Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Берлинале 70 – на прехвалени ягоди с голяма кошница

Големи очаквания за 70-ото Берлинале! Дали са оправдани?!

"На това юбилейно 70-о издание на Берлинале аз дойдох с голямата кошница и не спазих българската поговорка да не ходя на прехвалени ягоди с голяма кошница... Кошницата засега ден преди наградите – е полупразна. Защото целият фестивал преминава във второстепенни за киното неща. Например, дали филмите са зелени – т.е. екологично направени, дали чашките за кафе на екипа да не са пластмасови, а хартиени, дали задължително се спазват половите и расовите пропорции във филмите... и други подобни третостепенни дейности. Така коментира в "Артефир" Радослав Марков, архивен кинотехнолог, режисьор и наблюдател на тазгодишното издание на Берлинале.

"За намаляващото художествено качество и липсата на свежи идеи почти не стана дума. Да, отчете се повишаване на зрителския интерес, но не се каза ясно, че е заради платформи като YouTube и Netflix, а не в киносалоните – там зрителите постоянно намаляват. Което не е учудващо, имайки предвид дребнотемието във филмите. При внимателен поглед се виждат две тенденции. Едната е, че дневният ред на проблемите на Изток и на Запад е съвсем различен. И тук намират отражение, разбира се, само филми за проблемите на Запада. Втората тенденция е, че почти изчезват филмите за общочовешките проблеми, вълнували хората през вековете, и отстъпват на текущи, при това изкуствено създадени проблеми. Няколко щриха: Хилъри Клинтън представи биографичния си филм, но не можа да отговори на зададения от мен въпрос дали това е художествен акт или просто промо за предстоящата ѝ предизборна кампания. Самият филм малко ми напомни на "Човек от народа" на Христо Христов – има на какво да се учат американските документалисти от нас." 

Политиката и финансирането на европейското кино през следващия програмен период 2021-2027

"Този път дойдоха второстепенни чиновници от ЕС, които акцентираха върху темите с чашките и екологичното правене на филми, и не казаха най-важната за творците информация – какви ще бъдат политиката и финансирането на европейското кино занапред. Като цяло, фестивалът си е политически, на политкоректните теми, това ми потвърди един от програматорите в неофициален разговор. Това се вижда и с просто око" – каза Радослав Марков и направи сравнение с Кан, където все още се държи на чистото изкуство. 

Старите и новите филми

"Вниманието към старите ленти в световен мащаб се увеличава. Сравнени със старите, на новите като че ли им липсва визионерство. Няма ги творците, които предвиждат бъдещето, както са го правели "Метрополис", "Франкенщайн", "Бразилия"... Всичко това става ясно чрез сравнение на програмите на Берлинале за стари филми "Ретроспектива", "Берлинале класик" и "Почит към...". Показателно е, че за тези прожекции не могат да се намерят билети. Все повече хора в световен мащаб разбират, че има непостижими върхове на филмовото наследство, а и то вече е достъпно за всеки благодарение на дигиталните технологии."  

Слуховете спрягат за голямата награда руския филм „Дау.Дегенерация", което би потвърдило казаното за характера на фестивала, смята Радослав Марков. Другият филм, който анализаторът предполага, че ще бъде награден, е "Тригонометрия", който показва класическата тема за любовния триъгълник по съвсем нов начин и направи впечатление на фестивала.

Малка доза позитивизъм

"В съпровождащия фестивала пазар за филми бяха показани доста добри за гледане неща, направени в традициите на класическото кино и зрителски ориентирани. Видях интересни неща от Русия, Полша, Чехия, Германия. Така че е рано да оплакваме киното. Също така е интересно, че географията на добре направените филми и интересът към нови места за снимане се премества на Изток – Грузия, Казахстан, Узбекистан, Таджикистан, Якутия, Виетнам – които показват учудващо добре организирана филмова промишленост, съвременни методи за привличане на продукции и организация по западен маниер." 

Криза в киното не настъпва за първи път

"Творците и от Запад, и от Изток знаят как да преодолеят тази криза. Въпросът е да се натрупат количествени промени в съзнанието на творците, за да разберат, че сегашният път на Me too и хартиените чашки води към никъде, и тези натрупвания да преминат в качествено завръщане към новото старо кино."




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Елена Костюченко

"Моята (любима) страна" на руската журналистка Елена Костюченко

"Девизът на "Новая газета" беше: буквите ни са същите, но думите – други. Колко тежи словото? (понякога колкото целия живот) Може ли словото да противостои на въоръжената тирания? (не) Може ли словото да спре войната? (не ) " С тези тежки и страшни думи завършва книгата си с литературни репортажи "Моята (любима) страна" руската..

публикувано на 25.09.24 в 15:57

Дон Кихот и изборът да вървиш срещу течението

Спектакълът "Дон Кихот и дон Санчо" е премиерното заглавие в репертоара на Драматичния театър "Гео Милев" - Стара Загора. Постановката и драматизацията по мотиви от романа "Знаменитият идалго Дон Кихот де ла Манча" на Мигел де Сервантес са дело на Юрий Дачев. "Исках заедно с прекрасните актьори от старозагорската трупа да покажа един Дон Кихот,..

публикувано на 25.09.24 в 13:41

Гледната точка на кинокритиката за селекцията на "Златна роза" 2024

Силна късометражна програма, с разнообразни теми и епохи, в които се развива действието във филмите, равностойна на пълнометражната, и много стойностни копродукции, предлага според кинокритиката 42-рата "Златна роза" във Варна тази година. Тя открои късометражните филми "2х2" на Андрей Паунов, "Свиждане" на Веселин Бойдев, "По голите хълмове" на..

публикувано на 24.09.24 в 16:35

"Художници, Балчик, Любов – среща на европейски морета" – за 23-ти път в "Двореца"

В Държавния културен институт "Двореца" - Балчик се открива 23-тото издание на артпленера "Художници, Балчик, Любов – среща на европейски морета". Ще бъде представена пред публика мултимедийна презентация на тема: Държавен културен институт "Двореца" и пленер "Художници, Балчик, Любов – среща на европейски морета" – 15 години творческо партньорство в..

публикувано на 24.09.24 в 15:15

Павел Г. Веснаков и киното, което разказва травмите от миналото

Най-големият плюс на киното е, че когато говори за травмите от миналото – това може да бъде колективно преживяване: на неговия автор, човека, който създава филма, и на публиката. Над това в последно време размишлява режисьорът Павел Г. Веснаков, за това и разказват последните му два филмови проекта – "Безветрие", вторият му игрален филм, и "Всичко за..

публикувано на 24.09.24 в 13:23