Добре, май настана време отново да надникнем в работилницата на Тъмните сили… Последната ни радиосреща с философа Боян Манчев и режисьорката Ани Васева, съставляващи 2/3 от твърдото ядро на Театрална група „Метеор“, беше в края на ноември миналата година. Това стана непосредствено преди да заминат за Токио, където представиха на сцена „Хиджиката и неговият двойник“ и в специална академична дискусия – един изключително оригинален поглед не само към творчеството, но и към личността, идеите и себеизмисления живот на митичния хореограф и буто-танцьор Тацуми Хиджиката (1928-1986), една от ключовите фигури в японското радикално изкуство през ХХ век (с Леонид Йовчев, „плевенския самурай“, в ролята на Хиджиката).
При новата ни среща с Ани Васева и Боян Манчев „краят на света, какъвто го познаваме“ вече е започнал – птичките пеят, котките се разхождат спокойно по улиците, озоновият слой полека-лека се възстановява, азиатската мода на маските като задължителен аксесоар от облеклото е станала повсеместна, онлайн-концертите са изместили по популярност порното, селото е новият Космос, а селяните – новите космонавти, децата и кучетата над 12-годишна възраст са подложени на паркова дискриминация, а много артисти от „независимия културен сектор“ са готови доброволно да се продадат в робство… Та, затова и нашето предаване (всъщност, две предавания, защото записите, които ще чуете, са част от новия златен фонд както на „Аларма“, така и на „Мултикултурни диалози“) ви предлагат по-скоро другата гледна точка към настоящата криза – как докато траят всички ограничения и външно наложени неудобства можеш да се посветиш на смислени неща (като репетиции, писане и издаване на книги, организиране на собствения документален архив) в много по-голяма степен и с много по-голяма концентрация, отколкото в цивилни времена. Преди това обаче – разказ за приключенията на „Хиджиката“ на „Метеор“ на японска земя и за това какво следва…
Следва продължение, както навярно сте усетили от финала на разговора ни, защото „Връзката между идеята за бъдеще и „ отпред“ е културно детерминирана. В ред езици думата за бъдеще не е обвързана с пред-стоене; утре не е свързано с пред-стоящо, а със зад-стоящо. Времето ни изненадва в гръб. Като убиец на ъгъла или любов“… Откъде е цитатът (ако вече не сте пред-угадили),… ще разберете при следващата ни среща в ефир с автора на тези думи.
На снимката (правена в началото на декември), на която виждате Ани Васева и Боян Манчев с японския философ проф. Ясуо Кобаяши, домакин и инициатор на гостуването на „Метеор“ в Токио, маските далеч в ляво не са черно пророчество или зрителна измама, а ежедневие и културен модел в някои части на света, както добре знаем.
Фестивалът "Културама" продължава да радва своята публика с различни събития до края на година. "В няколко музея сме подготвили различни прояви. Ще имаме няколко концерта, които ще се проведат в София и в Историческия музей в град Петрич, където вече от един месец може да бъде видян нашия проект-изложба по едноименната книга "Сузи, внучката от..
Александър и Константин Владигерови ще зарадват българската публика с своя авторски концерт "Есенни джаз скици" с Биг бенда на БНР с диригент Антони Дончев на 28 ноември от 19 часа в Първо студио на радиото. Обичаните български музиканти, които вече повече от 25 години живеят и работят във Виена, ще представят 10 свои авторски композиции от..
С празнично декемврийско турне музикантите от "Виена Шьонбрун Оркестра" пристигат в България – в градовете Пловдив (10 декември), Варна (11 декември), Шумен (12 декември), Велико Търново (13 декември), Русе (14 декември) и София (16 декември – зала "България") . Поради огромния интерес към концерта в София на 16 декември, организаторите..
Новият албум на българската алтернативно група Eagle Post се нарича Dystopian Romance. Той е записан и миксиран през 2023 г. от Георги Малчев (екс-Млък!, Quicksand Surfer, Sativa), а мастърингът е дело на легендарния английски продуцент Pete Maher, работил по продукции на Rolling Stones, Jack White и U2. Автор на текстовете и музиката е..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Днес отбелязваме 67 години от деня, когато за първи път записите в "Златния фонд" на БНР започват да се описват и организират във ведомост . По..
"Антология Съвременна българска поезия" има официална премиера на 5 декември от 18,30 ч. в Yalta ArtRoom . Включени са 43 утвърдени имена, а целта на..
"Да създаваш вино означава да разказваш история" – това е основното послание, което се откроява от думите на Екатерина Христова, член на Управителния..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg