Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Всичко е шум“ – интервю със CIA Debutante

БНР Новини
CIA Debutante
Снимка: личен архив

На трети февруари, след близо двегодишна пауза, българският колектив и лейбъл за експериментална музика Amek съживява поредицата си концерти “Шумна неделя”. Специалните гости този път са CIA Debutante от Франция. Проектът събира в себе си импровизационна електроакустична музика, манипулация на глас, техники от конкретната музика и, разбира се, нойз.

Бихте ли се представили, кои са хората зад проекта CIA Debutante и каква е вашата мисия в света на експерименталната музика?

Ние сме Пол Боне и Нейтън Роше. Срещнахме се в Париж благодарение на местната сцена и бързо решихме да направим нещо заедно. Soft Light, първото издание на CIA Debutante, всъщност се роди в първата ни обща студийна сесия. Нашите споделени интереси и обсесии, в комбинация с историята на Нейтън в рок музиката и липсата на музикално образование при Пол, ни дадоха шанс заедно да достигнем до музиката, която винаги сме искали да правим.

И двамата имате странични и солови проекти, разкажете ни за тях и с какво са различни от вашата обща работа?

Нейтън: Напоследък свиря в геридж рок фрийк шоу на име Le Villejuif Underground. Всъщност, по-скоро пея и подскачам на сцената като шимпанзе. Всичко е много театрално, като представление в Лас Вегас. Така че CIA Debutante e доста различно преживяване, което доста повече задоволява нуждите ми като артист. Всеки концерт е различен, защото импровизираме, а това е в пряка зависимост от мястото, на което свирим, озвучението, това което ни се е случило през деня и т.н. Всичко е много органично.

Пол: Аз си сътруднича с много от местните музиканти, понякога правим един концерт под някакво име и после изчезваме завинги. Някои от тези проекти, например The Nightclub Toilet или La Vie Nulle са документирани в малки тиражи касети. Свиря и под името Disposition Matrix, нещо което се доближава до това, което правим заедно с Нейтън, но е по-тъпо и самотно.

Наскоро приключихте турне във Великобритания, една страна с доста големи традиции в ескперименталната музика, в която артистите имат доста по-близък досег до старата школа от слушатели и музиканти…

Да си на турне на острова не е толкова лесно, както всъщност биха потвърдили повечето групи от континентална Европа. Беше доста голямо предизвикателство, особено финансово. Пиещите музиканти, имайте предвид, че бирите невинаги са безплатни. Все пак беше забавно преживяване, поне от апокалиптична гледна точка. Взехме есид в Манчестър, който ни удари точно, когато всички фрийкове започнаха да излизат по улиците, младежи повръщащи по улиците, крещящи бездомници и какво ли не…Прекарахме известно време с Мишел от Czaszka (rec.) в Единбург, които издадоха последната ни касета, посетихме гробището и си говорихме за странното ни пътуване до Полша. Невероятната последна музикална вечер в Шефийлд всъщност спаси цялото турне.

А какво ви води на Балканите, едно не по-малко особено място?

Всичките ни турнета в Източна Европа са били паметни преживявания. Много се вдъхновяваме от тази част на света. Първото ни турне изобщо беше в Литва и Латвия, буквално два месеца след като сформирахме CIA Debutante. Следващите ни пътувания винаги са били движени от намаленията на нискобюджетните авиокомпании. Нашите приятели Carrageenan (Белгия) и Új Bála (Унгария) са били на турне на Балканите, а ние винаги слушаме техните съвети къде да отидем в бъдеще.

За много експериментални музиканти изпълненията на живо изобщо не са приоритет. Какво предпочитате вие – работата в студиото или концертите?

Да свирим на живо е важен компонент от това, което правим. Нашата музика е интуитивна, движена от ритъма на пътуванията и на излизането ни от зоната ни на комфорт. Ние сме общителни хора и всеки концерт е това, което ние направим от него. Често се е случвало да свирим в полу-празни зали и понякога точно тогава музиката е най-страхотна. Реагираме на средата около нас. Всичко е подчиненто на интензивността, като електрическо освобождаване на нещата вътре в нас и едновременно реакция на всичко отвън.

Записването е съвсем различен звяр. Никога няма пост-продукционна манипулация. Всичко е по-скоро опит да се архивира, това което правим. Никога не става дума за едно и също място и едно и също време. Иска ни се да разположим CIA Debutante по-скоро в рокенрол традициите. Албуми, подредбата на песните, това е по-скоро само за референция. Интересно ни е да си играем с тези идеи, да записваме и да разпространяваме тези артефакти навсякъде. Получава се нещо като мрежа от полу-запомнена информация. Представи си как слушаш едновременно две радио станции.

Какъв е вашият отговор на въпроса дали нойзът е наистина муикално преживяване или е нещо със съвсем различна природа?

Не смятаме, че нойзът е фундаментално различен от всеки друг тип музика. Всичко е нойз, разликата е как го манипулираш и какво правиш с него. Можеш да “огънеш” честотите в мелодия или да оставиш белия шум да звучи, докато ушите на всичко наоколо не почнат да кървят.Като цяло ни интересува не толкова нойзът, колкото от размиването на формите, мутирането и еволюирането на музиката отвъд нойз-, рок- и поп-класификациите.

Използвате доста гласове и речитативи в музиката си. Защо този човешки елемент е толкова важен за вас, особено в контекста на музика, която често е доминиращо синтетична, студена и не толкова органична?

Интересуваме се от наративи и от това какви позиции човек приема в зависимост от тях. Гласът е основен елемент от CIA Debutante. Той осигурява тема и отношение спрямо материалността на музиката. Текстовете на Нейтън обикновено са импровизирани, но произхождат от реалността и информационния поток, който ни залива. Те са опит да докоснем нещо и наистина, понякога се появяват интересни взаимовръзки.

Вашата музика излиза през много лейбъли от цял свят, страхотно е да виждаш как DIY (направи-си-сам) сцената подкрепя артистите без значение от коя страна са. Кои са най-новите ви издания?

Вече споменахме Czaszka (rec.), страхотен лейбъл, който съвсем наскоро издаде касетата ни Waves. Premier Sang от Париж също направиха един CD-R за турнетата ни във Великобритания и Източна Европа. Казва се Slow Cancellation. Чакаме Evocative Objects от Братислава да издадат Investigations Into Flesh Microchip Repair на касета. Музиката там е запис от лайв, който направихме в Храдец Кралове, в Чехия.Харесва ни идеята, че лейбъли отвсякъде издават музиката ни и имаме свободата да я изсипем като купчина боклук в сряда – без никакъв шум и без предупреждение. Този февруари обаче най-накрая ще записваме дългосвирещ албум с нашия приятел Ерик Минккинен в Нормандия.

Какво ще чуем от вас в София в неделя?

Все още няма как да знаем.

Какво ще четете или слушате по време на турнето? Препоръчайте ни нещо.

Нейтън: Опитвам се да чета по време на турнета, но най-често просто зяпам през прозореца на автобуса или влака през цялото време. Нека кажем, че чета Блез Сандрар, за да поддържам чарковете си в движение, и Пол Боулс, за да се успокоявам. Трябва да спомена и Томас Пинчън и Дон ДеЛило, които винаги успяват да ме вдъхновят.

Пол: Турнетата ме правят прекалено изморен или уморен, за да успея да се съсредоточа върху книга. Напоследък чета едно есе на Маршал Берман, от което ми се приисква да задълбая в руската литература.

*** CIA Debutante свирят в София на 3 февруари от 20:00 ч. Събитието е под наслов “Шумна неделя”, мястото е „Фабрика Автономия“, а останалите артисти са Omori и XI-N. Входът е свободно дарение. В петъчното издание на „Аларма“, в началото на предаването, можете да чуете и повече по темата от инициатора на събитието – Amek Collective.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Шедьовър на Бритън на оперната сцена в Брюксел

Интригуващата, енигматична камерна опера на Бенджамин Бритън "Въртенето на винта" се игра през май в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Творбата се счита за един от шедьоврите в оперната литература, създадени след Втората световна война. Световната премиера на"Въртенето на винта" е през 1954 г. в театър "Ла Фениче" във Венеция, представена от..

публикувано на 19.05.24 в 08:15
The Crossover Trio и Теодосий Спасов

Теодосий Спасов и The Crossover Trio с нов музикален проект на българска сцена

На 18 май в рамките на SoFest Spring маестро Теодосий Спасов и гръцкото The Crossover Trio ще ни отведат на музикално пътешествие до Източното Средиземноморие и Балканите в Sofia Live Club. Виртуозният музикант превръща изпълненията си в необикновен синтез между традиционен фолклор и класически джаз, а гръцкото трио ще се включи с мелодии на..

публикувано на 18.05.24 в 08:25
Борис Христов  в ролята на хан Кончак в „Княз Игор”

Борис Христов като Галицки и Кончак в "Княз Игор" на Бородин

На 18 май преди 110 години е роден   Борис Христов . Избрахме запис от Златния фонд на БНР, който със сигурност ще изостри любопитството ви: "Княз Игор" от Бородин. Осъществен е през 1966 година в Париж с изцяло български състав. В ролите на Галицки и Кончак ще слушате Борис Христов. Това е период на върховно изпитание за великия певец. През 1964..

публикувано на 18.05.24 в 07:50
Станислав Почекански и Аделина Александрова в студиото на програма „Христо Ботев“

Станислав Почекански: Успехите на моите ученици са двигател, който ме кара да вървя напред

"Общуването с младите хора не само ме зарежда, но и ме обогатява – казва Станислав Почекански. Вече девет години той е Председател на Съюза на българските музикални и танцови дейци, но освен това е и великолепен цугтромбонист и преподавател, който заслужено се гордее с постиженията на своите ученици от класа по камерна музика. – Със своя мироглед и..

публикувано на 17.05.24 в 15:45
Гергей Мадараш, гост-диригент

Томас Аунер и Гергей Мадараш в дебют със Симфоничния радиооркестър

Интригуваща и стилно подбрана програма предлага Симфоничният оркестър на Националното радио на 17 май, петък, от 19.00 часа , който ще бъде излъчен в пряко предаване на вълните на програма "Христо Ботев". Концертът в столичната зала "България" под надслов "Симфонични контрасти" под палката на унгарския гост-диригент Гергей Мадараш, който..

публикувано на 17.05.24 в 08:58