Йозеф ван Висем, носител на Наградата за филмова музика на Кинофестивала в Кан за саундтрака на вампирския епос на Джим Джармуш „Само любовниците остават живи”, идва за два концерта у нас тази седмица.
На 22 март, вторник, от 21 часа той ще изнесе концерт за лютня в Първо студио на Българското национално радио (бул. „Драган Цанков” 4), а вечерта за него ще открият музикантите от „Кайно Йесно Слонце”, чиято програма от нови композиции (с участието на виолончелистката Маги Петрович) е премиерна. Организатор на концерта е радио фестивалът на програма „Христо Ботев” Alarma Punk Jazz.
На следващия ден, сряда, 23 март, от 19 часа Йозеф ван Висем ще изнесе концерт и за жителите и гостите на Велико Търново, като специално събитие, посветено на празника на града. Мястото е Изложбени зали „Рафаел Михайлов”, а подгряващи артисти ще са музикантите от триото за средновековна музика Ambient Folklore (Петър Делчев – контракитара, тамбура, Татяна Йосифова – глас, перкусии, Евгени Чакалов – флейти, ирландско бузуки, италианска средновековна гайда), които вече са имали един съвместен концерт с него миналата година. Организатори са отново Alarma Punk Jazz, съвместно с фестивала Transfiguration, който от тази година се мести на крепостта „Царевец” във Велико Търново.
Йозеф ван Висем (родом от Маастрихт и живеещ понастоящем в Ню Йорк) е композитор-минималист и автор на „нова музика за старинни инструменти“ , чиито музикални търсения и превъплъщения не познават жанрови граници – неговата лютня стои напълно естествено и в пост-рок, и в пост-пънк, и в ренесансов, и в бароков, и в ембиънт-нойз, и във фрийк-експериментъл контекст.
Списъкът от музиканти, с които е работил, включва легендарни имена като Тетуци Акияма, Гари Лукас, Кейджи Хайно, Грег Ковалски, United Bible Studies, а с Джармуш (на китарата) има три записани албума още от времената преди филма – Concerning Тhe Entrance Into Eternity, The Mystery Of Heaven и Apokatastasis. След „Само любовниците остават живи” сценичните му и студийни колаборации с Тилда Суиндън, Джармуш и Ясмин Хамдан съвсем естествено продължават...
На двата концерта в София и Велико Търново той ще представи както филмовата си музика, така и пиеси от новия си албум When Shall This Bright Day Begin, в който участва и Зола Джизъс и който излезе официално миналата седмица.
Билети за концертите в София и Велико Търново има в мрежата на Eventim, а ще се продават и на място час преди започването на всяко от събитията.
Йозеф ван Висем пред българските медии:
*** Времената, в които живеем, са съвсем тежки. Всичко е доста повърхностно, смятам, и ориентирано в погрешната посока. Всички правят едни и същи неща. Дори снимките, които правим, например, са едни и същи. Изкуството се е превърнало в част от света на мултинационалните корпорации. Всички големи градове по света днес изглеждат по един и същи начин с веригите „МакДоналдс“ и т. н. Хората комуникират през екрани и вече не си говорят по друг начин... И лютнята в случая е идеалният пример, с който мога да покажа, че нещата могат да стоят и да изглеждат и по друг начин... – Йозеф ван Висем пред програма „Христо Ботев”.
*** Обичам да правя музика за слушателя, а не за себе си. И мисля, че свиренето на много ноти е забавление повече за музиканта, отколкото за слушателя. Към слушателя имам по-друг подход – към въображението на слушателя. Така че той или тя да може да си представи различни неща. Също така (лютнята) е исторически инструмент, така че можеш да размишляваш и над това как е звучал преди 400 години. Но, да, обичам в музиката да има много свободно пространство – Йозеф ван Висем пред Радио Бинар.
*** Бруклин ме промени – колкото по-шумно е около мен, толкова по-тиха и същевременно дълбока музика правя – Йозеф ван Висем пред Light.
*** Обичам след някоя мрачна пиеса да изсвиря някоя по-светла. Защото самият живот е такъв, по този начин се движи – нагоре и надолу: не е само тъмен или само светъл. Така чувствам и музиката – тя никога не е напълно мрачна или напълно оптимистична – Йозеф ван Висем пред Rawk’n’Roll.
*** То е като да влезеш в бяла стая. Губиш усещането за време и не знаеш колко дълго си прекарал там, защото не можеш да го отнесеш към някаква система на отчитане. Същото чувствам и по отношение на музиката: понякога искам да се загубя в дадена пиеса. И като слушател, и в моята музика, докато свиря – Йозеф ван Висем пред Портал „Култура”.
"Светлост" са трима приятели от Скопие, закърмени с музиката на Матс Густафсон , Петер Брьоцман , Кен Вандермарк , Sun Ra Arkestra , Орнет Колман и местната хардкор сцена. Поименно – Дени Омерагич (контрабас, баритонова китара и баскитара), Нинослав Спировски (тенор сакс, кларинет) и Кристиян Новковски (барабани). По покана на..
Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..
Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
Представлението "Апокриф" на театрална работилница "Сфумато" задава въпроси за живота между този и онзи свят, за срама, за битката между доброто и злото...
Когато викаш, за да бъдеш чут, всъщност пречиш на другия да те чуе. А когато искаш да разбереш повече за себе си и отношенията си с човека, с когото си..
В стилистиката на любимия филм "Неочаквана ваканция" зададохме въпроса към д-р Антония Първанова, която за пръв път гостува в седмичното издание "За..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg