Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Радикално преосмисляне на „Братя Карамазови“

На 16 и 23 февруари от 16.00 часа Радиотеатърът ще представи „Долината на смъртната сянка“ по „Братя Карамазови“ от Фьодор М. Достоевски

Част от оригиналния ръкопис на „Братя Карамазови“ с бележки и рисунки, направени от самия Достоевски

В продължение на две последователни недели Радиотеатърът ще  представи радиопроектът на Георги Тенев, Маргарита Младенова, Иван Добчев и Асен Аврамов „Долината на смъртната сянка“ по „Братя Карамазови“. Достоевски започва да нахвърля първите си бележки върху романа „Братя Карамазови“ през април 1878 година, но този последен роман постепенно „поглъща“ не малко и не малки части от писани - довършени и недовършени произведения от доста по-ранни години. През октомври 1877 година Достоевски споменава в дневника си за "литературно произведение, което незабележимо и неволно приема форма вътре в мен през тези две години". През май 1878 г., три-годишният син на Достоевски Альоша умира от епилепсия, състояние, наследено от баща му. Скръбта на бащата е пронизала целия роман. Достоевски дава името Альоша на героя си, който създава като носител на качества, към които самият той се стреми и се е възхищавал. Трагичната загуба на сина е намерила отражение и в историята на капитан Снегирьов и сина му Илюша.
Програма „Достоевски“ на Театрална работилница "Сфумато" започва през 2002 г., а през 2003 първата част на проекта „Альоша“ е представена на фестивала в Нанси. Ето какво казва френската рецензия на Жерар Шабю от L'EstRepublicain: Театър „Сфумато” от България радикално преосмисля „Братя Карамазови”. Това е апокалипсис по Достоевски.... От „Братя Карамазови” драматургът Георги Тенев и режисьорите Маргарита Младенова и Иван Добчев са запазили, според израза на българския философ Калин Янакиев, само един несюжетен диалог, в който всички, говорейки един на друг, всъщност говорят през този конкретен друг на трансцендентността”... В този смисъл, за сметка на нишката на историята, изборът на българския драматург дълбае в сърцето на същността. Той радикализира словото на автора, но също го и осветлява, кара ни да докоснем с пръст патетичните му духовни състояния.
Както винаги при театър „Сфумато“, формата, много изпипана, е в служба на същността. Картините са великолепни: бдението над мъртвеца, каруцата със сеното, символизираща леглото, което си застила сладострастието, голямата маса на Иван, която се сгъва като челюст на насекомо. Играта на актьорите, която преминава през истинско разголване на душите и понякога на телата, е изключителна. Те са сякаш обитавани от демоните на съмнението, на отчаянието, на екзалтацията, на жестоката ярост и на блаженството... Този спектакъл ще се запомни като НТО, неидентифициран театрален обект.“
Радиоверсията на „Альоша“, първа част на „Долината на смъртната сянка“, е направена през 2005 г. и в нея участват Красимир Доков, Деян Донков, Светлана Янчева, Христо Петков, Цветан Алексиев, Мирослава Гоговска, Маргита Гошева, Йордан Биков.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пясъчни приказни герои

Малък свят, сътворен целия от пясък отваря врати всяко лято в Морската градина на гр. Бургас. От 2008 година първият по рода си в България Фестивал на пясъчните скулптури посрещна своите първи посетители, като за кратко време стана любимо събитие не само за бургазлии, но и за гости на града през летния сезон. Самият процес на подготовка започва много..

публикувано на 05.07.25 в 17:06

Тройният възел: Толстой – Чехов – Горки

На корицата е рядката пощенска картичка, на която са тримата – Толстой, Чехов и Горки. Те са във фокуса на изследването на проф. Людмил Димитров под заглавие "Драматургия на разотиването".  Тримата писатели са известни и значими фигури в руската литература от края на XIX и началото на XX век и авторът разглежда отношенията им в творчески и личностен..

публикувано на 05.07.25 в 13:20

"Хеда Габлер" и София

Последното премиерно заглавие в репертоара на Народния театър "Иван Вазов" е спектакълът на режисьора Тимофей Кулябин "Хеда Габлер" по едноименната пиеса на Хенрик Ибсен. В тази версия на Кулябин действащите лица са много повече, отколкото в прочутата пиеса на Ибсен. И това не са единствено хората, които главните герои срещат, не са и тези,..

публикувано на 05.07.25 в 12:10

Духът на акварела в България

Във Варна до 7 юли продължава Международното триенале "Духът на акварела"  по проект на фондация "Международно акварелно общество – България" .  От 8 юли в Пловдив започва и III Международен младежки фестивал на акварела. Селма Тодорова, художник и куратор, разказва в "Артефир" за двете събития.   По думите на Тодорова в последните години..

публикувано на 05.07.25 в 08:45
Йорданка Стефанова

"Хамлет" в "Хумор и сатира" с ярък актьорски състав

В последното издание на литературния салон на "Хумор и сатира" четем "Хамлет". Не само защото има страници, които трябва да четем често, много, до полуда. Не само защото търсим онзи катарзис, който, както ни обещава Аристотел, проблясва някъде пред нас, след страха и съпреживяването.  А защото това е "Хамлет" в два много различни, но същевременно..

публикувано на 04.07.25 в 16:45