Автобусите днес са с надпис "Протест".
С 40 минути закъснение потеглиха от бургаската автогара "Запад" автобусите за София и Плевен, които взеха участие в протеста на превозвачите.
Петър Захариев от Браншови съюз за стопанска инициатива
"Засегнатите пътници от протестиращите фирми ще получат компенсации, но ще е решение на всяка фирма поотделно. Компенсациите ще бъдат до размера на превозния билет. Всеки превозвач сам ще прецени до каква степен". Захариев се обяви за пряка демокрация и избираемост в Камарата. "Не искаме да изземаме функциите на държавата - издаване на лицензи и обучение на кадри, защото не е наша работа".
Сред чакащите пътници в Бургас имаше и доволни, и недоволни:
"Абсолютно ги подкрепям и час и половина бих стояла", каза очакваща да тръгнат автобусите жена.
"Не е приятно, седиш и чакаш. Това си е тяхна работа, нямам представа за какво става въпрос", каза недоволна пътничка.
Градските автобуси в Ямбол, изпълняващи курсове между 14 и 15,30 часа, останаха на началните си спирки. Причината за протеста е неясна, както за шофьорите, така и за пътниците.
След 14 часа шофьорите преустановиха работа:
"По заповед на моите диспечери трябва да не направя една обиколка. Беше ми оказано по телефона. Знам, че това е някакъв национален протест на превозвачите в цялата страна. Друго не знам. В Ямбол ще има ядове с пътниците".
Пътниците по спирките не знаеха нищо за протеста, но заявиха, че ефективните стачни действия са неприемливи. До хаос в градския транспорт в Ямбол не се стигна.
В 14.00 часа, за час и половина, автобуси в цялата страна не тръгнаха от началните спирки по маршрута си и не превозваха пътници. Протестът е срещу подготвения от управляващите Закон за автомобилна камара.
Според собственика на трите автогари в града Веселин Дошков: "Това е брутален опит под шапката на товарните превозвачи да бъдат вкарани и автобусните."
Юлиян Буйнов от Националното сдружение на автобусните превозвачи заяви:
"Обединението е по-добро от нищо, но ние държим да не е силово".
Петко Ангелов от Камарата на автомобилните превозвачи в България допълни:
"Определен кръг хора ще определят кой да остане на пазара или не".
По-рано днес стана ясно, че най-малко 30-40 хиляди души ще бъдат засегнати от протеста на автобусните превозвачи.
„Искрено се надяваме, че нашите клиенти ще ни разберат, защото, давате ли си сметка, ако този законопроект стане факт, каква тежест ще падне върху тях? Ако до 12.00 часа на обяд нямаме обратна връзка с транспортната комисия и не знаем какво се случва, ние ще преустановим превозите за час и половина и пътниците ще се движат с час и половина закъснение“, каза Магдалена Милтенова от Браншовия съюз за стопанска инициатива.
Организаторите на предупредителната стачка уточниха, че умишлено са избрали следобедното време за спиране на автобусите по дългите линии, за да не създават сериозни проблеми на хората. Автобусите до малките населени места ще изпълняват социалната си функция засега, каза Марио Богданов от Националната асоциация на автобусните превозвачи.
„Също така няма да спираме и градските автобуси“.
Браншовите организации в автобусния транспорт са единни в исканията си за спиране на проектозакона, който според тях е лобистки и дава цялата държавна власт в ръцете на няколко човека, които са ключови в този бизнес и имат сериозна политическа подкрепа от управляващите.
Преди началото на протеста, Ивайло Константинов - президент на компания за автобусни превози от Дупница и изпълнителен директор на Сдружението на автобусните превозвачи в България обяви, че около 2 500 автобуса ще спрат изпълнението на курсовете между 14 и 15.30 ч. днес в страната като предупредителен протест срещу законопроекта за автомобилна камара.
Същевременно на заседание на Сдружението на автобусните превозвачи ще бъдат обсъдени последващите протестни действия за след 25 юни, за когато е насрочен национален ефективен протест на автобусните превозвачи.
"Няма да отстъпим - този законопроект трябва да бъде оттеглен", категоричен е Ивайло Константинов.
Плевенските превозвачи подкрепят протестните действия за изтегляне на внесения законопроект.
Според тях големият проблем на бранша са нерегламентираните превози, и той няма да се реши със създаването на новата камара.
Целта на създаването на тази камара е да се изземат функциите от Автомобилна администрация за лицензиране на превозвачите, това каза Паушка Георгиева, председател на браншовото сдружение в област Плевен.
„Ние не сме съгласни, защото се приватизира тази дейност - неясно защо - след като няма недоволства от това, което досега изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" извършва. Считаме, че ще доведе до конфликт на интереси, до финансови загуби на превозвачите, тъй като вноските ще бъдат много големи, дали ще бъдат по-компетентни. Има много проблеми, които не камарата ще ги разреши, а ще ги разреши „Автомобилна администрация“ заедно с Министерството на транспорта. Тези проблеми са основно с нерегламентираните превози, които са вече повече от 50 % в цялата страна“.
В Ямбол в протеста на превозвачите се включи фирмата, която обслужва градския транспорт.
От БДЖ информират пътниците, че имат готовност да пуснат допълнителни каси и да увеличат състава на влаковете.
През далечната 1967 година легендарният диригент Димитър Димитров слага началото на Декемврийските музикални дни в Стара Загора. След откриването на новата..
В рубриката "Културен отпечатък" на Рождественското издание на "Terra Култура" се върнахме назад във времето, за да си припомним как са отбелязвали Бъдни..
Имаше време, когато – за да бъде представен – се даваше пример, че именно той е общото между римейка на "Бен Хур", популярния американски сериал "24" и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg