Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Милен Апостолов разказва как се пише музика за театър

Снимка: operavarna.com

Тази година номинация за „Икар“ в категория „Авторска музика“ получи младият композитор и диригент Милен Апостолов.

Как се пише музика за театър? „Необходимо е да си много, много гъвкав и като музикално мислене, и е необходимо да имаш известно познание по режисура, що е то и каква е ролята на режисьора. Трябва да познаваш целия механизъм на случването на един спектакъл, за да можеш ти да влезеш като една естествена част от едно цяло“ – казва Милен.

В последните години музиката му звучи в театрални постановки в Плевен, Казанлък, Стара Загора и София. Сред заглавията са „Боинг, боинг“ в Плевен, „Самотни от далеч“ в „Сфумато“, „Наемателя” в Пловдив, „Договор 2019“ в Театър 199, „Меко казано” в Стара Загора, „Сън в лятна нощ“ и „Том, Дик и Хари“ в Казанлък и др.

Освен композитор на театрална музика, Милен Апостолов създава и свои творби. През новия сезон предстои да бъде поставена детската опера „Огнивото“ поръчана от Русенската опера. „Предизвикателството не е, че е детска опера, а по-скоро това, че трябва да бъде изпълнена от деца“. През юни в Берлин ще бъде представен балетен спектакъл с негова музика. „Ще бъде - бих го нарекъл - „Ърбън фентъзи“. Изключително интересен проект“.

Милен Апостолов е завършил дирижиране и композиция в НМА „Панчо Владигеров“. Бил е диригент във Варненската опера, където дирижира „Дон Кихот“ на Минкус, „Царицата на чардаша“ на Калман и „Веселата вдовица“ на Лехар. Работил е с Академичния симфоничен оркестър, Добричкия камерен оркестър, оркестър „Симфониета“ София.

Предстои му специализация по композиция в „Кралската академия по музика“ в Лондон. Предвижда след това да специализира и дирижиране. „Чувствам се длъжен да взема колкото може повече знания, защото моделът на образование у нас и в чужбина е различен… При всички случаи ще е страшно обогатяващ процес за мен“.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Опет" се завръщат с нов албум и концерт в София

"Опет" — опет, ако използвам българското диалектно наречие за "пак, още веднъж". Къде е тЕкла вОда, опЕт ке тЕчит! , както възкликва класикът Иван Вазов. Където е текъл прогрокът, ще тече още веднъж – този път в столичната Asics Arena на 10 октомври. Спектакълът на знаменитата банда в България е част от световното ѝ турне в подкрепа на..

публикувано на 06.10.25 в 12:34

Балет "Арабеск" открива новия си сезон с премиерата на "BarrocoLife – Съвършеното несъвършенство"

На 5 октомври 2025, 17.00 часа на сцената на Музикален театър балет "Арабеск" ни кани на първото си представление за новия сезон "BarrocoLife – Съвършеното несъвършенство". В програмата на вечерта са включени две едноактни миниатюри, в които хореографите са използвали музика на известни барокови композитори. Анна Донева работи по "Четирите..

публикувано на 04.10.25 в 17:05
Йохан Щраус-син

Вечер, посветена на Йохан Щраус-син

Съботната оперна вечер (4 октомври от 20 часа) по програма "Христо Ботев" е посветена на 200-годишнината от рождението на "краля на валса" Йохан Щраус-син. Неговата жизнерадостна, вдъхновяваща музика ни съпровожда традиционно в началото на всяка нова година. Творбите му са еднакво популярни сред различните социални прослойки на неговото съвремие...

публикувано на 04.10.25 в 08:25

"Цигански барон", оперета в три действия от Йохан Щраус-син

Либрето: Игнац Шнитцер по повестта "Сафи" на Мор Йокай. Първо изпълнение: 24 октомври 1885, Виена, Австрия. Първо изпълнение в България: 1921, София, Свободен театър. Действащи лица: • Сафи, млада циганка – сопран • Шандор Баринкай – тенор • Граф Петер Хомонай – баритон • Калман Жупан, богат търговец – бас • Арсена, негова дъщеря – сопран •..

публикувано на 04.10.25 в 07:50
Красимир Гатев

Красимир Гатев – наричаха го романтикът

В петъчната вечер (3 октомври от 19.30 часа) ще си спомним за едни от най-поетичните ни пианисти, както наричаха Красимир Гатев. Отиде си през 2008 година, но остави ценни записи и словесните си откровения в Златния фонд на БНР. Гатев не бе словоохотлив. Не обичаше интервютата, нито преднамерената показност. Предпочиташе да изразява мислите и..

публикувано на 03.10.25 в 08:25