Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дейвид Пикард, директор на Би Би Си Промс: Опитваме се да запазим нашето послание, адаптирано към времето, в което живеем

БНР Новини
3
Снимка: BBC



Тази есен в историята на БНР се случи нещо изключително - за първи път български музикален журналист беше поканен да представи по програма „Христо Ботев” на живо, от ложа в лондонската зала Роял Албърт Хол „Последната вечер” - прочутия заключителен концерт на фестивала Би Би Си Промс. Редовните ни слушатели вероятно са станали свидетели на събитието - то се случи в събота, на 10 септември, от 21.15 българско време до около 45 минути след полунощ на 11 септември. За останалите, които са пропуснали шанса, тази неделя предложихме нещо също „ексклузивно” (както е модерно да се казва напоследък) - интервю с новия директор на фестивала Би Би Си Промс - Дейвид Пикард, дадено специално за „Неделен следобед” с любезното съдействие на Международния департамент на британската медийна корпорация Би Би Си.

Дейвид Пикард е изключително атрактивна личност. Симпатичен, висок и слаб, с приятно излъчване, великолепен събеседник - интелигентен и остроумен. Той се е дипломирал в Кеймбридж. В първите години от кариерата си е работил като помощник-мениджър на трупата на Кралската опера Ковънт Гардън; след това три години е бил в администрацията на театър Open Air в Риджънтс парк - единственият професионален театър на открито във Великобритания, който представя спектакли от май до септември. Пикард е имал и трудни моменти - още преди да навърши 30, когато е работил за операта в Кент, съществувала само от 1969 до 1989 година, когато Съветът по изкуствата на Великобритания е спрял държавната субсидия за този малък, но доста успешен оперен театър - решение, генерирало много сериозни протести. След това Дейвид Пикард е работил за два театрални фестивала, а през 1993 е поел мениджмънта на забележителния Оркестър от епохата на Просвещението, който фактически се управлява от всички музиканти в състава. Този оркестър е един от съставите, свързани с оперния фестивал в Глайндборн, тъй че не е чудно, че през 2001 Дейвид Пикард е поканен за директор на прочутия фестивал, основан от богатата аристократична фамилия Кристи и провеждан в нейното имение. От няколко месеца, по-точно от пролетта на 2016 Пикард бе обявен за новия ръководител на Би Би Си Промс, което се оказа изненада, поне за повечето журналисти. На първо място заради факта, че той никога не е работил в рамките на електронна медиа. Но самият той казва, че се е оказвал изненадан не веднъж в своята кариера. Например, ако погледнете заглавията на вестниците от 2001, ще откриете, че статия, коментираща новия директор на Глайндборн е озаглавена „Дейвид Кой?”. Но днес той е вече на 56 и от три десетилетия менажира предимно музикални състави и трупи, като казва, че е подготвен за всякакви видове организации. Относно прехода от Глайндборн към Би Би Си Промс, който изглежда доста труден, Дейвид Пикард каза:
Всъщност това, което беше наистина интересно за мен бяха приликите, а не разликите между двете организации, защото те и двете съществуват вече доста дълго време - Промс, разбира се, много по-дълго от Глайндборн. Глайндборн е на около 80 години, Промс - на около 120 години. И двата фестивала са основани върху фантастично силни артистични принципи. Глайндборн е създаден, за да наложи върху жанра на операта най-високия възможен стандарт. А Промс е създаден, за да предложи великата класическа музика на възможно най-широка публика. Тъй че - това са приликите. Нещо друго, което наистина мисля за важно, е, че и двата фестивала на първо място държат на качеството.
Стори ми се, че този сезон фестивалът отделя по-специално внимание на младите изпълнители и композитори и попитах г-н Пикард дали тази тенденция е повлияна и от Глайндборн?
Може би малко. Имам предвид в смисъл, че едно от нещата, характерни за Глайндборн е че там не само се правят прекрасни спектакли, но там винаги - още от самото основаване на фестивала, са били откривани вълнуващи нови таланти и винаги е имало фантастичен образователен отдел. Когато дойдох да работя за Промс открих и тук великолепен образователен департамент. Не можем да разделим тези неща. Тук, в Англия, отмина времето, когато имахме оркестри, изнасящи концерти и малък образователен отдел някъде отстрани, който да прави някакви неща в училищата. Сега трябва да поставим това точно в центъра на сцената. Тъй че неща като „Последната вечер”, където имахме действително вълнуващ млад, 26-годишен композитор, който написа творба за току-що сформиран младежки ансамбъл, а освен това имахме 16 от най-добрите млади певци... Лично за мен това бе специален момент в тази „Последна вечер”. Можете ли да си представите какво е това за тях? Те се озовават на сцената на „Последната вечер на Промс“, в самото начало на кариерите си и са експонирани за целия свят в зала като Роял Албърт Хол! Тъй че, да - следващото поколение композитори, изпълнители, слушатели и посетители на концерти е абсолютно решаващо и съдбоносно за нашия успех.

Подробности чуйте в интервюто, част от което излъчихме в „Неделен следобед” на 16 октомври, а продължение очаквайте в същото предаване на 23 октомври.

Снимки в галерията: BBC Proms/Chris Christodoulou




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Джакомо Пучини

Три шедьовъра на Пучини на българска сцена

В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..

публикувано на 23.11.24 в 08:00

Пето издание на фестивала ТрансАрт

Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..

публикувано на 22.11.24 в 10:50
Виолончелистът Христо Танев

"Тембри и нюанси" – концерт на Симфоничния оркестър на БНР

Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..

публикувано на 22.11.24 в 07:25

"Изповед на един син" – музика, в която откриваме себе си!

"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..

публикувано на 21.11.24 в 08:35

"Кварто" и Емануил Иванов с творби на Брамс и Шостакович

Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...

публикувано на 20.11.24 в 08:45