Либрето: Йозеф Зонлайтнер, адаптирано на немски език от френска версия на Жан-Никола Буйи
Първо изпълнение: Театър ан дер Вийн, Виена, 20 ноември 1805 г.
Дeйстващи лица:
Дон Фернандо, министър – баритон
Дон Пизаро, началник на затвора – баритон
Флорестан, затворник – тенор
Леонора, негова жена, прикриваща се под името Фиделио – сопран
Роко, тъмничар – бас
Марцелина, негова дъщеря – сопран
Жакино, вратар – тенор
Войници, офицери, затворници, стражи, народ.
Действието се развива в Испания в края на XVIII в.
Първо действие
Леонора е ужасена, когато разбира, че съпругът ѝ Флорестан, част от политическата опозиция, е отвлечен и изчезва в един от многото затвори в страната. Героинята сякаш разделя съзнанието си на две и започва да води диалог със самата себе си. Тя е изпълнена със страхове, съмнения и въпроси. Още същата вечер заминава, за да търси съпруга си. Една част от нея е изплашена и несигурна, а другата изпълнена с решителност.
Леонора, дегизирана в мъжки дрехи, се представя с името Фиделио и започва работа в затвора, където смята, че държат съпруга ѝ. Там главен тъмничар е алчният и корумпиран Роко. В началото тя няма никаква надежда, че ще успее да намери своя Флорестан в тази сграда, наподобяваща лабиринт. Ситуацията се усложнява допълнително, когато дъщерята на Роко – Марцелина, се влюбва в Леонора и игнорира досегашния си любим Жакино. Леонора се чувства виновна за това, че е измамила всички и че е попречила на връзката между Жакино и Марцелина. Въпреки това тя знае, че прикритието ѝ е единственият шанс да достигне до някоя от тайните килии, където може би държат затворен Флорестан. Тя събира смелост и предлага на Роко да го придружи по време на обиколките му.
Второ действие
Пристига Пизаро, началникът на затвора, със своите хора и претърсва стаите. Леонора е обзета от страх. Героинята отново започва диалог със себе си за Пизаро и за предишната дейност на съпруга ѝ, за която тя не е знаела нищо.
Трето действие
Министърът Дон Фернандо, който е близък приятел на Флорестан, е на посещение в затвора. Пизаро е изплашен от изненадваща визита и решава да убие Флорестан. Леонора чува неговите заповеди към Роко и се опитва да предотврати трагедията. Роко остава безмълвен, но все пак пренебрегва думите на своя шеф. Пизаро решава да извърши убийството сам и иска от своя подчинен да скрие тялото някъде в дълбините на затвора. Леонора е безпомощна, системата сякаш е невъзможно да бъде победена. Нейният кураж се превръща в отчаяние, тя няма представя какво да прави. За кратък миг, несъзнателно тя се замисля дали да се отдаде на чувства към Марцелина и да изостави целта си.
Леонора успява да събере сетни сили и да опита да освободи Флорестан. Младата жена тръгва заедно с Роко към съпруга си. Неспособна да го разпознае веднага в мрака, тя действа импулсивно. Нейната любов към него се превръща в безпределна обич към човечеството. Най-накрая двамата влюбени се разпознават един друг. Пизаро влиза в килията и убива Леонора, която е застанала пред съпруга си, за да спаси живота му. В утопично видение преди да умре, тя вижда пристигането на министъра и освобождаването на всички затворници.
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg