На трети февруари, след близо двегодишна пауза, българският колектив и лейбъл за експериментална музика Amek съживява поредицата си концерти “Шумна неделя”. Специалните гости този път са CIA Debutante от Франция. Проектът събира в себе си импровизационна електроакустична музика, манипулация на глас, техники от конкретната музика и, разбира се, нойз.
Бихте ли се представили, кои са хората зад проекта CIA Debutante и каква е вашата мисия в света на експерименталната музика?
Ние сме Пол Боне и Нейтън Роше. Срещнахме се в Париж благодарение на местната сцена и бързо решихме да направим нещо заедно. Soft Light, първото издание на CIA Debutante, всъщност се роди в първата ни обща студийна сесия. Нашите споделени интереси и обсесии, в комбинация с историята на Нейтън в рок музиката и липсата на музикално образование при Пол, ни дадоха шанс заедно да достигнем до музиката, която винаги сме искали да правим.
И двамата имате странични и солови проекти, разкажете ни за тях и с какво са различни от вашата обща работа?
Нейтън: Напоследък свиря в геридж рок фрийк шоу на име Le Villejuif Underground. Всъщност, по-скоро пея и подскачам на сцената като шимпанзе. Всичко е много театрално, като представление в Лас Вегас. Така че CIA Debutante e доста различно преживяване, което доста повече задоволява нуждите ми като артист. Всеки концерт е различен, защото импровизираме, а това е в пряка зависимост от мястото, на което свирим, озвучението, това което ни се е случило през деня и т.н. Всичко е много органично.
Пол: Аз си сътруднича с много от местните музиканти, понякога правим един концерт под някакво име и после изчезваме завинги. Някои от тези проекти, например The Nightclub Toilet или La Vie Nulle са документирани в малки тиражи касети. Свиря и под името Disposition Matrix, нещо което се доближава до това, което правим заедно с Нейтън, но е по-тъпо и самотно.
Наскоро приключихте турне във Великобритания, една страна с доста големи традиции в ескперименталната музика, в която артистите имат доста по-близък досег до старата школа от слушатели и музиканти…
Да си на турне на острова не е толкова лесно, както всъщност биха потвърдили повечето групи от континентална Европа. Беше доста голямо предизвикателство, особено финансово. Пиещите музиканти, имайте предвид, че бирите невинаги са безплатни. Все пак беше забавно преживяване, поне от апокалиптична гледна точка. Взехме есид в Манчестър, който ни удари точно, когато всички фрийкове започнаха да излизат по улиците, младежи повръщащи по улиците, крещящи бездомници и какво ли не…Прекарахме известно време с Мишел от Czaszka (rec.) в Единбург, които издадоха последната ни касета, посетихме гробището и си говорихме за странното ни пътуване до Полша. Невероятната последна музикална вечер в Шефийлд всъщност спаси цялото турне.
А какво ви води на Балканите, едно не по-малко особено място?
Всичките ни турнета в Източна Европа са били паметни преживявания. Много се вдъхновяваме от тази част на света. Първото ни турне изобщо беше в Литва и Латвия, буквално два месеца след като сформирахме CIA Debutante. Следващите ни пътувания винаги са били движени от намаленията на нискобюджетните авиокомпании. Нашите приятели Carrageenan (Белгия) и Új Bála (Унгария) са били на турне на Балканите, а ние винаги слушаме техните съвети къде да отидем в бъдеще.
За много експериментални музиканти изпълненията на живо изобщо не са приоритет. Какво предпочитате вие – работата в студиото или концертите?
Да свирим на живо е важен компонент от това, което правим. Нашата музика е интуитивна, движена от ритъма на пътуванията и на излизането ни от зоната ни на комфорт. Ние сме общителни хора и всеки концерт е това, което ние направим от него. Често се е случвало да свирим в полу-празни зали и понякога точно тогава музиката е най-страхотна. Реагираме на средата около нас. Всичко е подчиненто на интензивността, като електрическо освобождаване на нещата вътре в нас и едновременно реакция на всичко отвън.
