Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Доц. Георги Лозанов: Медиите, особено обществените, са длъжници на детската аудитория

Добро утро или лека нощ, деца

Кристиян Бояджиев: За децата трябва да се твори с доброта

Снимка: Pixabay

Каква е медийната продукция за деца у нас – длъжници ли сме на бъдещите поколения и кой ще покрие този дълг? През 1960 г. на днешния ден започва излъчването на рубриката „Лека нощ, деца“ в Българската национална телевизия. Тази годишнина повдига много въпроси. В "Нашият ден" композиторът Кристиян Бояджиев и медийният експерт доц. Георги Лозанов коментираха медийната, филмова и театрална продукция за деца в България. Какво слушат, гледат и четат днешните деца, на много от които сигналът на "Лека нощ, деца" не говори нищо? 

Днешните деца живеят във време без символиКристиян Бояджиев

"Живеем в такова време, в което децата дори сами си правят музика. Те едва ли имат вътрешна потребност някой да им я прави специално. Това не означава, че трябва да се бездейства и да се казва: "Е, те вече не ме разбират...". Затова една от основните роли на Националното радио и на Националната телевизия е да показва цялото разнообразие. Създателите на продукциите за деца трябва да обичат децата", подчерта Кристиян Бояджиев и обобщи, че за деца трябва да се твори с доброта, защото възможността детето да стане добър човек става по-голяма.

Рубриката „Лека нощ, деца“ и Сънчо са символи, които са възпитали няколко поколения

Кристиян Бояджиев има съществена лична причина да обича Сънчо – изпълнението на песента на "Аз съм Сънчо" (музика Петър Ступел", текст Димитър Спасов) е на куклената актриса Лина Бояджиева – негова майка. 

"В Кукления театър е имало една чудна творческа среда – майка ми е една от основателките на театъра, от първите актриси. Мара Пенкова (лелята на Джони Пенков) я убеждава да остане. А баща ми по онова време е правел музиката на спектаклите, докарва Атанас Илков, идва и Кирил Цибулка... Сънчо е също част от онези неслучайни случайности. Петър Ступел беше един от най-големите приятели на баща ми и беше съвсем естествено майка ми да изпее песента на Сънчо. Първият запис беше направен в Първо студио на БНР, после беше записана на телекино (такава беше системата, преди да се появи видеото). Всичко беше на живо и черно-бяло."

"Пролетни подаръци" се появи през 2015 г. "Попадна ми една книжка на Петя Йорданова и се появи песен, разказва още Кристиян Бояджиев – Петя Йорданова беше в Детска редакция на БНТ и отговаряше за "Лека нощ, деца". Композиторът сподели и интересни случки от историята на предаванията.

Доц. Георги ЛозановМедиите, особено обществените, са длъжници на детската аудитория

Медийният експерт доц. Георги Лозанов анализира ситуацията така: "Вероятно сме в трудна ситуация, когато традиционната медия постепенно губи детската аудитория и тя се пренася в новите медии. Това не е еднопосочен и необратим процес и са възможни много и различни програмни политики, които да се опитват да приобщават детската аудитория, а това в някакъв смисъл е най-важната аудитория. Защото чрез тази аудитория ние днес можем да повлияем на това, което ще се случи утре

Аз съм сигурен, че е въпрос на творческо въображение и на изпитание пред една творческа общност отново да се проговори на детската аудитория. Сега като че ли тя е частично загубена. Има един страх, че децата са вече изпуснати. Но аз съм бил в комисии за детски сериали и съм сигурен, виждам потенциал, че има нов начин за привличане на детската аудитория, за интегриране на децата към културата. Радиото например дава възможност в музикални форми... Досегашните подходи явно не дават резултат. Трябва нов начин за контакт с детската аудитория

Друго много характерно, за което малко се мисли: Има акселерация – децата вече се развиват много по-бързо. И сега вече има общи формати – и за деца, и за родители. Това е изключително социално важно, защото в момента има голям комуникативен срив между поколенията. Различни комуникативни вселени..." – акцентира доц. Лозанов.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
SILVI

Бургаската визуална артистка SILVI: Избрах независимия път

"Изкуството за мен е начин на самоизразяване, без ограничения и правила. То е пътешествие през емоциите и мислите ми, което ми позволява да превърна вътрешния си свят в нещо видимо и достъпно за другите. Всяка картина е като откритие - нова перспектива, ново усещане", казва бургаската художничка и визуален артист SILVI . За талантливата..

публикувано на 18.10.25 в 12:41

"Изплуване" – многогласен, дълбоко човешки разговор за настоящето

"Изплуване" е третото издание (след "Сънят" и "Глад") на проекта "Навсякъде в изкуството" на Художествената галерия - Казанлък.  "Изплуване" е не просто изложба, а състояние на духа – моментът, в който след буря поемаме дъх и се оглеждаме в новата реалност. Символът на изплуването е надежда, преосмисляне и обновление – онзи процес, в който..

публикувано на 18.10.25 в 11:22

"Диагноза: изкуство": дебютна изложба на д-р Николай Болтаджиев

Известният хирург и общественик д-р Николай Болтаджиев успява да изненада ценителите на изкуството със своята първа самостоятелна изложба "Диагноза: изкуство" в столичната галерия "Риволи" . Създаденото от него и съпругата му Елена Болтаджиева пространство за модерно градско изкуство в момента представя творбите на известния лекар от преди..

публикувано на 18.10.25 в 09:10

Дихотом – къде отвежда персонажът на проф. Петер Цанев

За своята нова изложба "Дихотом" в зала "Райко Алексиев" на СБХ Петер Цанев, който е професор по "Психология на изкуството" в НХА, създава специален концептуален персонаж – Дихотом. Дихотомът, по думите на художника, е едновременно експозиция на теоретичен медиум и образна спекулация на неразпозната радикалност по отношение на времето. А в..

публикувано на 17.10.25 в 17:40

Мисията продължава: SoAlive 2025 приключи с нови партньорства и вдъхновение

След първите две успешни издания, превърнали София в притегателна точка за музикалната индустрия, SoAlive Music Conference & Festival 2025  се проведе от 14 до 17 октомври 2025 г.  Събитието отново събра водещи професионалисти, артисти и ключови фигури от цял свят, продължавайки мисията си да бъде мост между талантите на Балканите и глобалната..

обновено на 17.10.25 в 14:45