Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На фестивал в Пезаро - събота, 18 юни, от 22 часа

БНР Новини
Диригентът Денис Власенко
Снимка: denisvlasenko.com

Ще ви предложим запис от фестивала „Росини“ в Пезаро – едноактната опера „Щастливият измамник“. Либретото на операта е от Джузепе Мария Фопа. Росини нарича творбата фарс, въпреки че Ричард Озбърн обяснява: Наименованието фарс е подвеждащо с оглед на полусериозния статут на романтична мелодрама с буфо елементи.

Първата постановка е в театър „Сан Мойсей“ във Венеция на 8 януари 1812 година и творбата получава моментален възторжен прием. До края на годината е представена в театрите в цяла Италия, в Париж и Лондон. След този триумф Росини се подготвя да създаде още три опери за същия театър. Това е третата опера на Росини. Във Венеция операта се поставя следващия сезон и в театър „Сан Бенедето“, през 1818 г. и в театър „Сан Лука“.
Все пак следващите опери на Росини („Севилският бърснар“, „Пепеляшка“, Италианката в Алжир“) затъмняват успеха на тази творба и тя потъва в забрава. През 1973 г. започва нейното възраждане първо в театъра в Карара, а след това и в Сиена, Арецо, Кастелфиорентино, и на други по-малки градчета в Италия. През 1980 г. е първата постановка на фестивала в Пезаро – дирижира Алберто Дзеда и отново през 1994 г. този път с Карло Рици на пулта. След две години е и постановката във Флоренция и в Сполето.
Историята, която случва на сцената започва в миналото. Изабела – съпругата на херцог Бертрано отблъсква ухажването на съветника на херцога Ормондо. За да си отмъсти той съобщава на господаря, че съпругата му, му изневерява. Херцогът заповядва тя да бъде умъртвена. Изабела е отведена от слугата на Ормондо Батоне на брега и вкарана в лодка, която е изоставена на произвола на вълните. Лодката стига до някакъв бряг, където младата жена е спасена от миньорът Таработо. Тя не желае да му разкрие истинската си самоличност и затова Таработо решава да я представя като своята племенница Ниса.

Действието в операта започва 10 години по-късно.
Изабела най-после решава да разкрие истината на Таработо и той я съветва да се възползва от случая и да разкаже истината на херцог Бертрандо – в момента той е в околността с антуража си, за да разучават стратегия срещу настъпващия враг. Херцогът, Ормондо и Батоне остават шокирани, когато виждат мнимата Ниса. Те решават, че това е призракът на Изабела, който е дошъл, за да си отмъсти. Жената, която не вярва на Бертрандо, разбира че все още го обича и се опитва да го доближи. Батоне е разстроен и уплашен и предлага на Ормондо да отвлекат Ниса-Изабела. Кулминацията е последната вечер, когато всеки един от героите си мисли, че неговият план ще успее – Батоне и Ормондон се надяват да отвлекат Ниса, Бертрандо се опитва да я защити, тъй като усеща дълбока привързаност към нея, Таработо разчита да събере отново двойката. На финала плановете на Ормондо са осуетени и предателят е арестуван, Изабела и Бертрандо са щастливи заедно след десет годишна раздяла, Таработо е възнаграден за своята вярност, а Батоне е помилван от Изабела.

Действащи лица и изпълнители:
Изабела – Марианджела Сичилия (сопран)
Бертрандо – Василис Кавайас (тенор)
Таработо – Карло Лепоре (бас)
Батоне – Давиде Лучано (баритон)
Ормондо – Джулио Мастрототаро (баритон)
Симфоничният оркестър Джоакино Росини дирижира Денис Власенко.
Запис от 15 август 2015 година.

събота, 18 юни, от 22 часа


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Маестро Валентин Пейчинов отново в България

Световноизвестният българо-американски оперен бас, дългогодишен солист в Метрополитън опера в Ню Йорк и вокален педагог – маестро Валентин Пейчинов е в България по повод новите Майсторски класове, които организира в родината. Тази година събитието е част от програмата на 55-ия Международен фестивал "Софийски музикални седмици". Маестро Валентин..

публикувано на 01.07.24 в 16:35
Виктор Янакиев (вляво) и Антон Митов

Антон Митов представя: Виктор Янакиев – класически музикант

През 1992 година родителите на Виктор заминават за Аржентина, където основават класически оркестър. Там се ражда Виктор, който като дете говори само испански и английски език. След завършване на средното си образование той идва в България и решава да остане тук. Защо? За аржентинския фолклор, "двете различни Аржентини", тангото, китарата, певеца,..

публикувано на 01.07.24 в 13:19

Българският "Лоенгрин" – празник на вокалното изкуство и оркестрово майсторство

"Неделният следобед" на 30 юни бе посветен изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър "Лоенгрин" в..

публикувано на 01.07.24 в 12:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 31 юли 2024 г.

1 юли Изпълнения на Алина Ибрахимова (цигулка) и Седрик Тибергиан (пиано). 3.00 часа – Хавергал Брайън (1876-1972), "Легенда". 3.08 часа – Еужен Изаи (1858-1931), Елегична поема за цигулка и пиано, оп. 12. 3.23 часа – Цезар Франк (1822-1890), Соната за цигулка в Ла мажор. 3.53 часа – Лили Буланже (1893-1918), Ноктюрно. 3.56 часа – Цезар Франк..

публикувано на 30.06.24 в 10:40

Британският критик Грегор Таси – впечатлен от солистите, хора и оркестъра на Софийската опера

Днешното издание на "Неделния следобед" е посветено изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър..

публикувано на 30.06.24 в 08:05