В съботната вечер предлагаме спектакъл на Метрополитън опера - Ню Йорк. Записът на операта „Таис” от Жюл Масне е направен на 11 ноември миналата година, но в съботната вечер се излъчва директно от Женева за всички страни-членки на Европейския съюз за радио и телевизия.
От самото си създаване „Таис” е считана за опера, предназначена за една звезда - бляскавата главна героиня. Масне я е писал специално за една очарователна американка на име Сибил Сандерсън, която е предизвиквала всеобщо възхищение в Париж в последното десетилетие на XIX век. През 1907 Таис е ролята, с която легендарната Мери Гардън дебютира в Ню Йорк и оттогава в продължение на много години в съзнанието на меломаните - както от САЩ, така и от Франция, прекрасната куртизанка на Масне се отъждествява с името на тази знаменита примадона. Сюжетът е заимстван от едноименния роман на Анатол Франс. Главната героиня няма нищо общо с прочутата историческа личност Таис - красива гръцка хетера, съпровождала Александър Велики в похода му против Персия и считана за виновница за опожаряването на двореца в Персеполис. Историята в романа на Анатол Франс и операта на Жюл Масне е съвсем различна и се развива в Египет по времето, когато страната е Римска провинция - през IV век от новата ера. Прочутият с неподражаемото си чувство за хумор и тънка ирония Франс създава парадоксална история за това как една изумителна красавица и велика съблазнителка, която с цялото си съществуване изразява идеята за тържеството на земната, физическа любов, под въздействието на суров християнски монах се превръща в светица. В същото време нейният „духовен учител и водач” - отдаден християнски адепт и велик застъпник на „небесната любов”, в крайна сметка отхвърля този вид любов и религиозния фанатизъм заради „земната любов” към същата тази грешница.
Безспорната звезда в постановката на Метрополитън опера е 38-годишна американка, родена в Чикаго в семейство на мексикански емигранти - Айлин Перес. Щастлива притежателка на великолепен лиричен сопран и атрактивна външност, през 2017 Айлин дебютира на сцената на Мет в ролята на бляскавата куртизанка. Освен Таис, този сезон тя представя още две главни партии в същия театър – Графинята от „Сватбата на Фигаро” на Моцарт и Жулиета от „Ромео и Жулиета” на Гуно (с последната роля тя дебютира на фестивала в Залцбург през 2008). Дебютът на Перес в най-престижния американски оперен театър беше през 2015 с Микаела от „Кармен” на Бизе. През 2016 тя беше поканена отново - за Мюзета от „Бохеми” на Пучини. Айлин Перес е изпълнителка, която не се страхува от конкурси. Още през 2004 тя е отличена с второ място от фондацията „Пучини” на Личия Албанезе. През 2006 печели още две втори награди - от фондацията „Джордж Лъндън” в Лондон и на знаменитата „Опералия” на Пласидо Доминго. През 2012 и 2016 получава две престижни американски оперни отличия - „Ричард Тъкър” и „Бевърли Силс”. Освен изброените по-горе партии, в репертоара й важно място заемат Виолета от „Травиата”, Амелия от „Симон Боканегра” и Мими от „Бохеми”. Виолета е една от най-успешните й партии. Пяла я е в Берлин, Хамбург, Виена и Лондон, а този сезон отново ще я представи в Хамбург, Берлин и Цюрих. Ще пее отново и Микаела - в Баварската държавна опера.
Партньорът на Айлин Перес в „Таис” - канадският баритон Джералд Финли, вече е пял партията на Атанаел в Париж. До този момент той е представил осем роли на сцената на Метрополитън опера, сред които са главните герои от „Вилхелм Тел” на Росини и „Дон Жуан” на Моцарт, както и Графът от „Сватбата на Фигаро”, Голо от „Пелеас и Мелизанда”, Ник Шедоу от „Похожденията на безпътника”. Миналата година Джералд Финли получи възторжени отзиви за главната роля в операта на немския композитор Ариберт Райман - „Лир” по пиесата „Крал Лир” на Шекспир, представена на Залцбургския фестивал. През сезона той ще пее Скарпия в Кралската опера „Ковънт Гардън” и ще участва в концертни изпълнения на „Парсифал” с Берлинската филхармония като Амфортас.
В ролята на симпатичния и благороден млад александрийски аристократ Нисиас (или Никий) слушателите ще чуят талантливия 42-годишен френски тенор Жан-Франсоа Борас. Той вече е пял същата партия на сцена в Сао Пауло. Борас дебютира в Мет през 2014 с главната роля в друга опера на Масне - „Вертер”. На сцената на същия театър той е пял и Херцога от „Риголето”, както и Рудолф от „Бохеми” - партия, която ще представи отново този сезон не само в Метрополитън опера, но и в Театро Сан Карло и Виенската държавна опера. Отново във Виена, както и в Хамбург този сезон той ще изпее главната роля от „Фауст” на Гуно, а в Баварската държавна опера ще бъде Ричард от „Бал с маски” на Верди.
Френският диригент Еманюел Вийом ръководи музикалната реализация на постановката. Неговият дебют в Мет е през 2004 с „Мадам Бътерфлай” на Пучини. В най-престижния американски оперен театър Вийом е дирижирал още „Самсон и Далила” на Сен-Санс, „Кармен” на Бизе, „Манон” на Масне и „Ромео и Жулиета” на Гуно - единствено и само френски репертоар, очевидно мениджърите на Мет го считат за незаменим специалист в тази област. Дебютът му в „Ковънт Гардън” също е с френска творба – „Хофманови разкази” на Офенбах. Този сезон Еманюел Вийом ще дирижира още „Фауст” в Лирик Опера - Чикаго, „Дон Жуан” в Операта в Далас, където е музикален директор и „Сътворението” на Хайдн в Прага (Вийом е и главен диригент на Пражката филхармония).
Операта „Таис” на Масне е прочута не само с красивата партия на главната героиня, но и с великолепната оркестрова интермедия между двете сцени от второ действие - „Медитация” (или „Размишление”). Знаменитото цигулково соло ще прозвучи в интерпретацията на концертмайстора на оркестъра на Метрополитън опера - Дейвид Чан.
Съдържание на операта „Таис”
събота, 20 януари от 20 часа
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
След два студийни албума и един концертен дуетът Димитър & Христо издава "Несломен". Новият албум включва осем песни, повечето от които са в колаборация с цигуларката Анна-Мария Тамахкярова, позната като ANIMA. "Несломен" се казва и първата песен от албума, която има кънтри-етно звучене. "Тази дума отговаря на много неща и по някакъв начин ще..
Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски...
За адвокатурата, която празнува своя празник на 22 ноември , съдебната реформа, избора на нов главен прокурор, Висшия съдебен съвет, Закона за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg