
„Отлагането просто забавя един дълго чакан процес – процес, който ще доведе до стабилизиране на системата и ще подпомогне инвестиции в по-стабилна мрежа и по-чисто производство на електроенергия,“ каза Кристиян Димитров, координатор на кампания „Енергийни общности“ в „Грийнпийс“ – България.
По думите му години наред държавата изкуствено е поддържала цената на тока, което на пазарен принцип пречи на производителите да инвестират в модерни и екологични технологии.
„Най-големият мит е, че цената задължително ще бъде по-висока. В действителност около 60% от сметката ни е за доставката на електроенергия – това е частта, върху която ще имаме избор на доставчик. Останалите 40% са фиксирани такси за разпределение и инфраструктура,“ поясни Димитров.
Той подчерта, че риск от монополни практики съществува: „Възможно е да има злоупотреби, ако регулаторите не действат ефективно. КЕВР е ключовата институция, която трябва да ни предпази от подобни сценарии, но хората имат право да се притесняват, защото досега държавата не е показала достатъчна решимост.“
„Да, вече можем да предпочетем електричество, произведено изцяло от възобновяеми източници, чрез гаранции за произход. Представете си електроенергийната система като басейн, в който различни производители наливат енергия – няма как физически да получим ток само от един източник, но гаранциите осигуряват, че купуваме зелена енергия.“
„Това е в основата на децентрализацията и демократизацията на енергийната система. Те могат да произвеждат не само със соларни панели, но и с други възобновяеми технологии, като споделят разходите и произведената енергия.“
В Западна Европа този модел е изключително популярен, а в Гърция е особено развит. „У нас обаче основната бариера е невъзможността за реално споделяне на енергия. Законът го позволява, но техническите правила не са уредени. Често таксите за пренос правят споделянето икономически безсмислено,“ каза той.
„Хората се интересуват най-вече от цената, сигурността и какво конкретно трябва да направят. Кампанията показа, че повечето граждани не са подготвени за този процес, а държавата не е провела информационна кампания,“ обобщи Димитров. „Ще продължим да работим за прозрачност, достъпна информация и премахване на пречките пред енергийните общности. Целта ни е потребителите да бъдат защитени и информирани в предстоящия енергиен преход,“ увери Кристиян Димитров.
Всички отговори по кампанията „100 въпроса за либерализацията“ са достъпни на сайта на „Грийнпийс“ – България.
Цялото интервю е в звуковия файл.

Приключи срока за общественото обсъждане на Проекта на наредба за утвърждаване на медицински стандарт „Психиатрия“. Според много психиатри има много пропуски в така предложена наредба. Надяваме се на адекватни корекции в стандарта, коментира Д-р..
Модерният консерватизъм и европейската перспектива се пресичат исторически. „Това е един своеобразен политически внос. Отначало у нас не е имало разбиране що е консерватор, що е либерал. И още в начало споровете между партиите се изострят. Тогава..
WWF започва информационна кампания в социалните мрежи, за да информира хората как да намалят конфликта човек-мечка. Поводът за кампанията са зачестилите случаи на навлизане на мечки в населени места. Основна цел на кампанията е да се информира..
Несигурната и непридвидима обстановка, инфлационни процеси, които водят до постоянно повишаване цените на материалите, увеличаващите се разходи за труд, но и липсата на работна ръка, са сред осовните предизвикателства пред строителния бранш. Това каза в..
97 лева е цената на основните хранителни стоки, които формират малката потребителска кошница през тази седмица. Няма драстично поскъпване, разликата с миналата седмица е на стойност 2 лева. Забавя се есенното поскъпване, съобщи за радио Стара Загора..
Хората на над 50 години се реализират все-повече на пазара на труда у нас. Нещо повече, заетостта на онези в предпенсионна възраст е над 70%. Причината се крие освен в повишаването на пенсионната възраст, но и в положителната динамика на..
През последните седмици златото бележи рекорден ръст в цената си, а по света се извиват буквално опашки за покупка на благородния метал. Според икономиста Георги Вулджев това е тревожен сигнал, който показва, че на пазара се формира краткосрочна..
Сцената на Бойко Борисов, довела до политическа криза, нямаше никакъв смисъл и единствено загуби времето на обществото. Това заяви за Радио Стара Загора по повод събитията през последната седмица у нас лидерът на партия „Непокорна България“..
Приключи археологическият сезон за проучване на хълма Аламура край старозагорското село Ракитница. За втора година в местността се извършват спасителни археологически разкопки на откритото там тракийско светилище, свързано с култа към Аполон. Ценният..
Основната ми цел като председател на съвета е дейността да бъде реална, а не формална, да правим неща за факултета и като цяло за университета, заяви в студиото на Радио Стара Загора новоизбраният председател на Студентския съвет към Аграрния..

Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net
