В съботната вечер ще имате уникалната възможност да чуете по програма „Христо Ботев“ на БНР на живо от Роял Албърт хол концерта на солисти, вокален ансамбъл Мейда Вейл Сингърс и Оркестъра на Джон Уилсън, озаглавен „Бърнстейн – сцена и екран“. Това е първото в историята на родното ни национално радио директно излъчване на концерт от най-големия, най-престижен и най-демократичен музикален фестивал в света – Променадните концерти на Би Би Си, тъй че уважаемите ни слушатели ще станат свидетели на историческо събитие.
В последните няколко години Джон Уилсън и неговият оркестър са сред най-ярките участници в легендарния фестивал BBC Proms, създаден точно преди 120 години от импресариото Робърт Нюман и диригента сър Хенри Ууд. На 10 август 1895 г., точно в 8 часа вечерта 26-годишният Хенри Ууд за първи път излиза на сцената на лондонската зала Куийнс хол и вдига палката си, за да прозвучи Националният химн на Великобритания, последван от увертюрата към Вагнеровата опера „Риенци“. Така започва първият в историята Променаден концерт. Следват 120 сезона, това издание на фестивала е 121-вото, а Хенри Ууд дирижира Променадните концерти до смъртта си през 1944 г. – практически в продължение на половин век.
Един съвсем бърз поглед върху историята на знаменитите Променадни концерти показва скромното им начало през 1895 г. с участието на един-единствен оркестър и един-единствен диригент в зала Куийнс хол, затова пък с 49 концерта и 12 премиери на нови творби. През 1935 г. отново дирижира само сър Хенри Ууд, оркестърът вече се нарича СО на Би Би Си, но през 1955 г., когато фестивалът вече повече от десетилетие се провежда в Роял Албърт хол, участващите оркестри са 7, а диригенти са Джон Барбироли, Ейдриан Боулт, Базил Камерън, Чарлз Гроувз, Джон Холингсуърт и Малкълм Сарджънт – наследникът на Хенри Ууд, главен диригент на фестивала от 1948 до 1967 г. Само две десетилетия по-късно, през 1975 г., BBC Proms може да се похвали с 33 участващи оркестъра, 40 диригента, 57 концерта, три световни премиери и два гостуващи ансамбъла, а събитията, освен в Роял Албърт хол се провеждат вече и в Уестминстърската катедрала, англиканската църква Свети Августин в Килбърн и залата на Раундхауз Камдън. През 1995 г. оркестрите са 44, диригентите – 51, концертите – 70, премиерите – 29, гостуващите състави – 16. През 2009 г. общото число на концертите от Proms за първи път достига 100, а в последните години събитията в Роял Албърт хол са съпътствани от серия камерни концерти в Кадоган хол в Челси, образователни и специализирани детски събития в лондонския Кралски колеж за музика и празничните „Промс в парка“ из цяла Великобритания по време на прочутата Последна вечер – тържествения финал на фестивала.
През 2015 година Би Би Си представя 121-вия сезон на знаменитите Променадни концерти, определени от чешкия диригент Иржи Белохлавек като „най-големия и най-демократичен музикален фестивал в света“. Със своите 46 участващи оркестъра, 53-ма диригенти, 92 концерта, 32 премиери и 16 гостуващи ансамбъла, точно този 121-ви сезон е щастлив и за програма „Христо Ботев“ на БНР, която получи специална покана от Би Би Си да излъчва на живо от Лондон един от Променадните концерти.
Оркестърът на Джон Уилсън е създаден преди повече от две десетилетия – през 1994 г., от 22-годишния тогава диригент като комбинация между симфоничен оркестър и голям Биг бенд. Целта на Джон Уилсън е своеобразно „автентично звучене“ в изпълнението на музика от знаменити киномюзикъли. Затова той го моделира по образеца на старите американски филмови оркестри, съставяни по договор за определен проект. Специфичният звук на Холивуд от 40-те и 50-те години на миналия век се постига с основен състав от медни и дървени духови, обогатен с необходимите саксофони и други инструменти, характерни за биг-бенда, но ключов момент в отличителния звук е щрайхът. Както споделя самият Джон Уилсън в интервю от 2010 година: „Щрайхът трябва да е много ярък, бляскав, всеки оркестрант трябва да свири като солист“. Уилсън нарича това звукоизвличане „високооктаново“, с много лустро, много външен блясък, много директно, много агресивно. Това е скъпо струващ струнен звук, който изисква огромен труд, много репетиции и най-добрите щрайхисти, но, както казва Уилсън: „В тази страна сме разглезени със страхотни оркестранти“. От няколко години Оркестърът на Джон Уилсън има уникална роля в програмата на BBC Proms – да съживява оригиналните аранжименти и студийния стил на свирене на класически филмови и театрални мюзикъли от златната епоха на жанра. Това издание на Би Би Си Промс е първото, в което великолепните музиканти на Джон Уилсън се представят не един, а два пъти. Преди около месец – на 7 август, те очароваха лондонската публика със своята „Късна вечер със Синатра“, отбелязвайки стогодишнината на една от легендите на популярната музика през ХХ век. На 5 септември присъстващите в Роял Албърт хол заедно с радиослушателите от Великобритания и България ще станат свидетели на амбициозна програма, озаглавена „Бърнстейн – сцена и екран“. Ленард Бърнстейн – още една легенда от историята на ХХ век. Гениален музикант с невероятна творческа енергия – композитор, диригент, пианист, писател, поет, преподавател, телевизионна звезда, страстен пропагандатор на любимото ни изкуство! Бърнстейн безусловно е една от енциклопедичните, ренесансови личности на ХХ век, а диригентът Джон Уилсън споделя: „През целия си живот като музикант съм откривал самия себе си във всеки елемент от творчеството на Бърнстейн“. В концерта ще прозвучат фрагменти от мюзикълите „В града“, „Пенсилвания Авеню № 1600“, „Чудесен град“, „Кандид“, „Уестсайдска история“, „Тревога в Таити“ и „Питър Пан“, както и симфоничната сюита от музиката към филма на Елия Казан „На кея“. Солисти са британските театрални и филмови звезди Луиз Диърман, Джулиан Овъндън, Скарлет Стрален и американското мецосопрано Люси Шауфър.
Чуйте интервюто с Андрю МакГрегър – един от най-впечатляващите гласове на Би Би Си 3
През 2014 година младия актьор и певец Виктор Ибришимов завършва бакалавър "Класическо пеене" в Националната музикална академия "Панчо Владигеров" в класа на доцент Велизара Караянкова. През 2015 е приет магистратура "Музикален театър" в Кралската музикална академия в Лондон. След завършването си през 2016, Виктор работи следващите три години в..
С три концерта именити музиканти почитат годишнината от раждането на Лудвиг ван Бетховен , като откриването е тази вечер в Малката базилика на Филипопол в Пловдив. Поредицата от концерти носи името "БЕТОВЕН ФЕСТ ПЛОВДИВ" и е част от културния календар на Община Пловдив , в партньорство с Академията за музикално и танцово изкуство, Института..
Гергана Костадинова ще представи новия си албум "Мечтания" в неделя, 23 ноември от 20.00 ч. в Sofia Live Club. Вратите отварят в 19.00 часа. Албумът включва 11 авторски композиции, вдъхновени от любовта, природата и българския фолклор. Водещото в албума са неравноделните размери, преплетени в джазови хармонии. започва да свири..
На 9 ноември 2025 г. от този свят си отиде една от обичаните български оперни прими, покорила световните театрални сцени от Европа до Северна и Южна Америка, с изключение на Австралия, както самата тя се шегуваше – Стефка Евстатиева. Носителка е на награди от няколко престижни певчески конкурси: от конкурса "Чайковски" в Москва (1974); от..
"Музикални контрасти" за пиано и флейта ще звучат от Мартина Табакова и Гергана Иванова в зала "България" на 25 ноември, вторник, от 19.00 часа. “Неслучайно сме нарекли програмата "Музикални контрасти", тъй като от емблематичното за романтичната музика произведение на Цезар Франк, което е емблематично и за цигулковия репертоар, а сега е направено в..
Дебютната изложба "Ло̀но" на Йоана Ангелова-Тодорова е част от 15-ото есенно издание на Международния фестивал, посветен на хартиеното изкуство – София..
Човешкото сърце не е просто анатомия или орган, то е нарицателно, метафора, често експлоатирано в поезията, в литературата, в киното. Много пъти бива..
През последните години навлизането на дигиталната среда в живота на децата се превърна в централен обществен въпрос. Нови изследвания очертават тревожна..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg