Първият филм на Божина Панайотова е жив, болезнен и личен експеримент, който задава въпроса, какво си струва да жертваме за истината и за собственото си изкуство.
„Ти си се превърнала в едно войниче с камера, тръгнало на война за киното и за истината” – казва бащата на режисьорката и главна героиня в разгорещен спор по скайп. Божина е израстнала във Франция и едно лято се прибира в София с намерението да направи филм от видеодневника си. Лятото е точно това на протестите Денс уид ми. Докато новите ѝ приятели скандират „Червени боклуци”, по площадите нещо започва да гризе Божина – възможно ли е собственото ѝ семейство да е от червените боклуци? На тях не изглежда да им е било трудно преди падането на режима. Авторка, режисьорка и опитното зайче на този филм Божина Панайотова започва да разчопля семейната тайна. Защо родителите ѝ не желаят да говорят, срамуват ли се? Изглежда не са били нито дисиденти, нито приближени на властта, тогава защо така остро реагират на опитите ѝ да разрови миналото им и настояванията ѝ да си изискат досиетата? Какви граници е преминала и дали те наистина са свързани с миналото, а не със собственото ѝ вживяване в правенето на филм?
Упорита и заслепена от желанието си да достигне до истината и постоянно наблюдавана от камерите, Божина предизвиква семеен разрив. Тя е намерила своята истина, но цената е твърде висока. От това се ражда силен филм, когато и защото режисьорката проявява смелостта да се покаже в недобра светлина, да поеме ролята на един главен, но не непременно позитивен герой. Кое е по-важно в крайна сметка – истината и принципите или нормалните човешки отношения, и не е ли точно този въпрос отговор на всички подозрения на тема държавна сигурност. И на кого принадлежи миналото – на тези, които са го живели или на следващите поколения?
„Червено, твърде червено” извлича максимума от прости и достъпни технически средства – филмът е заснет с телефони, охранителни камери и в Skype. Напомня на риалити, в което дъщерята се опитва да режисира животите на родителите си, въпреки съпротивата им. За това и темата за правата и задълженията на документалиста към неговите герои изпъква като дори по важна от тази за досиетата. Божина Панайтова намира верния подход – изобразява самата себе си в момент на израстване, без да спестява, грешките, сълзите и гнева си.
Филмът е забелязан в Кан, а премиерата на „Червено, твърде червено” в документалния конкурс на „София филм фест” беше последвана от едночасова дискусия.
Предлагаме ви частта, в която Божина Панайотова разказва за своята роля във филма и това дали се е изкушила да изреже сцените, в които не се харесва.
Театрална къща "Мариета и Марионета" ще зарадва многобройните си почитатели със завръщането на авторския спектакъл "Снежен сън" под режисурата на Мариета Ангелова - Марионета. Публиката ще има възможност да "надникне” в страната на Дядо Коледа – Лапландия и да стане свидетел на последните приготовления на подаръците за всички, които вярват в коледния..
След премиерата си в Бургас и София, новата стихосбирка "Литания" на Бина Калс бе представена и в "Артефир". Книгата е посветена на майката на поетесата и съдържа 44 стихотворения, писани през последните 12 години и обединени в седем цикъла. Редактор на "Литания" е Роза Боянова. Фотографията на корицата е писателя фотограф д-р Любомир Калудов. В..
Първата среща от новата инициатива на Photoworld, наречена "Уроците на неуспеха", събра известните съвременни фотографи Валерий Пощаров, Пенко Скумов и Свилен Начев в рамките на едноименна дискусия. Говорим и с тримата в "Какво се случва" по въпросите какво е успех и какво неуспех в полето на фотографията днес. "Хората често си задават технически..
Тази година Венцислав Диков представи свои картини в Япония, Токио, под наслов "Институт за невъзможни неща", в галерия "Сан-Ай". Това е неговото трето посещение в "Страната на изгряващото слънце" – специално място, в което преоткрива себе си: "Кацнахме по залез и първото, което видях от Япония, след седем години, беше залезът над Фуджи-сан и огрени..
Третото събитие от новата поредица "По следите на изгубената поезия" в Литературния клуб на Столична библиотека е на 18 декември от 18:30 ч. Поредицата се представят автори, започнали творческия си път като поети, но след това преминали към друг жанр или жанрове, в които са се утвърдили. Този път гостува писател, чиято популярност се гради върху..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която..
Трима знакови автори – проф. Божидар Бончев, проф. Греди Асса и Атанас Парушев-Шока излагат свои творби в обща изложба в столичната галерия "Ракурси"...
Тази година Венцислав Диков представи свои картини в Япония, Токио, под наслов "Институт за невъзможни неща", в галерия "Сан-Ай". Това е неговото трето..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg