Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Киното губи битката за вниманието ни

Стрийминг платформите промениха света на киното, такъв какъвто го познаваме

БНР Новини
3
Ал Пачино, Скорсезе и Де Ниро на премиерата на "Ирландецът"
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Годината свършва и ознаменува една загубена битка – тази за дългогодишните ни навици за гледане на кино. Два от най-чаканите филми на годината "Ирландецът" на Скорсезе и "Брачна история" на Ноа Баумбах можете да гледате, когато поискате, на каквото искате устройство и междувременно да чатите, ядете или скролвате из социалните мрежи. По данни на "Нетфликс" 13,2 млн. зрители са видели "Ирландецът" през първите му пет дни от домовете си.

Преди премиерата Скорсезе помоли, ако филмът му се гледа на мобилно устройство, поне да е на по-големичък таблет...

Най-големите кинозаглавия на сезона влизат в дома ни, без да са минали през традиционния цикъл: няколко месеца на голям екран, после пауза от три-четири месеца преди излизане на DVD и телевизия. "Не всеки днес е склонен да чака толкова дълго – пише Райън Гилби в "Гардиън", – а "Нетфликс" е инструментът, който толерира липсата ни на търпение. Благодарение на стрийминг платформите днес пристъпваме в прекрасния нов свят на незабавната консумация."

След като гиганти като Скорсезе могат да разчитат на едва три премиерни седмици на голям екран в киносалон, какво остава за тепърва навлизащите кинотворци

А вероятно най-голямата изненада идва от факта колко бързо индустрията се огъна и капитулира. "Нетфликс" съществува едва от четири години и вече диктува новите правила на разпространение.

По една ирония компанията, която направи гледането на кино по-лесно от всякога, без да се налага да ставаме от диваните си, наскоро отвори първия си киносалон в Ню Йорк. Този ход изпраща на кино антитръстовото законодателство. "Гардиън" припомня случая "Парамаунт" от 1948, когато Върховният съд забранява практиката големите филмови студиа да притежават и вериги киносалони. Това ограничение десетилетия наред определяше политиката на големите студиа.

Скорсезе помоли филмът му поне да не се гледа на телефон


Също така е трудно да приемем "Нетфликс" като гарант на кинокачеството, тъй като от тази година е възможно зрителите да гледат филмите с различна скорост от тази, с която са създадени.

Има и кинаджии, които приветстват решението на "Нетфликс": "Стриймингът е важен и е страхотен начин за достигане до повече хора – казва Карол Морли, режисьор на трилъра "Внезапно". – Имам роднини, които нямат киносалон в близост до дома си или не могат да отделят парите за билети. Така че стримийнгът прави филмите много по-достъпни отпреди. Има демократизиране, което няма как да е зле. Проблемът е, че когато даден филм има премиера в салон, той ще получи критически оценки и ревюта, ще получи внимание и реклама, докато независимите филми ще отиват директно на платформите и няма да имат шанса за тях да се говори, така че ще изчезнат от внимание бързо. Премиерата на голям екран е нещо като реклама за филма и му гарантира последващ живот."

Режисьорът Тод Хайнс изтъква друг по-невидим недостатък на стрийминг разпространението: "Когато гледаш по един филм на месец в киносалон, ти не си толкова податлив на прищевките и импулсите си. Нямаш възможност да спреш филма по средата и да започнеш нов, просто внимаваш повече, влизаш в ритъма на лентата и си изграждаш по-дълбока връзка със ставащото на екрана. Парадоксално, когато всичко е налично през цялото време – това убива желанието."

Според Ръсел Брендън, редактор на технологичното издание The Verge, младите изобщо не разсъждават така. "За 20-годишните да стоят в салон два часа, наблюдавайки едно нещо, просто не е така културно значимо. Днешните двайсетгодишни са погълнати от канали като YouTube и TikTok, по-непосредствени и по-малко "продуцирани" медии. За тяхното внимание днес се борят твърде много канали и киното определено не е съоръжено добре за тази битката. Ако правиш един филм както трябва, имаш нужда от тишина, от различен ритъм на времето: това е част от изкуството на киното, а ми се струва, че за това трудно се намира място в днешната икономика на вниманието."

Хайнс предвижда и нещо като връщане на махалото – "Нали видяхте какво стана с винила? Хората просто казаха: не, не искаме той да си отиде. Винилът не бива да умира."

Така че е възможно простата човешка потребност да съпреживееш едно произведение, наред с други хора, събрани на едно място, да върне доброто старо гледане на кино. Едно е сигурно, когато това стане, няма да е съпроводено от 20-минутен рекламен блок преди прожекцията.

Източник: Guardian, BBC



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Започва VI Фестивал на авторския театър

Шестото издание на Фестивала на авторския театър ФАТ ще се проведе от 21 до 23 ноември в Регионалния център за съвременни изкуства "Топлоцентрала". Организатори са сдружение "Творци" и Театър "Драмеди". Официалното откриване е от 19 часа с премиерния спектакъл "Замъци в небето" на Атом театър. В тазгодишното издание зрителите ще..

публикувано на 20.11.25 в 16:14
Мария Мутафчиева - Мери

“Непознати улици” с девето издание

Започва Деветото издание на Националния поетичен конкурс за млади автори "Непознати улици". До 30 ноември ученици от цялата страна могат да изпратят своите стихотворения. Жури ще отличи първите трима в категориите от VII до IX класи от X до XII клас. Финалът на конкурса ще бъде на 9 декември от 16 часа на Панаира на книгата в НДК, а избраните творби..

публикувано на 20.11.25 в 15:25

Две важни книги за българската китаистика и култура

В Центъра за източни езици и култури бяха представени две книги на д-р Теодора Куцарова, автор и преводач, с участието на проф. Гергана Русева, доц. д-р Антония Цанкова и издателя Любен Козарев. Теодора Куцарова е превела от старокитайски език на оригинала и коментарите, XI в.пр.н.е., Книга първа. Тя "съдържа първия научен превод от..

публикувано на 20.11.25 в 13:50

"Бели ветрове" – фантастична история по текстовете на български народни песни

Излезе от печат първият роман на Мария Македонска "Бели ветрове". Всяка от главите в романа е вдъхновена от народна песен, разказваща основни митове в българския фолклор. През фантастично дългия си живот, който се простира между различни исторически епохи, главната героиня Магда среща Чумата, самодиви, Крали Марко, змейове, речни духове и всякакви..

публикувано на 20.11.25 в 13:05
Покана за събитието

Как ИИ променя литературата? Дискусии от Thinking Literature in Translation

Конференцията Thinking Literature in Translation, проведена на 13–14 ноември в Зала "Алма Алтер" на Софийския университет "Св. Климент Охридски", се очерта като едно от най-мащабните професионални събития за годината в областта на литературата и книгоиздаването. Събитието събра 40 специалисти от 13 европейски държави, за да обсъдят актуалните..

обновено на 20.11.25 в 12:22