Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„А сега внимавайте“: The Bad Plus

The Bad Plus
Снимка: личен архив

Директно в джаза! Стилен, елегантен, модерен и непретенциозен, но силно въздействащ коктейл на чувствата и галещ ухото в болното ни и самотно време. Такъв е „Activate Infinity“, четиринайстият студиен албум на американците The Bad Plus и втори с новото попълнение на борда – пианиста Орин Евънс. С него другите авангардисти от Минесота – басистът Рийд Андерсън и барабанистът Дейвид Кинг, замениха титуляра на клавишите Итън Айвърсън. 

Веднага обаче искам да подчертая дебело две неща: освен ярки инструменталисти, и тримата ни герои са композитори в плодотворен съвместен екшън, независимо от гъсто минираните зони на отношенията им извън творческата лаборатория. И другото – тези безкрайно любопитни джазмени, студийни грандове и сценични лъвове с общи проекти извън собствената си банда, както и в колаборации с други интригуващи артисти от различни поколения и стилове, певци и инструменталисти, са наясно с цялата, ама наистина с цялата музика. Всички стилове, жанрове и направления. Поп, рок, фънк, гръндж, ню уейв, брит рок, изи лисънинг, диско и класика – по-стародавна и свръхмодерна. Обръщам внимание, че и деветте пиеси в актуалния диск на формацията „Activate Infinity“ са авторски. Казвам това, тъй като звездата на пишлеметата от Минеаполис изгря преди две десетилетия благодарение на техните интерпретации на класически хитове – от Ръш и Нирвана, през Дейвид Боуи и Рейдиохед, до Синди Лоупър и АББА. За да достигнат до създаването на цялостна концепция за шикозен балет и мултимедийна адаптация на „Пролетното тайнство“ на неокласика, истинския революционер Стравински, който в композициите си се обръща към ерата на барока, но шокира ушите на слушателите, точно както го прави и сега. 

Днес Евънс, Андерсън и Кинг са споен състав, знаков за т.нар. "пиано трио". Това е понятие в джаза, с което се обозначава група от един пианист, един контрабасист и един барабанист. Обикновено се счита, че пианистът е лидерът и то носи името му. Отивайки в Лос Анджелис, Нат Кинг Коул сформира трио от пиано, китара и контрабас през 1937 година. Всемогъщият Бил Евънс – със Скот Лафаро (контрабас) и Пол Моушън (ударни) обаче създаде този формат и го превърна в отделен организъм, в джаз единица със собствени правила. Логично, самият Евънс стана символ на подражание сред пианистите от последващите поколения. 

Старите лъвове Оскар Питърсън, Маккой Тайнър, който отлетя на 6 март, Ахмад Джамал и Томи Фланаган успяха да се преборят с вакуума на Евънс и изградиха своя специфичен стил. Всяка останала музикална проява бе според критиката клише на клишетата. Но – до появата на Брад Мелдау, брилянтен инструменталист с безупречна техника, създател на цели масиви от нови джаз идиоми, който успешно преодоля жанрови и мисловни предели заедно със сформираното изключително трио Лари Гренадийр (бас) и Хорхе Роси (барабани). Пианистът-глас, както сполучливо го назова критиката, с най-непринудения начин на импровизиране в историята на пиано джаза. Дупе обаче да му е яко на корифея от Флорида, тъй като The Bad Plus светкавично напредват с материала по трасето и току-виж го догонили след два-три завоя, разбирай – два-три албума, каквито са млади, ексцентрични, технични и иновативно нагазили в дълбоките води на специфичното изкуство на пиано-триото. И още по-важно – те създават изкуство с цялата стиловата хомогенност на модърн джаза и палитра от богати романтични текстури. В по-голямата си част са в мелодичния боп стил на светилата Чарли Паркър, Дизи Гилеспи и Телониъс Монк, спазвайки тенденцията да редуват техническата сложност с лиризъм. Ако пуснете на по-бавни обороти най-сложните им импровизации или пък изострите слуховите си възприятия така, че всяка фраза да достига ясно до вас, ще откриете, че изпълненията на триото често са мелодични в смисъла на боп стила, а само на моменти са такива в простия, имам предвид – пригоден за вокали, смисъл. 

При The Bad Plus хармоничното развитие взема връх над мелодичното. На живо темите им преливат една в друга, пианото преминава в бас, басът в барабани, барабаните в пиано... Липсващите партитури между пиесите сами се създават в главите на слушателите, а преживяването е действително уникално заради хармоничното разнообразие. С богата звучност е и актуалната продукция на Рийд, Орин и Дейвид. Тя е композирана в разпознаваема модернистична и дръзка стилистика. Тримата се впускат в изследване на новия и неконвенционален саунд, вдъхновен от електронни изразни средства. Този тип естетика преживява своя ренесанс и в момента е своеобразна тенденция. Убеждават ни в това и някои от последните албуми на други забележителни съвременни джазмени като например Крис Потър, Дони Маккаслин, Марк Джулиана или пък Медески, Марин и Ууд – също открояващо се американско трио. Но да сложа точка на примерите с пиесата „Червената врата“ от албума „Activate Infinity“ на The Bad Plus.


Сега, докато гледам кредитите на албума, установявам, че щом професионалното его е нахранено, да не кажа – потиснато, резултатите са категорично положителни. Имам предвид факта, че The Bad Plus сами са продуцирали поредното си издание, вместо да търсят помощта и съветите на някой, сочен от мейнстрийма за по-печен и умен от тях. Тримата са заложили на собствения си нюх и опит. А той никак не е малък.

Извън общата им дискография, техните кариери любопитно лъкатушат, но във възходяща посока. Тъмнокожият новак – казано в кавички, пианистът Орин Евънс, е ученик на мастития Кени Берън, подвизавал се е като сайдмен за Боби Уотсън, Ралф Питърсън, Авишай Коен и Дуейн Юбанкс, след убедителния си солов дебют през 1994 година. Носител на наградата за принос в културата на неправителствената организация „Пю Фелоушип Фор Артс енд Херитидж“ в Пенсилвания. Почитателите, които са по-напред с материала, свързват барабаниста Дейвид Кинг още с джазовите формации Хепи Епъл и Бъфало Кълижън, с електро арт поп бандата „Хелоуин, Аляска“, но и с нойз-прог шайката „Дъ Генг Фронт“, оглавена от Грег Нортън, басист на маниашките хардкор пънкари „Хюскер Дю“. Дейвид води собствено шоу всяка неделя в ефира на Кей Си Ем Пи, общественото радио на Минесота. Въртял е палки за Джошуа Редман, Чад Блейк, Джеф Бек, Бил Фризел, Джо Ловано, Кърт Розенуинкъл, Джулиън Лаж, че и в един биг бенд. Последен – но не по значимост, е контрабасистът Рийд Андерсън. Между проектите за The Bad Plus плътната му струна фънкари за Марк Търнър, Юри Кейн, Джейми Кълъм, Тил Брьонер и Патрик Зимерли, да спомена по-колоритните артисти от тези, които ѝ се довериха. Тъкмо по негова идея триото се събира тихо през 1999-а, за да дебютира шумно две години по-късно в каталога на „Фреш Саунд“, чийто индивидуален артист с три албума е Андерсън.

„Започнахме с ясното съзнание какво искаме, какво можем и каква да бъде общата ни посока“, спомня си Рийд. Кавърите, които направиха на личните си фаворити бяха за собствен кеф, от една страна, но от друга – те трябваше да ги вкарат в светлината на прожекторите, в играта. „Нашият предишен проект – „Never Stop“, втора част, който пък продължи започнатото в „Never Stop“ едно – първият ни с изцяло авторски пиеси, беше добър. Но намирам, че настоящият „Activate Infinity“ е ако не най-якият в дискографията ни досега, то поне е най-експерименталният“, споделя Андерсън. Лично аз нямам никаква причина да не се съглася с него. Хитроумно композирано, финяшки реализирано и продуцирано издание, с неустоима тяга и здрав груув. Искам и на живо! Нито един излишен аксесоар в аранжиментите. Обратно – от дрехите им тримата са икономисали плат като за още един подобен шедьовър, предполагам. Сто процента това е начинът, по който може да се придвижиш в бъдещето на този необятен и твърде обременен стил, без да губиш. И верният план за вадене на шлема, да не бъркам сега в терминологията на бриджа. По-важното е, че сякаш The Bed Plus наистина свирят „на ухо“. Много лично и специално послание, всъщност. Съвършенството няма граници.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Музиката на Енио Мориконе и Нино Рота отново в София

Огромен интерес към музиката на Енио Мориконе и Нино Рота, в очакване на новия концерт с разширен репертоар Ennio Morricone & Nino Rota. Part II .   В зала 1 на НДК на  27 септември от 19.00 ч.  ще звучат вечните и любими  мелодии за всички поколения от филмите "Кръстникът“ , " Имало едно време в Америка“ , " Добрият, лошият и..

публикувано на 24.09.25 в 08:25
плакат: Rock Svirke /

Tamikrest: пустинен блус и психеделик рок от Кидал

Първият в историята концерт на туарегска банда в България беше именно на Tamikrest. Не толкова отдавна. През 2022. Оттогава концертната серия "Аларма Пънк Джаз"  на БНР и платформата за традиционна и нова африканска музика "АфроВизия"  организираха съвместно още три техни концерта, като първото им участие у нас извън София (в Пловдив през 2023)..

обновено на 23.09.25 в 20:41
Акад. Пламен Карталов

Новият сезон на Софийската опера и балет започва с "Тоска"

С маестро Пламен Карталов е разговорът в "Нашият ден" за старта на новия сезон в Софийската опера, за триумфа на "Валкюра" в Загреб, за отминалите турнета в Италия, Полша, Турция и Естония и за току-що приключилото му участие в Международното жури за млади оперни певци. По думите на маестро Карталов артистите на Софийската опера и балет..

публикувано на 23.09.25 в 10:17

"Италия" e новият албум на Тил Брьонер

В предаването "Музикална мрежа " по програма " Христо Ботев "  представяме новия албум на немския джаз тромпетист и вокалист Тил Брьонер, озаглавен " Италия " . Албумът е издаден на 5 септември 2025 г. и включва известни, но и не толкова познати песни от италианската поп музика, създадени в периода от 60-те до 80-те години на миналия..

публикувано на 17.09.25 в 10:10

Световноизвестният цигулар Светлин Русев "На границата на невъзможното" в Централния военен клуб

На 20 септември Централният военен клуб в София ще се превърне в сцена на изключително музикално събитие от световна класа. Под мотото Ad limites impossibilitatis – "На границата на невъзможното", ОКИ Дом на културата "Средец" представя концерт, до който софийската публика ще има възможност да се докосне за първи път.  Световноизвестният цигулар..

публикувано на 17.09.25 в 08:45