Името на Румяна Коцева е популярно с многобройните си изпълнителски и творчески прояви, които започват в средата на 80-те години. Още тогава, когато слушах нейните песни по радиото, с увереност смятах, че Руми е от онова ново попълнение певици в българската музика, което притежава харизматично сценично присъствие и изключително красив, многообагрен, плътно наситен и изравнен в целия диапазон глас. Тази моя увереност и днес остава същата, като доказателство за това е непрекъснатият й стремеж към актуалност и певческо усъвършенстване, което откриваме и в най-новата й „Нашенска песен”, композиция на Чавдар Коцев и Михаил Белчев, записана съвместно с народната певица Христина Ботева, спечелила слушателския вот в седмичната класация на програма „Христо Ботев” на БНР „7 в 11”.
Румяна Коцева започва своята кариера в група „Формула”, с която съвместно за около пет години с успех работи в скандинавските страни. Преди да запише първата си песен от български автор - „Кой си ти” (1985 г.), композиция на Румен Бояджиев и Живко Колев, и Руми е сред онези наши певци, които решават да експериментират още в самото начало с чужди песни: „Розата” (1984 г.), български текст Димитър Точев, „За някой друг” (1985 г.), български текст Живко Колев и „Ако не съм звезда” (1985 г.), български текст Милчо Спасов. Първото й участие на международен конкурс е през 1987 г., където на фестивала в Полша,
© Снимка: личен архив
Сопот, тя представя България и става лауреат. В края на същата година печели и изключително трудния конкурс за певци в Ансамбъла на строителните войски, в който повече от 15 години е солистка. По същото време излиза и нейната първата дългосвиреща плоча, издадена от „Балкантон”, озаглавена „Водопад”, записана с помощта на Румен Бояджиев и „ФСБ”.
Повече от 25 години Румяна Коцева има активно сценично присъствие както у нас, така и в чужбина. Осъществила е безбройни турнета по света, представила е многократно страната ни в десетки международни певчески конкурси, записала е стотици песни за БНР, „Балкантон” и други звукозаписни компании, голяма част от които издадени на грамофонни плочи, касетки и компактдискове. Сред имената на композиторите, с които певицата работи през годините са: Румен Бояджиев, Кристиян Бояджиев, Александър Бръзицов, Стефан Димитров, Мария Ганева, Зорница Попова, Чавдар Коцев, Митко Щерев, Александър Савелиев, Тодор Филков, Валентин Пензов, Асен Драгнев, Борис Чакъров, Деян Неделчев и други, а песните, които счита за своя „запазена марка” са „Водопад” (1987 г.) - музика Румен Бояджиев”, текст Бончо Василев, „Непознат” (1987 г.) - музика Мария Ганева, текст Петър Анастасов, „Летен дъжд” (1987 г.) - музика Александър Бръзицов, текст Матей Стоянов, „Открито море” (1987 г.) - музика Кристиян Бояджиев, текст Петя Йорданова, „Милиони мигове” (1989 г.) - музика Митко Щерев, текст Александър Петров, „Моят принц” (1995 г.) - музика Стефан Димитров, текст Живко Колев.
Потърсим ли да разкрием основни характерни черти в изпълнителския натюрел на певицата Румяна Коцева, може би на първо място се откроява мащабността на нейното вокално и сценично умение. Пластичност на вокалната фраза, стилова принадлежност и възможност да изживява по неин неповторим начин песенното поетично послание, са съвкупности от качества, с които Румяна Коцева винаги е впечатлявала публиката и музикалната критика. Хубавото е, че можещите певци от онова „златно поколение” на 80-те години продължават да напомнят за себе си и днес.
В албумите „Мистично” и особено във „Вечните коледни песни”, в който са включени десет от най-известните световни коледни песни, оркестрирани от Румен Бояджиев-син, за голям симфоничен оркестър, Руми за пореден път ни убеждава, че песни и изпълнители не се делят на стари и нови, а на хубави и лоши, можещи и неможещи.
По случай Европейския ден на ранната музика, който от 2013 г. се отбелязва на 21 март, в предаването "Музика хисторика" представяме запис на операта "Дидона и Еней" от Хенри Пърсел, предоставен от Европейския съюз за радио и телевизия. Постановката е от фестивала Би Би Си Промс в Лондон и в главните роли влизат мецосопраното Алис Кут – Дидона,..
Пловдивската опера е един от водещите български театри. Този сезон тя отбелязва 70 години от създаването си. През 1953 г., шест години след формирането на Държавен симфоничен оркестър в града , на 20 март излиза постановлението за създаване на Държавен оперен театър в Пловдив . Прави се конкурс за солисти, певци и оркестранти. За..
Кралският театър "Ла Моне" представи "Евгений Онегин" в поредица от 11 спектакъла през февруари. Начело на постановъчния екип бе Лоран Пейи, известен най-вече с постиженията си в по-лекия и комичен оперен жанр. Френският режисьор е познат на брюкселката публика с постановките на "Пепеляшка" на Масне, "Златното петле" на Римски-Корсаков и "Дон..
Последната голяма творба на Джакомо Пучини "Триптихът" намира свой нов прочит на миналогодишното издание на Залцбургския фестивал. "Разпънати между рая и ада и една безкрайна ситуация на чакане, която постоянно обещава изход – чистилището – трите едноактни пиеси изобразяват различни аспекти на съществуването, индивидуални съдби от един свят, който..
На 17 март от 19 часа в зала "България" Детският хор на Българското национално радио с главен диригент Венеция Караманова ще изнесе традиционния си Пролетен концерт . "Стараем се в пролетните концерти винаги да има традиция. Произведения, които се пеят от десетилетия в хора и нови пиеси, които са нашият музикален подарък." Това казва в..
Да попаднеш в задния двор на Сейшелите е също толкова очарователно, колкото да се дивиш на луксозната формула там – един остров, един хотел. Само че някак..
Най-известната пиеса на съвременния италиански драматург Манлио Сантанели влиза в репертоара на Театър "Българска армия ". Премиерата се състоя на 17..
Отиде си писателката Дубравка Угрешич. Тя пишеше честно, винаги в съпротива спрямо статуквото, фалша, лъжите, подмяната, национализма, омразата, насилието..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg