Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Незабравимата Гена

2
Снимка: @ghenadimitrovafoundation

Гена Димитрова – спомен за една велика българка, напуснала ни през 2005 г., но оставила дълбока диря в сърцата на милиони почитатели на голямото изкуство в цял свят. Могъщ, неземен, феноменален глас, природна стихия, ураган, Божи дар, уникален талант и какви ли не още суперлативи можем да кажем за нея, но преди всичко човек с добро сърце, отдадено напълно на изкуството! Или както пее една от нейните емблематични героини Тоска: „Живях от изкуство, живях от любов… Дарявах песента си жарка на небето, на звездите и засияваха те по-бързо…”

В съботната вечер (13 юни) от 20 часа с помощта на документални и студийни записи от българските и световните сцени ще си спомним за голямото изкуство на прочутата певица, ще я чуем като принцеса Тураднот, Норма, Абигаиле, Джоконда, лейди Макбет, Амелия, Мадалена, Одабела.

„Раждането на голям истински драматичен глас е чудо на природата. Драматичните гласове са различни като характер, налагат се над всичко и над всички. Драматичното сопрано изисква не само голям глас, но физическа и психическа издръжливост. За тези гласове се казва, че са като птицата кондор: летят нависоко, дълго и сами. Те са застрашен вид, пред изчезване…“, пише музиковедката д-р Магдалена Манолова в книгата си по повод 60-годишния юбилей на Гена Димитрова през 2001 г.

На 7 декември 1983 г. е дебютът на Гена Димитрова като Турандот в постановката на Франко Дзефирели на сцената на Миланската скала. Събитието е меко казано зашеметяващо! В яркото обкръжение на диригента Лорин Маазел и солистите Пласидо Доминго, Катя Ричарели и Никола Мартинучи изгрява звездата и на българката. Тя вече е забелязана от музикалния елит, но именно Турандот става причина Гена да се превърне в една от най-добрите оперни звезди на всички времена.

„Триумфът на „Турандот“ е най-вече триумф на сопраното Гена Димитрова. Аплаузите в края на представлението бяха предназначени за нея. С ентусиазираните си възгласи „Неповторима!“ и „Единствена!“ публиката дълго не ѝ позволи да напусне сцената“, пише критикът Марио Пази тогава.

А музикалното издание „Дженте“ отбелязва: „Може би никоя друга певица няма правото на тази награда - да се нарича Кралица на Скалата. Преди десетилетия това беше Мария Калас, днес е Гена Димитрова!“

Лорин Маазел, Катя Ричарели (Лю), Гена Димитрова (Турандот), Пласидо Доминго (Калаф), Кърт Ридл (Тимур) в операта „Турандот“ - Ла Скала,1983 г.Мечтата става реалност и Гена достига върха! Оперна прима... Да се задържиш там се изискват още повече усилия. Певицата споделя, че е изкачила този висок връх в оперното изкуство благодарение на корените си и на хората около нея, които са носели високи човешки качества и добродетели. И добавя: „Пих вода от много кладенци, работих с различни педагози, диригенти, режисьори, а те самите бяха от старата генерация и знаеха много. Предадоха ми своите знания, но и ме научиха на морал“. И още думи за Верди: „Музиката на маестрото разпалва като вятър огъня в нас. При него всичко е гениално, защото подсказва какво трябва да направиш. Неговите героини са ми носели голямо щастие, те обогатяват душевността ми. Не мога да кажа, че героините от друга страна влияят на живота и характера ми, но те ми помагат да преосмисля философски много неща. Днес вървим към бъдеще, което ми се струва лишено от чувства. Така че потапянето в тези отминали светове дава много. За мен операта не е развлечение. Операта е храм“.... „Много неща не съм успяла да направя през живота си, но смятам, че съм привилегирована – Господ ми даде толкова много талант, че колкото и да ми подливаха вода, аз все бях отгоре. Животът, който обаче живях, бе жертван в името на кариерата ми. Вече мечтая за тишина.“
Откровено признание на един голям артист!



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18