Ето какво казва Свесто за новата си изложба: „Пентименто е художествен подход, който представлява наслагване на ново изображение върху вече съществуващо, за да промени цялата творба или част от нея. Една идея измества друга идея, след известно преосмисляне. Настъпил е момента на „разкаянието“, какъвто е буквалния превод на тази дума. За мен, още по-интересни са онези случаи, когато, по една или друга причина, няма окончателно заличаване на предходния пласт и в този процес, между изображенията, може да изкристализира особена връзка. Тогава се създава приемственост, без задължително да е търсена такава, а творбата става практически многопластова и фактически многопланова. Разбира се, фокуса пада не толкова върху физическото полагане на пластовете боя, а към менталното развитие, която го предизвиква и води до промяна.
„Пентименто“ се казва една от основните творби в тази експозиция. Но това име в най-голяма степен отразява предисторията и същността на цялата изложба. От една страна, едноименния метод е използван при изграждането на някои от работите, а от друга – цялата идея се проектира върху друг, вече реализиран от мен проект, под името „Разсъбличане на кожите“: „Тук не става въпрос за раздяла с епидермиса, нашарен с фоликули, а за онзи отпечатък, който запазва бръчките и драскотините на битието, за нашия уникален и индивидуален ограничител, обвивка и етикет. Разглеждам съблечената кожа, като знак за преживяното и премълчаното, като пергамент, в чийто смислов релеф са се фиксирали различни състояния и истории, като място, подслонявало мислите ни.“
Разсъбличане на кожите е като освобождаване от натрупания опит, избор и реакции в стилизирани знаци, а „Пентименто“ композира тяхното ферментирало съпреживяване. Така маркира следите, които бележат израстването и остават по различен начин в стадиите на денонощието или в етапите на човешкото развитие.
Белезите на припознатия инструментариум са фриволните, неравни контури и перфорациите на изобразителната плоскост, с алюзия за архаични, кожени пергаменти. В „Пентименто“, това ограничено пространство е изпълнено с абстрактна визия, която носи неограничени, метафизични внушения.
Методът пентименто успешно се адаптира в арсенала от похвати на уникалната, авторска смесена техника. Като всяко нещо, тя има иманентни недостатъци и предимства, носи ограничения, но и предоставя възможности за виртуозни живописни проблясъци, каквито не липсват и тук.
В по-общ план, „Пентименто“ е своеобразно ново начало и позволява да се завърнеш, докато вървиш напред. Към онези имагинерни топоси, където иновациите са се извисили над интерпретациите.“
Изложбата може да бъде видяна до 20 юни в галерия A cube contemporary, София, ул. „Любен Каравелов“ 9.
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..
Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..
Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм. Пабст остава спорна фигура и до днес..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в..
Когато предишния път бях на остров Мавриций надлежно се сбогувах с него завинаги, защото смятах, че едва ли ще се върна в този отрязък от рая. Но..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg