Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Сър Томас Алън: Исках да разгадая кодираното в мен през призмата на гениалните творби, до които съм се докосвал

Събота, 27 септември, от 19.30 часа, по програма "Христо Ботев"

Познавачи твърдят, че е един от знаковите лирични баритони от втората половина на отминалото столетие. На 10 септември сър Томас Алън вдигна наздравица за 70-ия си рожден ден. „Повече от 40 години вдишвам с наслада аромата на оперната магия. Но затова се изискват и усилия. Операта не е само зрелище! Тя трябва да разбуди ума и да грабне сърцето!“, разпалено коментира английският певец в интервю за в. "Гардиан".
Ето още от публикацията в авторитетното издание: „От цялото същество на сър Томас се излъчва особен вид сърдечност. Топлота, примесена с любознателност, откритост, впечатляващ интелект и най-вече страст. Страст във всичко, с което се захваща. Не се забравя и характерният твърд акцент, присъщ за жителите на графство Дърам.“  
През 1964 Алън прекрачва прага на Кралския колеж за музика в Лондон. Дипломира се с отличие с две специалности: пеене и орган . Печели специалната награда на английската кралица. Така Томас Алън попада в полезрението на музикалния директор на Националната опера на Уелс в Кардиф. Джеймс Локхард вижда в младежа от Дърам качествата на бъдеща оперна звезда и без колебание му възлага първата сериозна задача - „Севилският бръснар“. Фигаро на Томас Алън го извисява далеч над нивото на талантливите и многообещаващи младежи на по 20-ина години. Английският баритон сякаш е роден за сцената. Самият той го съзнава по-добре от всеки: „Актьорството , не само в театъра, е в кръвта ми! Така ме е създала природата. Винаги със се стремял да разгадая кодираното в мен през призмата на гениалните творби, до които съм се докосвал. Та нали, животът ни е път към нас самите...“
След успеха като Фигаро в края на 60-те години в Кардиф, Томас Алън превзема от раз и Кралската опера в Лондон. В ролята на Доналд в „Били Бъд“ на Бритън. Става един от водещите солисти в трупата на Ковънт Гардън. Сър Томас влиза в историята като първият английски баритон превъплатил се в образа на Пелеас от операта на Дебюси „Пелеас и Мелизанда“. През 1978 година постановката в Ковънт Гардън има зашеметяващ успех. А след премиерата на „Д-р Фауст“ от Бузони в Английската национална опера през 1986 триумфът на Томас Алън е овенчан с наградата „ Лорънс Оливие“ за изключителни постижения! Самият певец определя тази роля като най-сериозното изпитание в десетилетната си кариера.  И все пак покоряването на световните сцени е свързано най-вече с шедьоврите на Моцарт. През 70-те години звездата на певеца грее ослепително на фестивала в Глайндборн. Като Папагено, Дон Жуан, Гулиелмо, а сетне и Дон Алфонсо в Cosi fan tutte и разбира се графа в „Сватбата на Фигаро“. Едва ли има опероман, който не познава емблематичния запис на Моцартовото творение от 1984 година за фирмата Дека. С него Томас Алън печели награда Грами.
През 1981 сър Томас дебютира с изключителен успех на сцената на Метрополитън опера в Ню Йорк отново в Моцартов шедьовър - „Вълшебната флейта“. А като Дон Алфонсо триумфира на фестивала в Залцбург. Тъкмо тази роля провокира печатните издания в Англия в началото на 2012 да излязат с гръмки заглавия от типа : „Завръщането на Томас Алън – мит или реалност!“ Повече от реално е завръщането на знаменития баритон в Cosi fan tutte на сцената на Ковънт Гардън. Неговият Дон Алфонсо удивлява със свежи идеи и находчивост, а сър Томас се обръща към феновете си многозначително: „Слушахте ме, когато бях на 27 и сега - 40 години по-късно! Открийте разликите сами ...“ Лондончани устройват грандиозно посрещане на Алън на бенефисните спектакли на Cosi fan tutte по повод четирите десетилетия прекарани в Ковънт Гардън. Певецът е представян като пример за подражание, който вдъхновява младите.
А на въпрос какво е пожертвал заради кариерата си, Томас Алън отговаря:
„На най-голямо изпитание без съмнение са подложени контактите с близките, с приятелите. Прибираш се късно. Все си на път през повечето време от годината. Затова съветвам, тези които са вперили поглед в сцената: Не гледайте само лъскавата страна на монетата. Бъдете готови за изпитанията, които ви очакват. Научете се правилно да пеете и отворете сетивата си за всичко ново...“

В съботната вече ще слушате сър Томас Алън в откъси из „Сватбата на Фигаро“ и  „Дон Жуан“ от Моцарт,  „Севилският бръснар“ на  Росини и „Евгений Онегин“ от Чайковски.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

109 години от рождението на Франк Синатра

На 12 декември, четвъртък, от 11.00 ч.  в предаването "Музикална мрежа" по програма Христо Ботев ще отбележим 109 години от рождението на американския певец и актьор Франк Синатра. (12 декември 1915 – 14 май 1998) Това ще бъде двойна годишнина, защото ще отбележим и 40 години от издаването на албума му L.A. Is My Lady от 1984 година, който е..

публикувано на 11.12.24 в 10:35

Новогодишният музикален фестивал започва на 17 декември в НДК

38-ото издание на емблематичния Новогодишен музикален фестивал в Националния дворец на културата ще бъде от 17 декември до 5 януари 2025 г. Както всяка година, публиката ще избира между   класически, хорови и джаз концерти, балетен спектакъл, филмова музика, детски събития, оперета и др. По традиция в концертите участие ще вземат както..

публикувано на 10.12.24 в 07:50

Песента за сладки грешки на Bropunzel и DèВяра – "Не те е срам"

"Не те е срам" – не това не е упрек, а новата песен на младите изпълнители от бандата Bropunzel с вокал Константин Вълков и Деница Петрова с псевдоним DèВяра. Песен за онези сладки грешки, за които всъщност няма смисъл да се обвиняваме, а трябва да се наслаждаваме на живота. Деница и Константин споделят, че най-трудното и най-лесното в правенето на..

публикувано на 09.12.24 в 12:15

Рикардо Шайи открива сезона на Миланската Скала със "Силата на съдбата"

По традиция на 7 декември се открива новият оперен сезон 2024-2025 на Миланската Скала. Този път изборът е нова постановка на "Силата на съдбата" на Джузепе Верди. На диригентския пулт отново ще застане Рикардо Шайи, а това е деветата творба на италианския композитор, която той ръководи в "Ла Скала". Режисьор е Лео Мускато, а изпълнителският състав, както..

публикувано на 07.12.24 в 07:45