В гръцката митология Цербер е триглаво куче, което охранява подстъпите към царството на Хадес. В модерната гръцка политика, Тройката е триглавото чудовище, което държи страната в “икономически подземен свят”. Във финансовото министерство в Атина дори чистачките крещят “убийци” към гостуващите представители на Тройката. На протест в Лисабон надписа на лозунгите гласеше “Тройката вън”. В Португалия вече има популярен неологизъм “ентройкадо”, което означава “икономически прецакани”.
Като пазител на кредиторите, Тройката никога няма да бъде обичана. Триото от МВФ, ЕК и ЕЦБ беше създадено по време на първия спасителен план за Гърция през май 2010-а година. След това Тройката беше в центъра на други спасявания, на Ирландия, Португалия и най-скоро на Кипър. Все повече обаче ролята на Тройката се поставя под съмнение. Дали чудовището не съдира твърде много кожа от страните, които принципно трябва да спасява? И кой в края на краищата контролира звяра?
Европейският парламент започна разследване на работата на Тройката. Депутати от Европейския парламент посещават затруднените държави и привикват представители на Тройката за разпити. Социалистите обвиняват Тройката в некомпетентност, дори в нарушаване на социалните права, установени от договорите в ЕС, и искат да я забранят. Десните казват, че Тройката е необходимост, която е доказала стойността си, но все пак трябва да бъде заменена с времето. И двете страни обаче са на мнение, че Тройката лежи на съмнителна законова база и е стряскащо без отговорности за стореното.
Тройката е най-силно критикувана в Гърция и има известни причини за това. БВП в тази страна спадна с 1/4 след началото на кризата, а 27% от населението е без работа. Въпреки че Гърция фантастично постигна бюджетен излишък (преди плащанията на задълженията), тя отново е на нож с кредиторите, които задържат следващия транш от заеми. Политическата ситуация в Гърция е странна. Гърция държи ротационното председателство на ЕС, а слабото правителство рискува да претърпи унижение на европейските избори от анти-Тройка настроените партии. Андонис Самарас, десният министър-председател, твърди, че проблемът идва от спор между МВФ и ЕК. Според него Гърция рискува да бъде стъпкана от “двата борещи се слона”.
Наистина ръководителите на Тройката често не са на едно мнение. МВФ скърцайки със зъби прие настояването на ЕЦБ, че основните притежатели на облигации в ирландските банки трябва да бъдат пощадени, което увеличава тежестта върху ирландските данъкоплатци. Фондът упорито спори, първо скрито, а после и публично, че европейците натискат с ограничителните мерки прекалено сурово. Въпреки че премина нормалните граници при първия гръцки спасителен план, МВФ остана твърд при оценяването на устойчивостта на огромния гръцки дълг. В началото това удовлетворяваше Германия, подкрепяйки исканията частните притежатели на облигации да поемат загуби, за да се намалят разходите за втория спасителен план (тази идея ужаси ЕЦБ). Сега Фондът се чувства неудобно. Намаляването на доверието към възможностите за кредит на Гърция изисква отписване на официални заеми. Германия предпочита по-скоро да се увеличат сроковете. Това обаче ще остави голям дълг и политическа несигурност и ще отблъсква инвеститорите.
Самарас тайно се надява, че МВФ приема песимистични очаквания за гръцките обществени финанси, което да форсира германската позиция. Самарас казва на Тройката да не бъде прекалено твърда, защото това дава сила на лявата СИРИЗА, която и в момента води при допитванията до общественото мнение. Германия и по подразбиране и ЕК са симпатични, въпреки че Гърция все още е далеч от излишъците, от които се нуждае, за да изплаща дълговете си. За МВФ най-големият дефицит е дългият списък от неизпълнени структурни реформи. Ако европейците наистина искат да държат СИРИЗА извън властта, най-добрият отговор е бързо да се забрави голяма част от дълга.
Трите организации от Тройката работиха повече или по-малко приятелски настроени, но реформите са закъснели. До известна степен Тройката започва и да изчезва. Ирландия и Испания (която получи частична помощ за банковия си сектор) сложиха край на техните спасителни програми и се завърнаха на пазарите. Португалия може би ще направи същото тази пролет, подпомогната от кредитна линия. Това оставя първоначалния проблем Гърция и в по-малка степен Кипър.
Еврофилите се надяват, че напълно развит Европейски валутен фонд, изграден около техния спасителен Европейски спасителен механизъм, ще поеме един ден ролята на МВФ и ще бъде регулиран от Европейския парламент. Това обаче ще изисква промяна в договорите, за да се превърне механизмът от междуправителствена организация в европейска институция. Германия (и другите кредитори) ще трябва да се съгласят да предадат контрола върху техните пари. Включването на Европейския парламент в поставянето на макроикономическите условия ще е рецепта при парализираща ситуация.
Алтернативен вариант е да се остави проблема изцяло или основно в ръцете на МВФ. Той има по-голяма експертност и независимост от ЕК. Наистина той може не винаги да разполага с достатъчно пари за финансирането на големи европейски спасителни операции. В случая на Гърция обаче щеше да намали сметката като редуцира дълга по-рано и по-решително, докато в Ирландия щеше да спаси основните кредитори на банките. По този начин загубите щяха да отидат при тези, които си ги заслужават, банките които са отпускали евтини пари на безотговорни заемополучатели.
Може би сътрудничеството между европейците и МВФ винаги ще бъде нужно за справянето с уникални проблеми на високо интегрирани държави в единна валутна зона с единствен лихвен процент. Присъствието на ЕЦБ обаче е аномалия. Мандатът на Централната банка не се разпростира до преговаряне на бюджетни съкращения и реформи на пазара на труда или да заплашва да намали ликвидните средства, ако страната не се съобразява с изискванията. Сега, когато ЕЦБ се превръща в основния надзирател в еврозоната, конфликтът на интереси нараства и тя трябва първа да бъде отстранена.
По материали на световни информационни източници
Подготвена от отдел “Анализи валутни пазари”, ФК “Логос-ТМ” АД
След четири поредни месеца на растеж, през август потребителските разходи в САЩ останаха без промяна спрямо юли, което е сигнал за известна предпазливост сред американските домакинства на фона на все още слабия растеж на водещата световна икономика. Личните доходи в САЩ, включващи доходи от заплата и от други източници, нараснаха очаквано..
Икономиката на Великобритания се представи изненадващо добре преди референдума на 23-ти юни за бъдещето на страната във или извън ЕС, нараствайки през второто тримесечие с по-солидно от предишните оценки темпо и спрямо това в началото на годината, показва окончателна оценка на британската статистика ONS. Брутният вътрешен продукт на..
Безработицата в 28-те страни - членки на Европейския съюз стабилизира през август за четвърти пореден месец в 7-годишно дъно от 8,6%, като в същото време безработицата в България отбеляза понижение до 7,7%, достигайки най-ниско ниво от октомври 2009-а година, показват последните данни на Евростат. Безработицата в ЕС остана през август на..
Инфлацията в еврозоната се ускори през септември до най-високо ниво от близо две години насам, но все още остава далеч под целевото ниво на Европейската централна банка, показват предварителни данни на Евростат. Индексът на потребителски цени (CPI) в 19-те страни-членки на единния валутен блок се повиши очаквано през септември с 0,4% на..
Производствените цени в България се понижават през август спрямо месец по-рано и бележат пореден спад на годишна база, показват данни на Националния статистически институт. Общият индекс на цените на производител в България (PPI индекс) намалява с 0,3% спрямо юли, когато се понижиха с 0,2 на сто. Понижение на цените се наблюдава в добивната..