За да водя по-добър живот, се нуждая от любов.
Тук – всеки ден от годината,
променяйки живота с един неин жест.
Там – разхождайки се с ръце по косите ѝ.
Навсякъде, знаейки, че любовта е споделеност,
че всеки от нас чувства любовта като безсмъртие.
Ще бъда там и навсякъде.
Тук, там и навсякъде.
Тези думи (в свободен превод) звучат в изпълнението на „Бийтълс“ и песента на Пол Макартни Here, There and Everywhere ("Тук, там и навсякъде"). Един от безспорните шедьоври от репертоара на „Бийтълс“ и музиката на ХХ век. Тази любовна балада се съдържа в албума Revolver. Към творческата инвенция на Макартни е добавено влияние от продукцията Pet Sounds на групата „Бийч бойс“ (Beach Boys) и по-специално, песента God Only Knows, „Единствено Господ знае“. На малко хора е известно, че по онова време основни конкуренти на „Бийтълс“ не са сънародниците им „Ролинг Стоунс“, а американските „Бийч бойс“. Днес, вслушвайки се в записите на двете формации, можем да доловим ясно взаимното и без съмнение – ползотворно влияние между тях.
Наред с изпълненията на Румяна Коцева, Клер Лафю, Джейкъб Колиър, Даниел Сийзър, Орлин Горанов, Дженис Джоплин в „Изпята поезия“ намира място и тежкият звук на „Лед Цепелин“ – баладата Rain Song, „Дъждовна песен“. Създадена е от китариста Джими Пейдж, текстът е на Робърт Плант. Оркестровият аранжимент е дело на басиста Джон Пол Джонс, когото чуваме и като изпълнител на Мелотрон. Повод за появата на Rain Song е разговор на Джордж Харисън с барабаниста на „Лед Цепелин“ Джон Бонъм. Джордж му казал: „Вашият проблем е, че никога не правите балади“. Джон Бонъм споделил казаното с Джими Пейдж, който реагирал: „Ще му дам аз една балада“! И прави Rain Song, като съзнателно включва в началото на песента и първите два акорда от песента на „Бийтълс“ Something, написана от Джордж Харисън..., приел това като комплимент от колега!
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg