Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Марк Кадин: София е любимото ми място за работа

БНР Новини
Симфоничният оркестър на БНР, диригентът Марк Кадин и солистът Алексей Володин при откриването на новия сезон в зала „България”.
Снимка: Ани Петрова
На 27 септември новият главен диригент на Симфоничния оркестър на БНР - Марк Кадин, откри новия сезон с програма и солист, обречени на успех. Алексей Володин - 40-годишен пианист, когото критиците ту сравняват с легендарния Григорий Соколов, ту определят като „съвременния Лев Оборин”. Володин е музикант със заслужено място в световния елит, за когото пишат: „блестящ виртуоз с безупречна, артистично непринудена техника”, „мислител и интелектуалец, за когото са характерни абсолютна безкозпромисност, аскетична сдържаност, изтънчена изкусителност и любов към звуковото изящество”. Той изсвири със СО на БНР хитовия Първи клавирен концерт на Чайковски, във втората част прозвуча Петата симфония на Шостакович. Предизвестеният успех се превърна в истински триумф с участието на възторжена публика, препълнила зала „България”, а присъствието на президента на Републиката Румен Радев и генералния директор на БНР Александър Велев придаде на събитието официален характер.

Ден преди триумфалния концерт, във вторник, поканих Марк Кадин в студио за първото му интервю в качеството на главен диригент специално за програма „Христо Ботев” - програмата за култура и образование на БНР. Да си призная, жанрът на интервюто никога не е бил любима част от професионалните ми задължения. Правя интервюта рядко и внимателно подбирам събеседниците си. Този събеседник си заслужаваше. Още първите няколко фрази след обичайните поздрави в началото ме слисаха: „... Аз имам такъв характер (може би не много добър), винаги се старая най-напред да забележа проблемите. Разбира се, ние с оркестъра за тези 15 години сме изработили добри, работни отношения и може би най-важното, което го има между нас - това е доверието. Защото без доверие един диригент би работил много трудно. Струва ми се, че ние си имаме доверие в смисъл, че аз мога да ги попитам или да ги помоля за нещо, а те ще се отнесат към това с разбиране и доверие и ще разберат, че ако моля за нещо, това е необходимо. Такъв микроконтакт вече е установен между нас за тези 15 години... ”.

Тук не се сдържах и попитах, наистина ли Марк Кадин твърди, че има лош характер, а отговорът беше: „Много, много лош!”. Всъщност, той не го казва за първи път. В едно негово интервю за сайта MK.RU прочетох: „Като дете бях не много добър човек. Малко злобен, затворен, неотзивчив, некомуникативен. А после се преродих под въздействието на музиката... ”. Цитирах го, а той само потвърди и продължи: „Да, точно така е. Мисля, че не съм добър. В смисъл, че... винаги ми се струва, че нещо трябва да се поправи. Нещо не е точно и трябва да се подобри. Това е част от характера ми”. „Ама това не е лош човек или характер, това е просто перфекционист!” - възкликнах. „Може би това е лошо качество, защото ако човек е перфекционист повече от необходимото, това също не е хубаво. Аз също разбирам това и работя над себе си, за да достигна някакъв баланс”.

„Много сте самокритичен! Никога от никого не съм чувала нещо подобно. Някой да каже, че като дете е бил лош, а после, под въздействието на музиката, изкуството, някак се е преродил?... "

"Ами, така беше, това е факт и не се срамувам да го кажа. Аз обикновено говоря това, което мисля. Това е едновременно мой плюс и минус. Защото, например музикантите в оркестъра знаят, че аз мисля същото, което казвам и правя същото това. Нямам двойни или тройни... там някакви неща. Аз съм открит, готов съм и мога да чуя по свой адрес и нещо недобро, мога и да отговоря - също не много мило. Тоест, абсолютно съм отворен за всякакви контакти”.

За невероятната съдба на един достоен човек и музикант, която започва в малкото провинциално градче Краматорск в Източна Украйна, в съвсем обикновено работническо семейство. За музикалното училище в Харков, за Москва и престижния институт (днес Руска академия за музика) „Гнесини”. За двете години в съветската армия като кларинетист във военен духов оркестър, озвучавал всички официални правителствени церемонии на Червения площад. За единствения преподавател по дирижиране в живота на Кадин - Владимир Понкин. За безценната практика в Ансамбъла за съвременна музика (АСМ) и Студията за нова музика в Москва; за Академичния голям концертен оркестър на Руската държавна телевизионна и радиокомпания; за осемте години работа в Руския национален оркестър като асистент на Михаил Плетньов и петте - с Владимир Спиваков и „Виртуозите на Москва”. За това колко не обича неща като „само-пи-ар” и „самореклама“ и няма профил във Фейсбук, защото му се струва, че е „малко неприлично сам за себе си да говориш: „Ето, аз съм в Париж!” или в Лондон... Има много хора, които го правят. Моля, няма проблем. Но това е нещо против моя характер, против натурата ми. На мен ми е много трудно да се държа по този начин. Много ми е трудно сам да говоря нещо хубаво за себе си и на някого да обяснявам къде съм бил. Струва ми се, че това е нескромно“. За програмата на новия сезон на СО на БНР, която е трябвало да подготви в рамките на ЕДНА СЕДМИЦА! За технологията на работата и за това какво точно смята да прави в Първо студио на БНР: „... С удоволствие ще записвам. Вече говорихме за това с продуцентите и главната задача, която има смисъл според мен, е да се правят записи на българска музика, която никога не е била регистрирана. Защото съм сигурен, че има много голям слой от музика, която по едни или други причини никога не е била записана и има много малко шансове това да се случи. Бих искал да поправя тази ситуация... За да има пълна и ясна картина на българското музикално изкуство, трябва да има документи. Трябва да има документална картина - тоест всеки човек, всеки любител на музиката да има възможност да чуе всичко, което тук някой е създал през годините. Не е справедливо да има 25 записа на една симфония от Бетовен в различни варианти и да няма например запис на нещо от Петко Стайнов или Владигеров. Това е ненормално, нали?... Разгледах сайта на Съюза на българските композитори и за себе си съставих определена картина: кой е българският Прокофиев, българският Шостакович (условно, разбира се!), дори българският Чайковски. И с много усилия успях да открия някакви записи. Тоест, не можех свободно в Интернет да намеря нещо. Струва ми се, че това не е правилно. Не бива да бъде така. И аз съм много заинтересован от това - не защото искам да се харесам тук! Не е тази причината, а това, че аз искам да поправя един недостатък, ако има такъв“.

За всичко това и защо София е любимото му място за работа ще научите повече от звуковия файл: само част от разговора с Марк Кадин - главен диригент на СО на БНР.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Гергана Костадинова

Гергана Костадинова ви кани на промоцията на албума си "Мечтания"

Гергана Костадинова ще представи новия си албум "Мечтания" в неделя, 23 ноември от 20.00 ч. в Sofia Live Club. Вратите отварят в 19.00 часа. Албумът включва 11 авторски композиции, вдъхновени от любовта, природата и българския фолклор. Водещото в албума са неравноделните размери, преплетени в джазови хармонии. започва да свири..

публикувано на 22.11.25 в 08:40

В памет на Стефка Евстатиева

На 9 ноември 2025 г. от този свят си отиде една от обичаните български оперни прими, покорила световните театрални сцени от Европа до Северна и Южна Америка, с изключение на Австралия, както самата тя се шегуваше – Стефка Евстатиева. Носителка е на награди от няколко престижни певчески конкурси: от конкурса "Чайковски" в Москва (1974); от..

публикувано на 22.11.25 в 08:15

Музикални контрасти в зала "България"

"Музикални контрасти" за пиано и флейта ще звучат от Мартина Табакова и Гергана Иванова в зала "България" на 25 ноември, вторник, от 19.00 часа. “Неслучайно сме нарекли програмата "Музикални контрасти", тъй като от емблематичното за романтичната музика произведение на Цезар Франк, което е емблематично и за цигулковия репертоар, а сега е направено в..

публикувано на 21.11.25 в 08:40
Storytellers в Дъблин

Разказвачите на истории

Радиопремиера на албума на китарното дуо Антонио Форчоне и Дженк Ердоган с буквално заглавие "Разказвачите на истории". Най-важното: дуото е събрано тук, в София преди 7 години от Джаzz+ концерти, които продуцират настоящия им албум, издават го за физическо и цифрово разпространение в цял свят и вече е факт първият им концерт навън - в Дъблин (на..

публикувано на 19.11.25 в 15:50
Фей Клаасен

Отпечатъкът на душата

На 14 ноември 2025 г. нидерландската джаз певица Фей Клаасен ни зарадва с поредния си нов албум със заглавие Soulprint ("Отпечатък на душата") . В него вокалистката разкрива много интимно историята на живота си, своите дълбоки чувства и израстването ѝ като личност. Музикалните приятелства и сътрудничества през годините, които оставят голяма следа..

публикувано на 19.11.25 в 10:30