В съботната вечер програма „Христо Ботев“ трябваше да излъчи директно поредното традиционно съботно матине, което Метрополитън опера предлага на меломаните от целия свят. На 12 март кметът на град Ню Йорк обяви извънредно положение поради заплахата за здравето на населението, свързана с епидемията от SARS-CoV-2. В Ню Йорк са забранени всички събития, на които присъстват повече от 500 души, вследствие на което ръководството на Метрополитън опера обяви, че всички спектакли на театъра са отменени до 9 май. За щастие екипът на Мет е направил резервни записи на спектаклите от текущите постановки и предостави на Европейския съюз за радио и телевизия запис на спектакъла, състоял се на 29 октомври миналата година – „Вертер“ от Жул Масне.
Масне се спира на знаменития роман в писма на Гьоте „Страданията на младия Вертер“ сто години след написването му. Либретото е дело на трима опитни театрали – Едуард Бло, Пол Милие и Жорж Хартман. Авторите акцентират трагедията на нещастната любов между Вертер и Шарлота.
Както те, така и Масне се придържат към лиричната линия. Операта е наситена с много поетичност, нежна лирика и мечтателност.
Композиторът започва работа по „Вертер“ през 1885 г. и го завършва две години по-късно. Той изпраща партитурата на Леон Карвало, директора на парижката Опера комик, но Карвало отказва да я приеме с основанието, че е прекалено сериозна. След големия успех на „Манон“ във Виенската опера от ръководството на театъра поръчват още едно заглавие на Масне и той им предлага „Вертер“. Премиерата е на 16 февруари 1892 година, а операта е изпълнена в превод на немски език.
За пръв път на френски е играна в Женева на 27 декември същата година. На 16 януари 1893 „Вертер“ е представена и в продукция на Опера Комик, в Театър Лирик, на площад Шатле в Париж. Истинският успех на творбата във френската столица идва 10 години по-късно. От този момент заглавието влиза трайно в репертоара на Опера комик и през следващия половин век се играе над 1100 пъти. Премиерата в САЩ е в Чикаго на 29 март, 1894, а три седмици по-късно е представена и в Ню Йорк.
Както винаги, Метрополитън ни предлага звезден състав. Йонас Кауфман като Вертер, Софи Кош като Шарлота, Лизет Оропеза като Софи, Дейвид Бизик като Алберт, Джонатан Съмърс като Съдията, Тони Стивънсън като Шмид, Филип Кокоринос като Йохан, Кристофър Джоб като Брюлман, Мая Лаяни като Кетхен. Участват още Ричард Хаусман, Сет юинг-Кристал, Даниел Катцман, Томас Уайт, Хелена Абът и Кики Портър.
Солистите, хора и оркестъра на Метрополитън опера дирижира Ален Алтиноглу.
Епистоларният роман на Гьоте „Страданията на младия Вертер“ се появява на Лайпцигския панаир на книгата през 1774 година, веднага се превръща в бестселър и до днес е една от най-успешните творби в литературната история. Вертер е персонаж, свързан пряко с литературното течение „Щурм унд дранг“ – той е страстен и чувствителен, духът му е бунтовен, боготвори природата, обича античната литература, прелива от жизнерадост, но също така се усеща неговата неудовлетвореност от живота.
В редовете на книгата Гьоте описва своята платонична връзка с вече сгодената Шарлоте Буф. Мотивът за трагичния изход от тази любов Гьоте заема от съдбата на своя приятел Кал Вилхелм Йерусалем, секретар в немското градче Вецлар. Той е бил влюбен в сгодена жена на име Елизабет Херд, която останала недостъпна за него. Литературният облик на Лоте в романа също така носи качества на тъмноокия Максимилиан Ла Рош, отново познат на Гьоте от времето около създаването на романа. Това е една от малкото творби на Гьоте, съвпадащи с естетиката, социалните и философските идеали, които въплъщава Немският романтизъм.
Съдържание на операта „Вертер“ от Жул Масне
събота, 28 март, от 20 часа
В съботната вечер ще прозвучи запис на най-популярната опера от италианския композитор Умберто Джордано. Заради нея Пучини вижда в лицето му най-сериозния си съперник. Световната ѝ премиера е на 28 март 1896 г. в "Ла Скала", Милано. Либрето: Луиджи Илика Изпълнението на операта "Андре Шение" е от 5 юни 2024 г. Хорът и оркестърът на Кралската..
Поредица от концерти в подкрепа на новата генерация музика започва днес в София. Тя включва разнообразни жанрове, които ще бъдат изпълнени както от български, така и от чуждестранни артисти. Серията от девет концерта, под името Sofia Live Emerging Talent & Bands, обхваща жанрове от джаз до експериментална електронна музика и ще бъде..
Поредица от концерти "Духът на испанската и латиноамериканската музика" ще бъде открита днес в Националната музикална академия "Професор Панчо Владигеров" в София от 18.30 ч. Тя предлага богата програма, изпълнявана от изявени китаристи, както и уникален концерт, който съчетава традицията на класическото пиано с фолклорната музика. Всички..
В петък (11 април) от 19 ч. в зала "България" е концертът "Размисли преди Великден" на Симфоничния оркестър на БНР. Константин Илиевски , главният диригент на Радиосимфониците, представя в "Артефир" програмата на празничния концерт, в която са закодирани дълбоки послания, свързани с предстоящия празник. "Програмата е типична за..
Коулман Мелет (27 май 1974 – 12 февруари 2009) е американски джаз китарист и вокалист, който загива трагично в самолетна катастрофа на 12 февруари 2009 година. Във фаталния ден е пътувал за турне, където трябвало да свири с Филхармоничния оркестър на Бъфало, Ню Йорк, като член от групата на тромпетиста Чък Манджионе. Приближавайки се до Бъфало,..
Как да отразяваме човешки трагедии и смърт, коментира в рубриката "Въпреки мрежата" в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Жана Попова ,..
Реформата в МВР. Скандалът с ГДБОП. Има ли чадър над престъпни групировки и лица? Кой ги покровителства? Как да спрем безумната война по пътищата на..
Филмът "Лимонов" на Кирил Серебренников вече може да бъде гледан в кината у нас. Киноразказът е базиран на биографичната книга, написана от Еманюел..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg