„Уловеното време“, както е преведено на български заглавието на книгата на Андрей Тарковски, все още не е излязло в Русия, като книгата първо е издадена на немски през 1986 г. У нас тя се радва на голям интерес и това е закономерно – филмите на големия не само руски, но и световен режисьор са изключителни: „Иваново детство“, „Андрей Рубльов“, „Соларис“, „Огледало“, „Сталкер“, „Носталгия“, „Жертвоприношение“ остават сред най-доброто от историята на киното.
В „Уловеното време“ Тарковски разказва за създаването на филмите си, за трудностите, през които е минал, за начина, по който мисли за киното, за природата на това изкуство, за онова, което е важно за него като режисьор и личност в правенето на кино: за времето, ритъма, сценария, монтажа, образите, актьорите, музиката.
Тарковски пише: „Работата на кинорежисьора не започва, когато обсъжда сцнария с драматурга, не когато работи с актьорите или с композитора, а в мига, когато пред вътрешния взор на човека, който ще прави филма и когото наричат режисьор, възникне образът на този филм: независимо дали като детайлна поредица от епизоди, или само като усещане за фактурата и за емоционалната атмосфера, които трябва да бъдат пресъздадени на екрана.“
Докато говори за своята работа, режисьорът споделя мисли за известни литературни произведения, писатели, филми, знаменити режисьори, които са му повлияли, с които спори или им се възхищава. Докосването до творческия свят на Тарковски е стъписващо: „Целта на изкуството е да подготви човека за смъртта, за разоре и подготви душата му, да я подготви за доброто“, пише той. С откровеността и с прозренията си „Уловеното време“ разкрива възможност да бъде по-дълбоко осмислен и разбран Тарковски. За съжаление езикът на книгата звучи остаряло за днешния читател, което с една по-прецизна редакция би могло отчасти да бъде избегнато.
Храбростта се дефинира като качество, което олицетворява борбата на човек със страха и съмненията. И ако приемем, че страхът и свободата са винаги заедно – като стара женена двойка, в която всеки е готов да умре за другия, то храбростта е тази проява на смелост, при която – за да извърши човек какъвто и да било подвиг – трябва преди всичко да се..
Д-р Питър Левин е известен американски клиничен психиатър, който посвещава живота си на лечението на стреса и травмата. Неговият терапевтичен метод извежда на преден план телесните преживявания и спомени и опровергава тезата, че те могат да бъдат преодолени само по интелектуален път. В най-новата си книга "Автобиография на травмата" той за първи път..
"Там, под стария храм" е най-новият роман на Слава Славчева, издаден като електронна книга. В него отново пътуваме назад във времето между действителни събития и художествена измислица, въвличаща читателя в разследвания на международни екипи, свързани с нелегалния трафик на ценни тракийски произведения на изкуството. Слава Славчева е по..
В навечерието на 16-ата годишнина от първото издание на фестивала "Аларма Пънк Джаз" в "Нашият ден" се срещаме с Цветан Цветанов в един разговор за "различната" музика и нейната публика. На фона на музикалната пиеса "Отвъд картите на езика" отправяме покана към слушателите за концерта на авангардния джаз квартет от Македония TAXI CONSILIUM –..
На 8 май 2025 г. от 17:30 ч. във филиала на Художествена галерия "Кракра" в град Перник ще се състои официалното откриване на Форум на концептуалното изкуство . Събитието представлява мащабна експозиция, посветена на работата на мултижанровия артист-концептуалист Поло Оконе, съпроводена от поредица от пърформанси, интерактивни лекции и други съвременни..
В днешното издание на предаването ни акцентът падна върху темата за смелостта и отдадеността, необходими, за да се занимаваш с наука в България. Гости в..
В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" разговаряхме с Йорданка Велкова, ръководител на лектората по български език в Университи Колидж..
"Флорална еклектика " е първата колективна изложба, организирана от новата Sofia Green Gallery, разположена на ул. "Сердика". В експозицията са..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg