Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

В неделната музикална вечер – 180 години от рождението на Камий Сен-Сан

В своята родина Сен-Санс принадлежи към неголемия кръг представители на идеите на прогреса в музиката – казва Чайковски. И наистина – трудно могат да бъдат определени точните граници на универсалния талант на Сен-Санс. Композитор, пианист, педагог, диригент... той е автор също и на книги по философия, литература, живопис, театър, съчинява стихове и пиеси, пише критически есета, дори рисува карикатури. Заради познанията си в областта на физиката, астрономията, археологията и историята, с които не отстъпва на професионалните учени, композиторът е избран за член на Френското астрономическо общество. В своите полемични статии Сен-Санс се изказва против ограничеността на творческите интереси и догматизма, ратува за всестранно изучаване на художествените вкусове на широката публика. Вкусът на публиката – подчертава Сен-Санс – добър или лош – без значение – е безгранично ценен пътеводител за един художник. Ако той е гений или талант, достатъчно е да следва своя вкус, за да създаде добри произведения.
Изкуството на Сен-Санс се характеризира със светла лирика и съзерцателност, но освен това в него откриваме и благородна патетика и радост. Интелектуалното, логическо начало нерядко преобладава над емоционалното. Композиторът широко използва в произведенията си фолклорни и битови интонации. Песенно-декламационният мелос, подвижната ритмика, изяществото и разнообразието на фактурата, яснотата на оркестровия колорит, синтезът на класически и поемно-романтични принципи на формообразуването – всички тези черти намират отражение в най-хубавите творби на Сен-Санс, вписали една от ярките страници в историята на световната музикална култура.
Камий Сен-Санс има дълъг и пълноценен живот. До края на дните си той живее пълнокръвно: пише без умора, концертира и пътешества, записва на грамофонни плочи. Последните си концерти 85-годишният музикант изнася през август 1921 година, малко преди смъртта си. По време на целия си творчески път композиторът особено плодотворно работи в областта на инструменталните жанрове, отделяйки първо място на виртуозните концертни произведения. Широка известност получават неговите „Интродукция и рондо-капричиозо“ за цигулка и оркестър и Третият цигулков концерт (посветени на известния цигулар и композитор Пабло Сарасате), Концертът за виолончело. Заедно с Третата му симфония и програмните симфонични поеми, както и петте му клавирни концерти, те му донасят славата на един от най-изтъкнатите френски композитори. Сен-Санс създава и 12 опери, най-известна от които е написаната по библейски сюжет „Самсон и Далила“. Умира в Алжир на 16 декември 1921 година. Тялото му е пренесено в Париж и след тържествена погребална церемония в Мадлената композиторът е погребан в Гробището в Монпарнас.
Музиката на Камий Сен-Санс едва ли се нуждае от особено популяризиране – тя винаги се е радвала на голям успех и признание, още от времето, когато самият й автор я е изпълнявал – та чак до наши дни. Заредена с изключителна емоционалност, и пленяваща със своята мелодичност и лирика, тази музика е отражение на богатия и пълноценен живот на една забележителна личност – неслучайно заедно с Цезар Франк, Камий Сен-Санс се смята за един от създателите на френската национална музикална школа, изиграла решителна роля за изграждането на френския национален музикален стил.

В неделната ни музикална вечер ще ви припомним някои от най-популярните инструментални творби на Сен-Санс. Ще слушаме Трантела за флейта, кларинет и оркестър опус 6, Интродукция и Рондо капричиозо за цигулка и оркестър, Втория клавирен концерт – опус 22, сол минор, „Карнавал на животните“, Концерт за виолончело и оркестър № 1 в ла минор, опус 33 и Симфония № 3 в до минор, опус 78 „С орган“.

25 октомври, 19.30 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мирела Френи и Николай Гяуров

Мирела Френи и Николай Гяуров в "Ернани" на Верди

Записът е от паметен спектакъл, с който на 7 декември 1982 година откриват сезона в Миланската скала – събитие със силен отзвук и сред специалисти, и сред меломани. Излъчваме го ( на 22 февруари от 20 часа ) заради участието на Мирела Френи, великолепна в ролята на Елвира. Както разбира се и заради удивителното преобразяване на Николай Гяуров като..

публикувано на 22.02.25 в 08:00
Сцена от VI действие на операта „Ернани” от Верди

"Ернани", опера в четири действия от Джузепе Верди

Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция.  Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор)   • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..

публикувано на 21.02.25 в 12:18

"Избрани хорови творби" – вторият сборник на проф. д-р Георги Петков

Излезе от печат сборникът "Избрани хорови творби" на композитора, диригент и преподавател в Нов български университет – проф. д-р Георги Петков. Изданието съдържа 22 песни от различни фолклорни области, които проф. Петков е писал за различните състави, с които е работил през годините. "Реших, че е дошло време да предоставя на колегите хорови..

публикувано на 20.02.25 в 16:50

Българският хор "Булгапея" с първи концерт в Брюксел за 2025 година

Българският хор "Булгапея" от Брюксел ще започне годината с първия си самостоятелен концерт през 2025 година днес от 18 ч. местно време, информира хорът на Фейсбук страницата си. Концертът ще бъде в брюкселския квартал Лаакен и е организиран от Maison de la création.  Концертът на "Булгапея" ще представи българската музика и нейните богатства. Те..

публикувано на 18.02.25 в 14:35
Албена Петрович-Врачанска

Албена Петрович-Врачанска: Човек за да пише, трябва да има нещо да каже

Срещата ни с композиторката Албена Петрович-Врачанска започна с премиера в рамките на фестивала Rainy days в Люксембург на "24 криптографски учения за 6 пиана, 12 изпълнители и 24 ръце", премина през дисертационен труд в НМА "Проф. Панчо Владигеров" и достигна до лична среща на премиерата на Втория ѝ концерт за пиано и оркестър в Първо студио на БНР...

публикувано на 18.02.25 в 08:20