В съботната вечер по програма „Христо Ботев“, благодарение на Европейския съюз за радио и телевизия, ще излъчим цялостен запис на спектакъл на политическата сатира „Възход и падение на град Махагони“ с музика на Курт Вайл и текст на Бертолт Брехт. Представлението се е състояло на 14 март тази година в Кралската опера „Ковънт Гардън“ в Лондон с участието на звездата Ане Софи фон Отер в ролята на Леокадия Бегбик, съставите на Ковънт Гардън дирижира Марк Уигълзуърт.
Тази остра сатира или дори пародия на любимия жанр вероятно не е съвсем по вкуса на истинските, сериозни оперомани. Специално за тях след 22 часа ще звучат фрагменти от друга, класическа и много любима творба, която наскоро представиха във Виенската държавна опера. Спектакълът на „Дон Паскуале“ от Доницети с участието на Хуан Диего Флорес и Валентина Нафорница, дирижиран от Хесус Лопес-Кобос бе излъчен от Виена за страните-членки на Еврорадио на 2 май тази година. Записът със сигурност ще се хареса на всички, които страстно обичат операта. Но първо ще се отправим към Махагони – град на богатства, удоволствия и разврат; място, където царуват най-отвратителните човешки пороци.
Световната премиера на политико-сатиричната опера в три действия „Възход и падение на град Махагони“ се е състояла в Лайпциг на 9 март 1930 година – точно седмица след 30-ия рожден ден на композитора Курт Вайл. Според изследователи и изкуствоведи, с това либрето Бертолт Брехт доразвива своята теория за епическия театър и ефекта на отчуждението в актьорската игра. Тези принципи големият драматург ще разработи подробно в свои теоретични трудове в средата на 30-те години на ХХ век. Но специалистите често подценяват факта, че музиката на Курт Вайл по текстове на Брехт има не по-малка заслуга за изграждането на новата театрална естетика.
Всъщност, великият Брехт съвсем не е изпитвал уважение към оперния жанр, дори направо се е подигравал с него, наричайки го „кулинарно“ изкуство заради хедонистичната му (според Брехт) същност. Големият музикант Курт Вайл до известна степен е смекчил агресивността към жанра на своя съавтор, изграждайки партитурата си от формална гледна точка все пак по законите на класическата опера. Затова пък – преливаща от интонации и ритми, заети от съвременните му „забавни“ или „леки“ жанрове – кабарето, джаза, дори кинохитовете на Холивуд. Затова днес „Махагони“ често е наричан мюзикъл – безусловно, ако това е мюзикъл, той е сравним с еталонните образци на жанра. Въпреки всичко, творбата на Вайл и Брехт е опера – опера-сатира или опера-пародия. В съдържанието й обаче няма нищо характерно оперно – нито трагедия, нито комедия, нито лирика, нито драма.
Историята за трима престъпници, основали в американската пустиня своя „офшорна зона“, където всичко е позволено, своеобразен асоциален оазис за всякакви мошеници и авантюристи, има едно-единствено лице – остра социална карикатура на обществото на потреблението. Формирането и утвърждаването на това общество, чиито уродливи черти днес са повече от ясни, се развива стремително в епохата на създаване на „Махагони“. Разобличаващият патос на операта днес би трябвало да е повече от актуален, но като че ли не трогва никого – съвременниците ни така добре са се приспособили към принципа на потребяването, че изобщо не се замислят да го променят. Колегата от Би Би Си Андрю МакГрегър започва представянето на спектакъла от Ковънт Гардън с определение за „Махагони“ като агитационна пропаганда – предупреждение за възможното бъдеще, което в нашия XXI век доста неприятно се усеща като настояще, а после цитира критици, публикували отзиви след премиерата в Лондон. Един определя спектакъла като опустошителна критика на разгулното консуматорство и спекулативна алчност, докато друг се чуди защо Кралската опера трябва да атакува супербогатите в собствения им партер... хапейки ръката, която я храни?.
Във „Възход и падение на град Махагони“ от Курт Вайл и Бертолт Брехт, спектакъл на Ковънт Гардън от 14 март 2015 г., във версия на английски език за лондонската публика ще слушате:
• Леокадия Бегбик, дама, криеща се от закона – Ане Софи фон Отер
• Тринити Моузес (Светата троица Мойсей), друг криещ се от закона – Уилард Уайт
• Фати Счетоводителя, трети криещ се от закона – Питър Хоър
• Джими Махони (или Джими МакИнтайър), дървосекач от Аляска – Кърт Страйт
• Били „Банковата сметка“, приятел на Джими – Дарън Джефри
• Якоб Шмидт (или Джак О’Брайън), приятел на Джими – Джефри Лойд-Робъртс
• Джо „Вълкът от Аляска“, приятел на Джими – Нийл Дейвис
• Джени Смит, проститутка – Кристин Райс
• Тоби Хигинс – Хюбърт Франсис
• Разказвач, Глас – Джоузеф Патерсън
• Пианист в бара – Робърт Кларк
• Шест момичета – Анна Бърфорд, Лорън Фейгън, Ануш Хованисян, Стефани Маршал, Мийта Равал, Хариет Уйлямс
събота, 27 юни, от 20 часа
Съдържание на операта „Възход и падение на град Махагони“
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Точка Илиева е артист на свободна практика с дълбок интерес към уличното изкуство, което използва като платформа за социални и екологични послания. Нейни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg