Тази събота с любезното съдействие на Европейския съюз за радио и телевизия предлагаме един от най-новите документални записи на „Валкюра“ – втората и най-популярна опера от тетралогията „Пръстенът на нибелунга“, осъществен в зала „Херкулес“ в Мюнхен на 8 февруари тази година. На пулта на СО на Баварското радио е англичанинът Саймън Ратъл, партиите на Зигмунд и Зиглинде изпълняват звездите Стюарт Скелтън и Ева-Мария Вестбрук, Хундинг е изтъкнатият американски бас Ерик Халфарсън (желан гост на фестивала в Байройт), а Вотан и Брюнхилде са британският бас-баритон Джеймс Ръдърфорд и шведката Ирен Теорин, утвърдили имената си на европейските сцени с по няколко Вагнерови роли.
През пролетта и лятото на 2007 Саймън Ратъл направи фурор с най-реномирания световен оркестър, чийто главен диригент беше тогава – Берлинската филхармония, с „Валкюра“ на Великденския фестивал в Залцбург и фестивала в Екс-ан-Прованс. Амбициозният проект, спонсориран от двата фестивала, бе започнал година преди това – с „Рейнско злато“, за да продължи с останалите две опери от тетралогията през 2008 и 2009. По онова време Берлинските филхармоници не бяха свирили Вагнеровите опери от 60-те години на ХХ век (епохата на Караян), но съвсем не се наложи да чакат толкова за следващата им изява с „Валкюра“ – още през май 2012 в залата на Филхармонията в Берлин Ратъл отново дирижира концертно изпълнение на втората част от знаменитата Вагнерова тетралогия. В едно от многобройните интервюта с големия британски диригент на въпрос за Вагнер той отговаря, че „когато слушате тази музика почти винаги имате нужда от психиатър и в известни отношения тя ви разболява, но рано или късно всеки успява да усети наркотичния ефект на Вагнеровото творчество – и вече не е в състояние да устои на опияняващия му ефект“. Попитан дали харесва Вагнер, Ратъл убедено отговаря „да“, но веднага добавя – „само музиканта“. И признава, че с годините му е все по-трудно да интерпретира Вагнерови творби, особено след като е прочел доста материали и книги за великия немски автор. „По всичко личи, че той трябва да е бил ужасен човек… И бих предпочел да игнорирам всичко, написано от самия Вагнер за евреите и антисемитизма“. Но въпреки всичко, Ратъл остава очарован от „Вселената Вагнер“ това сладко-отровно-упойващо-опияняващо енергийно поле, което в началото спокойно и незабележимо обгръща изпълнители и слушатели, а след това буквално ги засмуква и те остават в неустоимата му власт, понякога без да успеят да се освободят от магията. След Берлинските филхармоници силният, интелигентен и харизматичен музикант Саймън Ратъл продължава своите Вагнерови пътешествия с оркестъра на Баварското радио. През 2015 BR-KLASSIK реализира на диск записа на „Рейнско злато“ със симфониците на Радиото в Мюнхен, Саймън Ратъл на пулта и великолепен солистичен състав, воден от известния немски баритон Михаел Фоле в ролята на Вотан и прекрасната австрийка Елизабет Кулман като неговата съпруга Фрика. На 8 февруари 2019 зала „Херкулес“ на Резиденцията в Мюнхен бе изпълнена с почитатели на Вагнер и Ратъл, които със затаен дъх следяха концертното изпълнение на „Валкюра“ със СО на Баварското радио и отново чудесни солисти. Опероманите със сигурност помнят австралиеца Стюарт Скелтън като Тристан от откриването на сезона на Метрополитън опера през 2016 г. с „Тристан и Изолда“. Негова партньорка бе звездната Нина Стемме в ролята на Изолда. Във „Валкюра“ Стюарт Скелтън е Зигмунд, а неговата любима Зиглинде е холандката Ева-Мария Вестбрук, която в последното десетилетие се радва на изключително успешна световна кариера, включително в Метрополитън, където в последния сезон пя в „Момичето от Златния Запад“ и „Валкюра“. За жалост Михаел Фоле е имал здравословни проблеми в началото на февруари, затова в ролята на Вотан се изявява англичанинът Джеймс Ръдърфорд. Елизабет Кулман отново е Фрика, Ирен Теорин от Швеция – Брюнхилде, а партиите на нейните осем сестри, валкюрите, изпълняват Катрин Бродерик, Алуин Мелър, Анна Габлер, Дженифър Джонстън, Клаудия Хъкъл, Ева Фогел, Симоне Шрьодер и Анна Лаповская.
Съдържание на операта „Валкюра“ от Рихард Вагнер
събота, 27 юли, от 20 часа
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Точка Илиева е артист на свободна практика с дълбок интерес към уличното изкуство, което използва като платформа за социални и екологични послания. Нейни..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg