В продължение на две последователни недели Радиотеатърът ще представи радиопроектът на Георги Тенев, Маргарита Младенова, Иван Добчев и Асен Аврамов „Долината на смъртната сянка“ по „Братя Карамазови“. Достоевски започва да нахвърля първите си бележки върху романа „Братя Карамазови“ през април 1878 година, но този последен роман постепенно „поглъща“ не малко и не малки части от писани - довършени и недовършени произведения от доста по-ранни години. През октомври 1877 година Достоевски споменава в дневника си за "литературно произведение, което незабележимо и неволно приема форма вътре в мен през тези две години". През май 1878 г., три-годишният син на Достоевски Альоша умира от епилепсия, състояние, наследено от баща му. Скръбта на бащата е пронизала целия роман. Достоевски дава името Альоша на героя си, който създава като носител на качества, към които самият той се стреми и се е възхищавал. Трагичната загуба на сина е намерила отражение и в историята на капитан Снегирьов и сина му Илюша.
Програма „Достоевски“ на Театрална работилница "Сфумато" започва през 2002 г., а през 2003 първата част на проекта „Альоша“ е представена на фестивала в Нанси. Ето какво казва френската рецензия на Жерар Шабю от L'EstRepublicain: Театър „Сфумато” от България радикално преосмисля „Братя Карамазови”. Това е апокалипсис по Достоевски.... От „Братя Карамазови” драматургът Георги Тенев и режисьорите Маргарита Младенова и Иван Добчев са запазили, според израза на българския философ Калин Янакиев, само един несюжетен диалог, в който всички, говорейки един на друг, всъщност говорят през този конкретен друг на трансцендентността”... В този смисъл, за сметка на нишката на историята, изборът на българския драматург дълбае в сърцето на същността. Той радикализира словото на автора, но също го и осветлява, кара ни да докоснем с пръст патетичните му духовни състояния.
Както винаги при театър „Сфумато“, формата, много изпипана, е в служба на същността. Картините са великолепни: бдението над мъртвеца, каруцата със сеното, символизираща леглото, което си застила сладострастието, голямата маса на Иван, която се сгъва като челюст на насекомо. Играта на актьорите, която преминава през истинско разголване на душите и понякога на телата, е изключителна. Те са сякаш обитавани от демоните на съмнението, на отчаянието, на екзалтацията, на жестоката ярост и на блаженството... Този спектакъл ще се запомни като НТО, неидентифициран театрален обект.“
Радиоверсията на „Альоша“, първа част на „Долината на смъртната сянка“, е направена през 2005 г. и в нея участват Красимир Доков, Деян Донков, Светлана Янчева, Христо Петков, Цветан Алексиев, Мирослава Гоговска, Маргита Гошева, Йордан Биков.
Малък свят, сътворен целия от пясък отваря врати всяко лято в Морската градина на гр. Бургас. От 2008 година първият по рода си в България Фестивал на пясъчните скулптури посрещна своите първи посетители, като за кратко време стана любимо събитие не само за бургазлии, но и за гости на града през летния сезон. Самият процес на подготовка започва много..
На корицата е рядката пощенска картичка, на която са тримата – Толстой, Чехов и Горки. Те са във фокуса на изследването на проф. Людмил Димитров под заглавие "Драматургия на разотиването". Тримата писатели са известни и значими фигури в руската литература от края на XIX и началото на XX век и авторът разглежда отношенията им в творчески и личностен..
Последното премиерно заглавие в репертоара на Народния театър "Иван Вазов" е спектакълът на режисьора Тимофей Кулябин "Хеда Габлер" по едноименната пиеса на Хенрик Ибсен. В тази версия на Кулябин действащите лица са много повече, отколкото в прочутата пиеса на Ибсен. И това не са единствено хората, които главните герои срещат, не са и тези,..
Във Варна до 7 юли продължава Международното триенале "Духът на акварела" по проект на фондация "Международно акварелно общество – България" . От 8 юли в Пловдив започва и III Международен младежки фестивал на акварела. Селма Тодорова, художник и куратор, разказва в "Артефир" за двете събития. По думите на Тодорова в последните години..
В последното издание на литературния салон на "Хумор и сатира" четем "Хамлет". Не само защото има страници, които трябва да четем често, много, до полуда. Не само защото търсим онзи катарзис, който, както ни обещава Аристотел, проблясва някъде пред нас, след страха и съпреживяването. А защото това е "Хамлет" в два много различни, но същевременно..
Защо САЩ спират оръжейните доставки за Украйна и как това ще се отрази на войната там, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" проф. Тодор..
Какво разбрахме и не разбрахме за политическите трусове у нас – коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" проф. Евгений Дайнов . Вотът на..
На корицата е рядката пощенска картичка, на която са тримата – Толстой, Чехов и Горки. Те са във фокуса на изследването на проф. Людмил Димитров под..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg