Преди седмица прочутото румънско сопрано отпразнува 80-ия си рожден ден. В началото на 80-те години бурно я аплодират в МЕТ заедно с Пласидо Доминго в спектакли на „Риголето“ и „Травиата“,
а в американския печат възкликват: „Котрубаш омагьса всички още с първите крачки на сцената – цялото й същество излъчва изящество, но и сила. Тя докосва сърцето с брилянтно изваяна мелодична линия, затрогваща , извезана сякаш дантела до последния детайл…Толкова е истинска на сцената, че не е за вярване…“, дивят се американските журналисти.
Илеана Котрубаш привлича погледите на специалисти и публика с дебюта си през 1969 на авторитетния фестивал в Глайндборн като Мелизанда в „Пелеас и Мелизанда“ на Дебюси, а сетне в първата съвременна постановка на операта „Калисто“ от бароковия майстор Пиетро Франческо Кавали. Две години по-късно е Татяна в „Евгений Онегин“ на Чайковски в Ковънт Гардън, а триумфалният успех отваря пред Котрубаш вратите на всички световни оперни театри. През 1970 година подписва договор с Виенската Щаатсопер, където се преобразява в коронните си роли в Моцартовите шедьоври „Вълшебната флейта“,Дон Жуан“, „Сватбата на Фигаро“ като Памина, Церлина, Сузана,а също Виолета в „Травиата“, Мими от „Бохеми“, Софи в „Кавалерът на розата“ от Рихард Щраус…
И все пак Илеана Котрубаш твърди, че няма особено голям репертоар. „Как избирам ролите ли? Ами…познавам отлично възможностите си! Ако ми предложат Саломе или Тоска – отказвам! Съжалявам, не са за мен. Тъжно е, че толкова млади гласове с безспорни качества се съсипват и не могат, уви да се развият в правилната посока, заради диригентски или режисьорски амбиции или пък безотговорност.. Колко вълнуващо е да имаш една съвсем млада Тоска с визия на топмодел и прекрасен глас! Но една 25 годишна Тоска няма нито житейския опит да изгради толкова сложен психологически образ, нито необходимата овладяност на гласа или пък сценична освободеност“, размишлява Илеана Котрубаш.
Има една роля, с която румънското сопрано грабва на мига сърцата и на критици, и на публика. Мими от „Бохеми“ на Пучини чертае своеобразна звездна парабола в артистичния път на Котрубаш. През 1973 е американският й дебют в Чикагската Лирик опера. Четири години по-късно триумфално превзема от раз и МЕТ - Ню Йорк. Върховното изпитание обаче е през 1975-та. Викат „на пожар“ Илеана Котрубаш в Ла Скала. Мирела Френи не е в състояние да се появи на сцена, а самолетът на румънското сопрано кацва на летището в Милано буквално час преди спектакъла! Останалото, дами и г –да е висш пилотаж, на който са способни избраните! Представете си само, да заместиш Френи в ролята, която я издигна на най-висок пиедестал (наричат я Мими на ХХ век!) , на нейна територия , както се казва в Ла Скала….Затова се иска огромен кураж и безпределна вяра в собствените сили, в неповторимото, уникално Аз! Илеана Котрубаш успява да го стори! И още как! Достолепният театър я понася на крилете на славата още след арията от първо действие!
Френетичните овации не стихват чак до самия край на спектакъла, а триумфът в Ла Скала отеква в целия оперен свят! През 1979 година Илеана Котрубаш отново докосва публиката в достолепния театър със своята Мими. На сцената си партнират с Павароти, а на диригентския пулт свещенодейства Карлос Клайбер. Илеана го нарича „музикален гений отвъд думите“ и добавя: „Публиката бе лишена след неговата смърт от привилегията да се наслаждава на уникалните му интерпретации. Наелектризиращи, изпълнени с необикновена топлота и колорит…“
Във фонотечния фонд на БНР се пази запис от въпросния спектакъл на „Бохеми“ в Миланската скала с дата 22 март 1979 г., а в съботната вечер ще се насладим на първото действие. 11 години по-късно, на 26 ноември със същата роля на Мими, но в Щаатсопер –Виена Илеана Котрубаш се сбогува със сцената и многобройните си фенове. Трудна раздяла, защото любовта през годините наистина е взаимна и съвсем искрена. Пределно искрена и пряма е Илеана Котрубаш не само от сцената, но и в живота. Слави се с трудния си, не особено дипломатичен характер, както го определят журналистите.
Реагира остро, когато нещо не й харесва. Не става дума обаче за каприз, а за отстояване на възгледи, на житейски позиции. Споделя ги в книгата си „Истини за операта“: „Когато прекрачваш прага на театъра или концертната зала, трябва поне малко да си подготвен за онова, което те очаква“, убедена е Котрубаш. „Чувала съм реплики: „Довечера имам свободно време. Ще отида на опера да се отпусна, да се разсея…Какво ще гледам ли? Ами…не знам. Кой ще пее- също…“ Така не става! Може би съм претенциозна, но непременно трябва да си прочел нещичко за автора,за творбата, да се поинтересуваш кой ще пее в главните роли… Това е въпрос на култура, възпитание, на себеуважение в крайна сметка!
Понякога съм обидена и доста гневна, тъй като спектакълът още не е завършил, а хората хукват към гардероба сякаш някой ще им открадне палтата… Ние артистите също не спим в театъра! И аз чакам такси в студа… Умирам от студ най-вече, когато публиката е повърхностна и хладна. Имаме нужда от нейните овации, защото те са оценка за нашия огромен, неистов труд. И когато видиш грейналите очи, топлината която те обгръща ти дава крила да продължиш! Това впрочем важи и за отношенията между хората : сякаш се срамуват да изразят чувствата си!
Ако нещо ви е харесало, ако обичате някого- кажете му го!“, съветва Илеана Котрубаш в книгата си „Истини за операта“.
В съботната вечер ще чуете още едно първо действие, но от „Сватбата на Фигаро“ - великолепен запис на Моцартовия шедьовър за фирмата Decca от 1978 година. Илеана Котрубаш е Сузана в компанията на Том Краузе, Жозе ван Дам, Фредерика фон Стаде, хора на Щаатсопер-Виена и виенските филхармоници водени от Каряан.
Истинското музикално пиршество в съботната вечер обаче е цялостният запис на „Травиата“ от Верди. Наричат го записът на века! Големият диамант в каталога на Deutsche Grammophon!. През 1977 година Карлос Клайбер, осенен от божествено вдъхновение прави запис на „Травиата“, който на мига грабва и меломаните, и специалистите. Илеана Котрубаш прави ролята, с която завинаги остава в сърцата на опероманите! Ето какво пишат в Die Welt: „ Тя не блестеше с феноменални природни дадености и умопомрачителна колоратурна техника. И все пак прочутият с неимоверно високите си изисквания Карлос Клайбер я предпочете за спектакли на „Травиата“ в Баварската опера.
Очарован, буквално омагьосан от нейната Виолета,маестрото покани Илеана Котрубаш за превърналия се в легенда запис на Вердиевия шедьовър за фирмата Deutsche Grammophon – единодушно оценен и от критиците, и от публиката за най-добра регистрация на „Травиата“, припомнят от страниците на Die Welt. На Илеана Котрубаш й партнират звезди от най-висш ранг като Пласидо Доминго и Шерил Милнс, а на диригентския пулт на оркестъра на Баварската опера е великият маестро Карлос Клайбер.
Съдържание на операта „Травиата“
Събота, 15 юни, от 20.00 часа
Внезапно на 58 години ни напусна Драгомир Йосифов – композитор, музиколог и диригент на Хора на Опера Пловдив. Драгомир Йосифов е роден през 1966 г. във Варна. Завършва диригентския клас на Държавната музикална академия в София при проф. Васил Арнаудов и доц. Димитър Манолов. Негови учители по композиция са проф. Лазар Николов и Божидар Спасов...
В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" говорим за музикалното мениджърство и клубния живот в различните краища на Европа. Събеседник е Светослав Нунев – организатор на събития и концерти на български изпълнители в световната музикална столица Лондон, с дългогодишен опит като композитор и диджей. Той сподели своите наблюдения и..
Легендарната британска нойз/спейс/дрийм поп/психеделик рок формация The Telescopes , оглавявана от Стивън Лори, пристига у нас за концерт на 5 ноември в зала "Сингълс" а НДК по покана на "Аларма Пънк Джаз" на БНР. С музиката от съвсем новия си албум Halo Moon , издаден миналия месец от Tapete Records . По-рано тази година пък Fuzz..
Наскоро българската музикална сцена бе изправена пред новината, че обичаният композитор Митко Щерев ще се оттегли от сценичните си изяви. Окончателното сбогуване ще се състои на 28 октомври в зала 1 на НДК, по време на заключителния концерт "Обич и песен ". По думите на Щерев, неговото реално оттегляне от сцената е настъпило още през..
И по света, и у нас, думата "джаз" е все така "лесна за произнасяне и приятна за ухото", според Ърнест Хоупкинс, в чиято кратка статия, публикувана в "Сан Франциско Бюлетин" през 1913 година, е упомената за първи път. Думата – с цялото ѝ емоционално и смислово значение, удобно се е настанила и в календара на града под тепетата. А цветната програма,..
105 години от създаването си празнува Общинският драматичен театър "Боян Дановски" в Перник. Театърът е създаден през 1919 година под името..
Столичната галерия за модерно градско изкуство "Риволи" открива втората си изложба "Поколение ботокс" на 31 октомври от 18.00 ч. Експозицията..
След Световния ден на инсулта в Lege Artis разговаряме за съвременните възможности за овладяване на инсулта с доц. Росен Калпачки , началник на Клиниката..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg