На осми ноември се навърши столетие от рождението на един от големите майстори на диригентската палка. Ламберто Гардели остава в музикалната история на ХХ век с пребогатата си дискографска колекция. Трябва да се стремим към максимална доза съвършенство в студийните записи, защото по това ни оценяват. Така оставяме своята снимка за поколенията. И все пак живото изпълнение е съвършено различно от изолираната студийна среда. Когато си в театъра или на концерт сърцето бие до пръсване… Мислиш си, че контролираш всичко, но има сила способна да те изстреля в неподозирани висини. На живо е по-хубаво дори и заради грешките, твърди Ламберто Гардели завещал ни многобройни регистрации, коя от коя по-брилянтна. Специалистите са единодушни:
Силата на маестрото е и в пребогатата цветова палитра на оркестровия звук, в искреността на лиричните откровения…
А ето още от словесните откровения на Ламберто Гардели: Слушам мой запис и колкото добър да е той (според критиците, дори според мен), винаги ми се иска да го направя пак! Имам записи, които дълго не се осмелявах за чуя. Спектакълът, концертът може да се повтори, но записът остава. Това е миг! Миг, който е пределът…
Висшите постижения на Ламберто Гардели и на сцената, и в студиото са най-вече в италианския репертоар. Там според познавачите в пълна степен се разгръща стихийният му темперамент. Драматургичният усет, афинитетът към ярките противопоставяния, съчетани с лирични откровения и брилянтно изпипан оркестров звук. Изумителният перфекционизъм на Ламберто Гардели не е тайна за никого. Да не забравяме все пак, че осем години бе асистент на митичния Тулио Серафин в Римската опера. Серафин наричаше партитурите на Верди „моето Евангелие”! Преди репетиция затваряше очи, сякаш търсеше закрила, позволението на великия майстор и едва тогава потъвахме в музиката. Този ритуал стана и мой навик. Смирението е задължително, когато се докосваш до сътвореното от гения. На пулта обаче то се превръща в предателство! В този миг аз съм композиторът! Убеждението ми е толкова силно, че вече съществува само едно възможно тълкуване. Това, което осъществяваме с оркестъра и певците…, разкрива тайни от занаята Ламберто Гардели. Верди без съмнение е крайъгълен камък в интерпретаторските търсения на диригента. Най-вече що се отнася до поредицата записи на опери от великия Маестро, останали по различни причини в сянката на големите му шедьоври. През 1973 операта „Крал за един ден” е избрана за запис на годината.
В съботната вечер ще си припомним друга регистрация на Ламберто Гардели, по всеобщо мнение една от най-добрите. През 1969 излиза изданието на И ЕМ АЙ на „Силата на съдбата”. Критиците възкликват:
Гардели демонстрира висш пилотаж! Що се отнася до ясно изведените драматургични линии, контрасти, релефа на образите, брилянтните темброви нюанси, наелектризиращи темпа експресивен звук… Всичко е така зримо, все едно си на спектакъл или в киносалон! Напрежението не спада и за миг! Ами внушителните хорови сцени - запазената марка на Ламберто Гардели! Колкото до изпълнителите, те са от световна класа: Карло Бергонци, Мартина Аройо, Пиеро Капучили, Руджеро Раймонди, Бианка Мария Казони, Джерънт Евънс… Амброзиански оперен хор и Лондонската филхармония, обединени от диригентската палка на Ламберто Гардели.
Съдържание на операта „Силата на съдбата”
събота, 14 ноември от 20 часа
Според проучвания едва 16% от изпълнителите в световен мащаб правят музиката си достъпна за глухата общност. Днес, в XXI век, технологиите дават своя принос за това чрез специални костюми, които възпроизвеждат вибрациите от ритъма така, че нечуващите да се потопят в него и да се наслаждават на живи концерти. Жестовият превод на текстовете на сцената..
Наситената програма в културния живот на столицата не е пречка и на морето да се организират паметни музикални събития. Концерт с международен мащаб акостира в Бургас и това лято. На 2 август пристанището в морския град ще се превърне в сцена за една от най-оригиналните и любими певици на съвременната сцена – Рошийн Мърфи. Очакваме..
Съботната оперна вечер посвещаваме на шведския сопран Биргит Нилсон. Ще я чуем в няколко фрагмента из опери на Рихард Вагнер. Като цялостен образ тя се превъплъщава в ролята на Реция от операта "Оберон" на Карл Мария фон Вебер. Запис под диригентството на Рафаел Кубелик и с участието на Доналд Гроуб, Марга Шимл, Джулия Хамари, Оже Арлийн, Пласидо..
В тазгодишното издание на фестивала във фокус са българските музиканти. Концепцията на музикалното събитие е да кани имена, които са желани и помнещи се от публиката, която специално се събира пред сцената до хотел "Рила", за да ги чуе. Тази година пристигат Дърти Луупс (Швеция) и Нгуен Ле "Силк&Сенд" трио (Франция). Фестивалът ще бъде открит от..
О, да! Легендарната група "Гънс ен' Роузес" обяви своето дългоочаквано завръщане в София като част от мащабното си турне през 2025 година. Вторият десант на патлаците и розите предстои отново на стадион "Васил Левски" тази вечер. Във въздуха припуква електричеството на нетърпеливото очакване за фалцетните височини на Аксел, Кавалерът на розите с..
Днес, в 14 ч., в сградата на Изпълнителната агенция за българите в чужбина (ИАБЧ), ще се проведе учредителното събрание на Асоциацията на българските..
Започва седмото издание на Международния фестивал на музиката и изкуствата Jam on the River. Мотото на форума тази година е "Свободата е култура". Сред..
Днес в 14 ч. в сградата на Изпълнителната агенция за българите в чужбина (ИАБЧ) ще се проведе учредително събрание на Асоциацията на българските културни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg