Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Милен Апостолов разказва как се пише музика за театър

Снимка: operavarna.com

Тази година номинация за „Икар“ в категория „Авторска музика“ получи младият композитор и диригент Милен Апостолов.

Как се пише музика за театър? „Необходимо е да си много, много гъвкав и като музикално мислене, и е необходимо да имаш известно познание по режисура, що е то и каква е ролята на режисьора. Трябва да познаваш целия механизъм на случването на един спектакъл, за да можеш ти да влезеш като една естествена част от едно цяло“ – казва Милен.

В последните години музиката му звучи в театрални постановки в Плевен, Казанлък, Стара Загора и София. Сред заглавията са „Боинг, боинг“ в Плевен, „Самотни от далеч“ в „Сфумато“, „Наемателя” в Пловдив, „Договор 2019“ в Театър 199, „Меко казано” в Стара Загора, „Сън в лятна нощ“ и „Том, Дик и Хари“ в Казанлък и др.

Освен композитор на театрална музика, Милен Апостолов създава и свои творби. През новия сезон предстои да бъде поставена детската опера „Огнивото“ поръчана от Русенската опера. „Предизвикателството не е, че е детска опера, а по-скоро това, че трябва да бъде изпълнена от деца“. През юни в Берлин ще бъде представен балетен спектакъл с негова музика. „Ще бъде - бих го нарекъл - „Ърбън фентъзи“. Изключително интересен проект“.

Милен Апостолов е завършил дирижиране и композиция в НМА „Панчо Владигеров“. Бил е диригент във Варненската опера, където дирижира „Дон Кихот“ на Минкус, „Царицата на чардаша“ на Калман и „Веселата вдовица“ на Лехар. Работил е с Академичния симфоничен оркестър, Добричкия камерен оркестър, оркестър „Симфониета“ София.

Предстои му специализация по композиция в „Кралската академия по музика“ в Лондон. Предвижда след това да специализира и дирижиране. „Чувствам се длъжен да взема колкото може повече знания, защото моделът на образование у нас и в чужбина е различен… При всички случаи ще е страшно обогатяващ процес за мен“.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ингви Малмстийн: Барок-ен-рол богът каца в София

Шведската китарна легенда Ингви Малмстийн ще отбележи 40 години на сцената със специален концерт в София. Събитието ще се проведе на 10 август в клуб Joy Station и ще бъде част от световното му юбилейно турне, посветено на четири десетилетия безкомпромисно влияние в рок и метъл музиката. Бах. Антонио Вивалди. Джими Хендрикс. Пражката филхармония. И..

обновено на 04.08.25 в 10:19
Мирян Колев

Звуците на Малайзия

Warm Waves/"Топли вълни" е сантиментален албум, който включва теренни записи от пътуването на експерименталния музикант Мирян Колев до Малайзия през 2024 г.  Записани в обекта на ЮНЕСКО Джорджтаун и околностите на остров Пенанг, те улавят топли спомени в звук. Градските улици, плажовете, религиозните храмове, цикадите в джунглата, звуците на..

публикувано на 03.08.25 в 10:15

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 август 2025

1 август Свири Оркестърът на Полското радио във Варшава с диригент Михаил Меринг. 3.00 часа – Рихард Вагнер (1813-1883), Зигфрид идилия. 3.22 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Вариации по тема от Хайдн, оп. 56а. 3.41 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 36 в До мажор, K.425, "Линц". 4.10 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Клавирен..

публикувано на 31.07.25 в 09:25

Джаз по наследство – Вероника Вапирова и Международният джаз фестивал "Варненско лято"

Той е най-старият действащ джаз фестивал в България. Основан още през 1992-ра година от прочутия ни саксофонист и композитор Анатолий Вапиров, през годините Международният джаз фестивал "Варненско лято" се е превърнал в едно от най-устойчивите и обичани музикални събития в България. От няколко години дъщерята на Анатолий Вапиров – Вероника..

обновено на 30.07.25 в 17:28

Певицата Мона за силата и музиката, достъпна за хора, лишени от слух

Според проучвания едва 16% от изпълнителите в световен мащаб правят музиката си достъпна за глухата общност. Днес, в XXI век, технологиите дават своя принос за това чрез специални костюми, които възпроизвеждат вибрациите от ритъма така, че нечуващите да се потопят в него и да се наслаждават на живи концерти. Жестовият превод на текстовете на сцената..

публикувано на 30.07.25 в 12:45