Генералната конференция на ЮНЕСКО отбелязва 27 октомври като Световен ден на аудиовизуалното наследство. Датата се отбелязва от 2005 г. В България се чества от 2006 г.
Идеята е да се съхранят аудиовизуалните документи като филми, радио- и телевизионни програми, които съдържат ранни записи от историята на ХХ и ХХІ в. За съжаление, носителите на тази памет са крехки, те могат да бъдат унищожени или изгубени в резултат на пренебрегване, гниене и технологично остаряване.
Чрез инициативи като Световния ден на аудиовизуалното наследство и Програмата за памет на света се насърчава работата на професионалистите в областта на опазването на тези архиви.
Без познанията и отдадеността, които се изискват, за да бъдат съхранени и дигитализирани свидетелствата на времето, големи части от общото ни културно наследство ще бъдат изгубени завинаги.
Радослав Марков, архивен кинотехнолог, сравнява съхраняването на образи, звук и глас от миналото с вълшебство. Той предупреждава, че България трябва да побърза, ако държи да съхрани аудиовизуалната си памет и да не изостава от добрите европейски практики в областта, а също как да бъде съхранено архивното богатство, без да влиза в конфликт с авторското право.
"Аудиовизуалното наследство е отдавнашна мечта на човечеството. То за мен е машина на времето. Аудивизуално наследство са: първо - киното, филмовата лента като цяло, също така телевизионните програми, и разбира се, аудиопрограмите - това включва и музикални произведения, включва и други жанрове като радиопиеси, като публицистични предавания. Например "Войната на световете" на Хърбърт Уелс."
Съвременните концепции за аудиовизуалното наследство са: дигитализация – прехвърляне в цифров вид, реставрация – почистване на следите на времето, и социализация – достъп до всеки човек, разясни Радослав Марков.
Каква е значението на книгата в различните исторически епохи? Каква е ролята на илюстрацията и типографията? Как се ражда един шрифт, какви са политическите и културните причини за това? Заедно с доцент д-р Регина Далкалъчева, Кирил Златков, д-р Бояна Павлова и Дора Иванова коментираме темата в "Гласът на времето". Как се създава един шрифт, какви са..
"Последната цитадела. Изкуственият интелект, естетика, въображение" – дискусия за формиращата роля на изкуствения интелект в съвременното въображение, ще се проведе на 27 ноември в Театралната зала на Софийския университет. Ще бъде представен и едноименния пърформанс, който изследва отношенията на един андроид с любовта. Двама от участниците – доц...
Започва правенето на музиката през поезията и стиховете, обратно на това, което съветват музикантите, но тя така най-добре си може. Младата певица Цвета Ботева трябва да изкаже посланието си и метафорите си в стих, преди да стигне до мелодия. Въпреки промените, които настъпват при музикалната обработка, засега за нея това е пътят, по..
"Най-накрая събрах смелост да допиша книгата си за моя син Степан, който си отиде преди 17 години, и живя цели 20, въпреки прогнозите на лекарите, че ще живее не повече от една година… Дължа огромна благодарност на моя стар приятел Борис Христов, който настойчиво ме подтикваше и ми вдъхваше кураж да го направя… "Ще плача, докато пиша, Боре…" – казвах..
"Писането е най-хубавото, което мога да правя" , казва детският писател Иван Раденков , който гостува в "Тийн Тайм". Той е човек с кауза и нестандартно любимо занимание. Твърди, че работи в IT фирма, без да разбира от информационни технологии. Музикант и природозащитник е. Автор е на почти дузина книги за деца. Още в училище Иван издава..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg