В съботната вечер заедно с десетки водещи европейски обществени радиопрограми, българската програма за култура и образование „Христо Ботев“ ще излъчи директно поредното традиционно съботно матине, което най-престижният американски оперен театър предлага на меломаните от целия свят. Ще звучи американската класика „Порги и Бес“ – изумителен шедьовър, най-ценното, последно творение на великия Джордж Гершуин, назовано от критиката още след световната премиера „първата истинска съвсем американска опера“.
Историята на определената от самия автор „народна опера“ започва от една безсънна нощ през 1926 година. Джордж Гершуин не може да заспи и търси книга, която да го успокои. Намира в библиотеката си романа „Порги“ на Едуин ДюБоуз Хейуърд. Започва да чете и след малко установява, че в ума му изникват мелодии и съзвучия. После пише писмо на автора с идеята за опера. Но едва през 1932 г. се връща към замисъла. През декември 1933 г. два пъти пътува до Чарлстън, за да обсъди детайлите на новата творба с Хейуърд, да се запознае с мястото на действие и да слуша автентичен негърски фолклор. В продължение на 20 месеца – през 1934-та и 1935 година – Гершуин пише своята опера и през цялото време е сигурен, че това ще е най-доброто му произведение.
Последната страница датира от 23 август 1935. Премиерата е на 30 септември същата година в Colonial Theatre в Бостън. Публиката е в екстаз. Повече от четвърт час ентусиазирани аплаузи, последвани от единодушния възторг на бостънската критика, възхитена от мелодичния и драматичен талант на композитора. Следва премиера в нюйоркския Alvin Theatre, но там мненията на критиците се разделят. Само театралните рецензенти (оказали се много по-проницателни от колегите си – музиковеди) харесват творбата. Никога преди това американската музика не е блестяла с подобно разнообразие от фолклорни интонации. Сред изразните ѝ средства са блус и спиричуъл, джаз и улични напеви, европейска оперна и симфонична класика. „Порги и Бес“ е представена 124 пъти за година и половина, но въпреки това надеждите на братя Гершуин за финансов успех не се оправдават. Загубите им от „Порги“ възлизат на десет хиляди долара. „Но кога и къде една опера е носила приходи?“ – шеговито отбелязва Гершуин. Истинското признание за творбата идва след смъртта на композитора – с триумфалното ѝ шествие по световните сцени.
Огромното нервно напрежение, свързано с любимата партитура, изтощава Гершуин до крайност. Той не може да спи, нито да яде. Лекарите препоръчват смяна на климата и почивка. Въпреки че се мести в Бевърли Хилс, той става все по-раздразнителен и уморен. В началото на юли 1937 г. идва страшната диагноза – тумор в мозъка. Веднага е приет в една от най-добрите клиники, но е късно да го спасят. Джордж Гершуин умира на 11 юли 1937 година, два месеца преди да навърши 39.
В спектакъла от Метрополитън опера ще слушате изцяло афроамерикански солистичен състав, каквото е изричното изискване на авторите. Бас-баритонът Ерик Оуенс от Филаделфия изпълнява партията на скромния инвалид Порги, а изключително атрактивното сопрано Ейнджъл Блу от Лос Анджелис е неговата любима Бес. Впечатляващ ансамбъл се превъплъщава в образите на останалите членове на сплотената афроамериканска общност от Кетфиш Роу. Родената в Южна Африка Голда Шулц е младата майка Клара; звездата от Тексас Латония Мур е религиозната Сирина, а изключително популярната от десетилетия Дениз Грейвз е в ролята на възрастната гостилничарка Мария. Младият тенор от Вирджиния Фредерик Балънтайн е наркодилърът Спортин’ Лайф; партията на бруталния Краун изпълнява Алфред Уокър от Луизиана, а младият красавец Донован Сингълтери от Флорида е съпругът на Клара – Джейк.
Хора и оркестъра на Метрополитън дирижира Дейвид Робъртсън – един от най-търсените майстори на палката в съвременния оперен свят. Робъртсън е известен с пристрастията си към новата музика и съвременните автори. Задълбочен интерпретатор и великолепен артист, той дебютира в Мет през 1996 година с предизвикателна постановка на „Делото Макропулос“ от Яначек, последвана от цяла серия изключителни спектакли – от „Сватбата на Фигаро“ на Моцарт до „Били Бъд“ на Бритън и от „Йенуфа“ на Яначек до нюйоркската премиера на операта на Джон Адамс „Смъртта на Клингхофер“.
Хормайстор на „Порги и Бес“ е ветеранът Доналд Палъмбо, а в многобройните второстепенни роли участват Тичина Воун, Аунди Мари Моор, Ерин Дуейн Брукс, Чанси Пакър, Норман Гарет, Джеймз МакКоркъл, Артър Уудли, Деймиън Гетър, Чанае Къртис, Джонатан Тюзо, Нео Рандал.
Съдържание на операта „Порги и Бес“ от Джордж Гершуин
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Месецът, посветен на мъжкото здраве, бе анализиран от акад. Чавдар Славов. В мотото на здравната среща в ефир използвахме популярното име на кампанията,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg