„Човешкият глас“ на Жан Кокто, на Ингрид Бергман, на Ана Маняни, на Франсис Пуленк, на Айнщайн и Татяна Лолова, на Толстой и Иван Добчев, на Дарина Такова и нейните ученички, на Виза Недялкова и Вяра Ангелова е обект и субект и средство за изображение в епизод 17 на документалния сериал, разказващ дългата повече от 100 години и изненадващо благодатна на рефлексии история на радиото и Радиото в България.
VOX HUMANA /The human voice/ La voix humaine /Voce umana…
„Не трябва да забравяме, че в гърлото си имаме по два сантиметра много фини инструменти и нашата основна задача, за да владеем тази оптимална техника на пеене, е да предпазим инструмента.“
Оперната певица Дарина Такова дебютира на Миланската скала с "Вълшебната флейта", а след това гласът й звучи на още безброй сцени като Римската опера, Кралската опера Ковънт Гардън, Арена ди Верона, Метрополитън, Дойче опера Берлин, Парижката опера, Торино, Детройт, Лос Анжелис, Хамбург... и между всички тези сцени и в "Човешкият глас".
"Човешкият глас" от 1932 година насам е и пиеса, написана от Жан Кокто. Действието се развива в Париж, където отчаяна влюбена жена говори по телефона с любовника си, който на следващия ден ще се жени за друга. Франсис Пуленк композира едноактната опера "Човешкият глас" през 1959 г. и без съмнение това е едно от най-интересните му сценични произведения, изискващи не само съвършена вокална техника, но и изключително силно актьорско присъствие.
И това е само връхчето на върха на айсберга на историите в 17 епизод, своеобразен връх и за много дълго време и финал на документалния сериал Радиото.
Петър Увалиев: „Ти си и гласът ти...“
Първо излъчване на епизода в ефира на БНР, програма „Христо Ботев“ е на 22 юни 2010 година.
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Ненадейно напусна земния свят, докато другите празнуваха Свети Валентин, а той подготвяше поредното си “отечествено” турне. Беше го замислил с млади..
Глобалната среща за изкуствения интелект в Париж постави нови въпроси и предизвикателства пред света. Технологичните гиганти очертаха бъдещето на тази..
"Нирвана" от Константин Илиев е първата премиера на Великотърновския театър "Константин Кисимов" за 2025 година. Постановката по пиесата на големия..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg