Първият албум с музика създадена на Антарктида се подготвя от Теодосий Спасов (кавал) и Християн Цвятков (китара). Българските музиканти бяха част от тазгодишната 28-а полярна експедиция на страната ни и останаха очаровани от красотата и чистотата на Ледения континент. Идеята за създаването на уникалния музикален проект е на проф. Христо Пимпирев, учредител и председател на Българския антарктически институт.
Създаването на музиката започва още по дългия и труден път до българската база „Св. Климент Охридски“ на остров Ливингстън и продължава в момента в България. Музикантите се завръщат с 12 пиеси, които предстои да обединят в албум до края на годината.
Припомняме си вълнуващия разказ на Теодосий Спасов и проф. Христо Пимпирев след завръщането им у нас.
„Условията на Антарктида са сурови. Това е битка за оцеляване. Битка с природата. Благодарение на проф. Пимпирев, който е пионер на походите на Юг и основател на нашата база, ние бяхме инструктирани как да се справяме с опасностите и имахме прекрасни условия, където да творим. Това беше едно малко, духовно и свято кътче, където се появиха и пиесите.“, споделя световноизвестният музикант.
Първите слушатели на музикалните пиеси са обитателите на Ледения континент.
„Много трогателна беше срещата ни с пингвините и с тюлените. Нямах вяра, че те ще ни приемат, но успяхме да ги изкусим с изкуството и те ни допуснаха до техния свят и се заслушаха. Пингвините замръзнаха, когато чуха музиката и след като приключихме издаваха едни възклицания, техните специфични звуци и ние продължавахме да свирим. Когато минавахме покрай тюлените пък те си клатеха главите, тактуваха, а някои от групата на слонските тюлени се поразплакаха, когато им посвирихме.“, продължава разказа Теодосий Спасов.
В бъдещия албум ще намерят място и автентични звуци от Антарктида като звуци от океана, примесени с лед. Ще присъства и звуковата картина от огромния ледник, който се срутва в океана в непосредствена близост до българските музиканти и за малко не ги убива по време на записа на открито. Спасява ги бързата им реакция като на истински антарктици.
„Дали от кристалния въздух или от ледниковата вода, която пиехме ежедневно, съзнанието някак си ни се просветли, духът ни полетя и идеите пристигаха много бързо и ги реализирахме мигновено. Връзката с творчеството беше скъсена и нямаше мъчение да стигнем до откритието, до темата. Идеите пристигаха изведнъж и толкова ярко и чисто като екстракт - конкретно със своя собствена физиономия и характер.“, споделя още виртуозният музикант.
Проф. Христо Пимпирев допълва разказа му:
„Чрез музиката хората, които не могат да отидат на Антарктида ще усетят този уникален свят, който е като друга планета. Хората на изкуството усещат това уникално място по друг начин. Те са по-чувствителни към тази красота, въпреки че всички там живеем заедно. Затова за нас е важно да каним и творци на нашата база, които ни разкриват чрез изкуството този невероятен свят по един по-различен и чувствен начин.“
И ученият проф. Христо Пимпирев и музикантът Теодосий Спасов правят връзка между трудната адаптация на Ледения континент и ситуацията с коронавируса.
Проф. Пимпирев споделя, че адаптацията към новата среда на Антарктида отнема близо една седмица, след което човек се чувства като у дома си, но спазвайки строга дисциплина и всички установени правила за оцеляване в суровата среда.
„В новата среда, в която се намираме трябва да бъдем по-смирени, както ние се почувствахме на Антарктида. В това зло, което сполетя човечеството може би има едно божествено подсказване - да не сме толко омърсени, да се отдадем на духовната чистотата и да останем насаме със себе си и с близките си, с цел да опазим себе си и тях.“, каза Теодосий Спасов.
Вещери, вампири и върколаци... Абе какви са тези думи, дето висят обесени уж празнично върху платформата в първата четвърт на динамичния лингвистичен 21-ви век? Друго си е да кажа даркуейвъри, готици и фенове на индъстриъла, та да ме разберете. Хора с определена мисловна нагласа – уейв готик предразположение, комбиниращо музика, която е (или..
В "Неделния следобед" на 29 декември отново звучаха записи от откриването на тазгодишното, 54-то издание на Фестивала на оперното и балетно изкуство в Стара Загора. Той беше открит на 21 ноември с две опери на Пучини – "Джани Скики" и "Самодивите" ("Le Villi"). Неочакваната, на пръв поглед невъзможна комбинация, се превърна в истински сценичен..
1 януари Изпълнения на ансамбъл "Ирини" с диригент Лила Хайоси. 3.00 часа – Орландо ди Ласо (1532-1594), Audi benigne conditor (Слушайте внимателно основателя). 3.06 часа – Йоан Кукузел, Chaire Nimphi (Горски нимфи). 3.10 часа – Орландо ди Ласо (1532-1594), откъси из Prophetiae Sibyllarum (Пророчеството на Сибилите). 3.17 часа – Аноним, Лила Хайоси..
Джаз+дуенде започва трийсет минути след полунощ на 30 декември. Дуендето на Пако де Лусия е необикновено и двама от последните му сайдмени със сигурност носят частици от него. На живо от Сан Хавиер слушаме китариста Ниньо Хоселе и гостувалия ни в 3-то студио Антонио Серано . Лионел Луек в парижкия клуб Ню Морнинг е в компанията на американската..
"Следва изпълнението на Жана Янева!…", но, докато звучи в главата на зрителите красивият глас на Мария Илиева, която дава живот на думите на Дамян Дамянов..
"КМаркетингFactbook" издаде своя годишен бизнес доклад за най-големите комуникационни агенции. Какво е лицето на комуникационната индустрия през 2024..
Какви политики бяха следвани в сферата на културата през изминалата година, в каква посока бяха насочени бюджетните програми и с каква мисъл трябва да се..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg