Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ново изследване на Стопанския факултет на СУ:

Университетът и работодателят печелят доверието на студентите по време на Covid-19

4
Снимка: www.uni-sofia.bg

Болничните заведения и лекарите, университетите и училищата, както и работодателите, са водещи в битката за доверието на студентите в България по време на кризатаОбучението трябва да бъде дистанционно, но да се доближава максимално до живия контакт между преподаватели и студенти. Бизнесът носи отговорност за защита на служителите и клиентите и ограничаване разпространението на Covid-19 в местните общности.

Това са част от резултатите от приключилото експресно изследване на Стопанския факултет на СУ "Св. Кл. Охридски", фондация Каузи и Junction Bulgaria. Организаторите реализират проучването, за да подпомогнат ръководствата на висшите училища и компаниите да отговорят максимално на нуждите и очакванията на младите хора за справяне с пандемията. То е проведено онлайн сред 160 български студенти в периода 3-16 април 2020 г. по методика на Edelman Trust Barometer 2020 за доверието по време на Covid-19.

Най-голямо доверие младите хора изразяват към болничните заведения и лекарите (80%), което напълно съвпада с резултатите от глобалното проучване на Edelman Trust Barometer (85%). За разлика от него обаче, българските студенти се доверяват повече на своя университет (66%) и работодател (67%), отколкото на международните здравни власти, вкл. Световна здравна организация (62%). На дъното на класацията, с декларирана липса на доверие са посочени медиите (44%) и гражданите на моята страна (23%).

По-добре подготвени от държавата за справяне с кризата са както работодателите (52%), така и висшите училища(49%). Тази констатация се изразява в категоричните очаквания към тях да предприемат действия за защита на служителите (94%) и клиентите (85%), както и за ограничаване на разпространението в общността (63%). Високо е одобрението към първите действия на работодателите и университетите в тази посока. Мнозинството студенти очакват въвеждане на дистанционното обучение (91%) и работата от вкъщи (87%), отменяне на несъществени събития (67% към 82%), както и засилена грижа за рисковите групи служители.

Редовна и съдържателна информация е необходима за поддържане на това доверие, но сме свидетели на пренасищане с всякакви аспекти на темата за коронавируса. За разлика от данните преди месец, днес младите хора предпочитат да получават новости от своя работодател веднъж седмично (35%). Предпочитан канал за информация остава най-близката до личен контакт видеоконферентна връзка (63%) или персонализирания е-мейл/бюлетин на компанията (60%). По своите предпочитания студентите си приличат с гражданите от другите 10 страни, включени в глобалното проучване. Те искат яснота за всичко – от това какви са задължителните указания за служителите за избягване на вируса в работна среда (62%) и по-общите препоръки за ограничаване разпространението му (55%), до това колко колеги са заразили вируса (52%) и как вирусът влияе върху търговската дейност на компанията (52%).

Марина Стефанова, ръководител на екипа на изследването и преподавател в Стопанския факултет СУ, разказва повече за проведеното изследване в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Ву Нгуен

Диалог в глина: Пътят на един виетнамец към българското изкуство

Днес в рубриката "Мигранти с таланти"  ви срещаме с Ву Нгуен . Той е роден във Виетнам, но когато е на 11 години, идва да живее в България със своето семейство. Първоначално учи в Бургас и София, а после заминава за САЩ. Там изучава много и разнообразни неща – бизнес, компютърни науки, живопис, журналистика. Днес Ву Нгуен работи в IT сферата, но..

обновено на 21.11.25 в 10:59
Мария Чернева

Все по-рядко ни се отдава, като журналисти, да видим, да пипнем, да покажем как нещо се случва

Да създаваш телевизия – от красотата на остров Ливингстън до кошмарите на българската социална действителност – разговор в "Нашият ден" с журналистката от БНТ Мария Чернева . Разговорът започва със звукова картина от филма на Чернева за работата на учените на о. Ливингстън. Журналистката споделя за стремежа да покаже, а не да разкаже дадена..

публикувано на 21.11.25 в 10:41
Православна икона от XVII или XVIII

Ден на християнското семейство – история и символи

На 21 ноември християнският свят чества един от 12-те господски празници – Въведение Богородично . За светото предание, свързано с първите стъпки на св. Богородица към Бога, за отбелязването на празника като Ден на християнското семейство в България – разказва Ана-Мария Кръстева , водеща на предаванията "Благовестието" и "Сътворението" по програма..

публикувано на 21.11.25 в 09:28

Наближава "Щедрият вторник", как да се включим

Наближава "Щедрият вторник" ( 2 декември ) – глобална инициатива, създадена в САЩ през 2012 г., която днес се реализира в над 100 страни по света. Идеята е да изградим свят, в който щедростта е част от ежедневието. От 2018 г. фондация BCause е официален партньор за България на световното движение GivingTuesday. Организацията популяризира..

публикувано на 20.11.25 в 17:05
Илюстративна снимка

WWOOFing: труд срещу подслон в биоферми

Редакторът Василена Мирчева разказва в "Нашият ден" какво означaва WWOOFing . Това е програма за доброволчество в биоферми , известна като World Wide Opportunities on Organic Farms (Световни възможности в биоферми). Глобалното движение възниква още през 70-те години и предлага доброволчески труд в биоферми в замяна на храна и подслон с цел..

публикувано на 20.11.25 в 10:54