Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Истинска Prima donna – българката Красимира Стоянова

БНР Новини
Красимира Стоянова като Дездемона.
Снимка: krassimira-stoyanova.com

Тя може в Залцбург с един поглед през рамо да ви разплаче – погледът на Маршалката, която затваря вратата на любовта преди тази врата да се затвори зад нея. Тя може да ви разсмее до сълзи по време на генерална репетиция за откриването на „Аполония“ в Созопол, шегувайки се сама със себе си и със своите колеги. Тя може да ви нахрани с мусака и баница в софийския си дом. Тя може с увлечение да ви разказва за цветята в градинката на виенския си дом, за които се грижи сама. Тя може с вдъхновение да говори за делфините, които плуват в залива на Сан Диего. Може, но най-хубавото, което може, е да пее.
Тя е Красимира Стоянова. Истинска оперна Prima donna, а не само поредната примадона.

Красимира Стоянова учи цигулка в Русенското музикално училище, а след това цигулка и пеене в Пловдивската музикална академия. Дебютира през 1995 г. като певица в Националната опера в София. От 1998 г. започва международната й кариера като солистка във Виенската държавна опера, където пее в „Кармен“, „Сватбата на Фигаро“, „Турандот“, „Палячо“, „Бохеми“, „Травиата“ и други. И до днес тя е чест гост в тази опера, която в знак на уважение на 6 октомври 2009 година я обявява за камерзенгерин.

Сред ролите, в които дебютира в последно време са Маршалката от „Кавалерът на розата“ на Рихард Щраус, Матилда от „Вилхелм Тел“ на Росини, Маргарита от „Фауст“ на Гуно, Мими в „Бохеми“ на Пучини. Коронни са образите на Дездемона от „Отело“ и Виолета Валери от „Травиата“ на Верди, Русалка от операта на Дворжак, сопрановата партия в „Реквием“ на Верди. Учи нови произведения удивително бързо и пее в няколко нови за нея постановки в сезон.

Световната й слава я отвежда на сцени като Миланската скала, Карнеги хол, Метрополитън опера, Вашингтонската национална опера, Ковънт Гардън, Залцбургската опера, Баварската опера в Мюнхен, Лондонската кралска опера, Цюрихския оперен театър, Националната опера в Хелзинки, Националната опера в Берлин, Театро Колон в Буенос Айрес, операта в Тел Авив, Хамбург, Женева, Кьолн, Равена, Амстердам, Барселона, Рио де Жанейро, Париж, Мюнхен и други.


Красимира Стоянова работи с диригенти като Зубин Мета, Рикардо Мути, сър Колин Дейвис, Жорж Претр, Кристоф Ешенбах, Владимир Федосеев, Даниеле Гати, Кент Нагано, Юрий Темирканов, Сейджи Озава, Марис Янсонс, Даниел Баренбойм, Франц Велзер – Мьост, Георги Нотев, Павел Балев.

По-интензивно и по-добре от Стоянова човек не може да пее Дездемона.
Kurier (28 януари 2010 г.)

Звезда на вечерта беше Красимира Стоянова: една трогателна, респектираща Мими, каквато човек може само да си желае. Невероятен успех.
Kurier (8 септември 2010 г.)

Красимира Стоянова подкрепи неофициално съществуващото мнение, че е най-добрата Дездемона в света от наши дни с такова невероятно постижение, което може да се опише само със суперлативи. При това, нейният греещ сопран, нейната издръжливост в пиано и изразът й допринесоха много за нейното постижение. Още повече, обаче, респектира естественото очарование на гласа й, от което човек не може да се освободи. Тя доказа още веднъж, че собственото его идва едва след музиката и ансамбъла.
opernnetz.de (7 октомври 2010 г.)

Прекрасната Красимира Стоянова не трябва да се притеснява от сравнения – тя притежава всичко, което се изисква, за да бъде водещата изпълнителка на Луиза Милер днес. Като Рената Ското тя свободно достига зашеметяващо чисти високи тонове, които може да усилва или намалява както желае. Кристалният й глас успява да бъде в един момент белкантов и спинтов – в друг. Нейният чист, уверен тон успява да покаже значително присъствие при всеки обем и регистрите са третирани равностойно.
operatoday.com (10 март 2011 г.)

Безспорно звезда на вечерта беше българката Красимира Стоянова в главната роля, една от водещите интерпретаторки на тази роля. Грандиозно е как от нежно звучащите колоратури в началото постепенно все по-интензивно зазвучава гласът й в голямата драма. Фразировката, използването на динамиката, съдържателното оформяне на линията на пеене, докато с нарастваща сила тя се приближава към драматичната кулминация, извличането на необходимия патос от музиката, който обаче не изглежда наложен, всичко това е в стила на големите Вердиеви певици.

klassik.com (16 март 2012 г.)

Красимира Стоянова в „Български изпълнители“ на 26 юни от 23 часа по програма „Христо Ботев“.






Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

11-о издание на Plovdiv Jazz Fest през ноември

Plovdiv Jazz Fest  подготвя своето  11- о издание, което ще се състои  от  7 до 9 ноември в Пловдив. За поредна година един от най-значимите джаз фестивали в страната дава възможност на българската публика да се срещне с някои от големите имена в света на джаза днес. Всяка фестивална вечер от 7 до 9 ноември в Дом на културата "Борис Христов"  в..

публикувано на 15.10.25 в 16:35

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 31 октомври 2025

16 октомври Концерт на Андре Шуен (баритон) и Даниела Хайде (пиано). 3.00 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Четири сериозни песни (Vier ernste Gesänge), оп. 121: "И човек е подобен" (Denn es gehet dem Menschen); 2. "Обърнах се и погледнах" (Ich wandte mich und sahe an alle); 3. "О, смърт, как си горчива" (O Tod, wie bitter bist du); 4. "Ако говорех с..

публикувано на 15.10.25 в 09:31
Росица Милевска

Росица Милевска представя Double Vision с концерт в София

Българската арфистка, пианистка и композитор Росица Милевска се завръща в София със специален концерт, в който ще представи своя нов проект Double Vision. На сцената с нея ще застане френският барабанист Седрик Льо Дон – музикален партньор, с когото се изявяват заедно на престижни фестивали и клубове по целия свят. Албумът Double Vision предстои да..

публикувано на 15.10.25 в 08:30

"Моите песни" – музикално пътешествие с Камелия Тодорова

След успеха на авторския спектакъл "Моят глас" легендата на българската джаз и поп сцена Камелия Тодорова се завръща пред публиката в “Топлоцентрала” с нов музикален проект – "Моите песни“. Ако "Моят глас" e личен разказ, в който музиката се преплита със слово, то в "Моите песни" разказът е само музика в нова мултимедийна среда – жива, искрена и..

публикувано на 14.10.25 в 16:03
Лили Големинова и проф. д-р Владислав Андонов

Виолата е вече принцеса, а не Пепеляшка, поне по време на "Дните на виолата"

Има фестивали и фестивали. Има обичайно хубави и интересни, а има и такива, в рамките на които има много търсене, много намиране, много премиери, специално написано творби и оригинални концепции. "Дните на виолата" са от точно този тип фестивали. Започнали през 2015 по идея на проф. д-р Владислав Андонов (преподавател по виола, разбира се) от..

публикувано на 14.10.25 в 16:01