Записването е съвсем различен звяр. Никога няма пост-продукционна манипулация. Всичко е по-скоро опит да се архивира, това което правим. Никога не става дума за едно и също място и едно и също време. Иска ни се да разположим CIA Debutante по-скоро в рокенрол традициите. Албуми, подредбата на песните, това е по-скоро само за референция. Интересно ни е да си играем с тези идеи, да записваме и да разпространяваме тези артефакти навсякъде. Получава се нещо като мрежа от полу-запомнена информация. Представи си как слушаш едновременно две радио станции.
Какъв е вашият отговор на въпроса дали нойзът е наистина муикално преживяване или е нещо със съвсем различна природа?
Не смятаме, че нойзът е фундаментално различен от всеки друг тип музика. Всичко е нойз, разликата е как го манипулираш и какво правиш с него. Можеш да “огънеш” честотите в мелодия или да оставиш белия шум да звучи, докато ушите на всичко наоколо не почнат да кървят.Като цяло ни интересува не толкова нойзът, колкото от размиването на формите, мутирането и еволюирането на музиката отвъд нойз-, рок- и поп-класификациите.
Използвате доста гласове и речитативи в музиката си. Защо този човешки елемент е толкова важен за вас, особено в контекста на музика, която често е доминиращо синтетична, студена и не толкова органична?
Интересуваме се от наративи и от това какви позиции човек приема в зависимост от тях. Гласът е основен елемент от CIA Debutante. Той осигурява тема и отношение спрямо материалността на музиката. Текстовете на Нейтън обикновено са импровизирани, но произхождат от реалността и информационния поток, който ни залива. Те са опит да докоснем нещо и наистина, понякога се появяват интересни взаимовръзки.
Вашата музика излиза през много лейбъли от цял свят, страхотно е да виждаш как DIY (направи-си-сам) сцената подкрепя артистите без значение от коя страна са. Кои са най-новите ви издания?
Вече споменахме Czaszka (rec.), страхотен лейбъл, който съвсем наскоро издаде касетата ни Waves. Premier Sang от Париж също направиха един CD-R за турнетата ни във Великобритания и Източна Европа. Казва се Slow Cancellation. Чакаме Evocative Objects от Братислава да издадат Investigations Into Flesh Microchip Repair на касета. Музиката там е запис от лайв, който направихме в Храдец Кралове, в Чехия.Харесва ни идеята, че лейбъли отвсякъде издават музиката ни и имаме свободата да я изсипем като купчина боклук в сряда – без никакъв шум и без предупреждение. Този февруари обаче най-накрая ще записваме дългосвирещ албум с нашия приятел Ерик Минккинен в Нормандия.
Какво ще чуем от вас в София в неделя?
Все още няма как да знаем.
Какво ще четете или слушате по време на турнето? Препоръчайте ни нещо.
Нейтън: Опитвам се да чета по време на турнета, но най-често просто зяпам през прозореца на автобуса или влака през цялото време. Нека кажем, че чета Блез Сандрар, за да поддържам чарковете си в движение, и Пол Боулс, за да се успокоявам. Трябва да спомена и Томас Пинчън и Дон ДеЛило, които винаги успяват да ме вдъхновят.
Пол: Турнетата ме правят прекалено изморен или уморен, за да успея да се съсредоточа върху книга. Напоследък чета едно есе на Маршал Берман, от което ми се приисква да задълбая в руската литература.
*** CIA Debutante свирят в София на 3 февруари от 20:00 ч. Събитието е под наслов “Шумна неделя”, мястото е „Фабрика Автономия“, а останалите артисти са Omori и XI-N. Входът е свободно дарение. В петъчното издание на „Аларма“, в началото на предаването, можете да чуете и повече по темата от инициатора на събитието – Amek Collective.
Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..
Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..
Християн Георгиев е кадет в Националния военен университет "Васил Левски" в град Шумен, носител на именната стипендия "Кольо Фичето", връчвана от фондация..
В aртпространството на галерия Heritage, новият aртцентър в сърцето на София, е представена самостоятелна изложба на художника от старата школа майстори –..
Младият художник Димитър Павлов вече оставя своя културен отпечатък с изложбата "Писма и ноктюрни" – до 14 декември в галерия "Сердика". Това е..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg