Има творци, които преминават като метеори или мълнии през материалната реалност и озаряват периферното ни зрение (и слух) за кратко, но толкова мощно и убедително, че дълго след като ги няма… да има защо да си спомняме с почит и уважение за тях. Нямах честта да се познавам лично със Стоян Йовчев (2000-2020 г.), известен в електронните ъндърграунд среди със сценичното си име Omori. Чух за Omori за първи път около участието му на фестивала за авангардни изкуства „Радар“ във Варна от Ангел Симитчиев, който тъкмо беше публикувал на лейбъла си Amek първото краткометражно издание на тогава 18-годишния Стоян Йовчев „Isomorphism / Transparency“.
„Хлапето“ или „нашето хлапе“, както го нарича Ангел, се появява в полезрението на „по-старите“ на концерта за 10-годишнината на Amek Collective през 2018 г. и оттогава до смъртта си на 13 април 2020 г. активно работи с тях, дообогатявайки представите ни за това какво е съвременна българска електронна авангардна и ъндърграунд сцена. Той идва като изграден артист, по думите на Мартин Луканов от Amek, много напреднал за възрастта си в сравнение с хората от предишните поколения в тази музика у нас, довежда много слушатели (надяваме се и бъдещи автори) от своето поколение… и угасва във Великобритания в един изключително мрачен и депресивен за много артисти период – месец след началото на пандемията. Албумът „Embryogenesis“ – пълнометражният му дебют за Amek – излезе на 15 февруари тази година, а в архивите на Стоян има завещано доста богато за краткия му живот музикално наследство, към което тепърва ще има поводи да се връщаме.
Тази вечер (понеделник, 6 юли) в първата част на „Аларма“ от 21.30 ч. по програма „Христо Ботев“ ще си спомним за Стоян Йовчев (Omori) с разказите на Ангел Симитчиев и Мартин Луканов за него и с музиката от двата му албума за Amek. Това предаване не е некролог, а честване на живота и творчеството на Omori и разсъждение за това, на което най-младите могат да ни научат. Неслучайно и „Embryogenesis“ завършва с пиеса, озаглавена „There Are Other Worlds“ („Има други светове“).
Доц. д-р Владимир Златарски представя в "Артефир" документалното изследване на германския журналист Хералд Йенер, озаглавено "Вълче време. Германия и германците 1945 – 1955". По думите на доц. Златарски, който заедно с проф. Богдан Мирчев, е консултант на изданието, книгата представлява сериозно явление на нашия книжен пазар. "Това е..
Срещнахме ги в пълен състав на петото издание на чудесния фестивал "Хисарлъка Expirience", където, под една шатра накичена с красиви тениски, торбички и други неща, те, заедно със своите съмишленици и ментори, очакваха малки и големи да се потопят в чудния свят на древното източно изкуство оригами. "Те" са Лили Гогова, нейният съпруг Николай и двете..
В редакция "Хумор и сатира" следим какво става не само у нас, но най-вече по света, защото оттам може да падне нещо полезно, ценно или вкусно. За една възможност от далечна Япония ще разкажем в неделя веднага след новините в 18 часа, когато ще чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпети от Климент..
"Джордж Оруел – по следите на пророка" е книга на журналистката, преводачка и преподавателка Клери Костова - Балцер, която живее от години във Великобритания. Там тя е част от обществото на Оруел и предлага на българските читатели свое изследване на непознати факти от живота на писателя. "Когато завършва Итън, Оруел заминава в Бирма, където пет..
"Хроники от Ателието. 130 години Васил Захариев – творец, учител, изследовател" – изложбата е на Регионалния исторически музей София и се открива тази вечер (17 юли) в 18 часа. Васил Захариев е график, бил е ректор на Художествената академия, преподавател, интересувал се е от изкуството на Българското възраждане, а изложбата, която има дълъг живот..
Съвпаденията, случайностите и причините за неработещата съдебна система у нас коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" адв. Велислава..
"Джордж Оруел – по следите на пророка" е книга на журналистката, преводачка и преподавателка Клери Костова - Балцер, която живее от години във..
Възможно ли е Deep Fakes да доведат до колапс в общественото доверие в истината? Как Deep Fakes могат да се превърнат в "game changer" за политическите..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg