Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Спомен за Валери Попова

Валери Попова (вдясно) с дъщеря си Александрина Пендачанска
Снимка: личен архив

Толкова пъти съм гледала спектакли с нейно участие на сцената на Софийската опера и винаги съм се възхищавала на единството, което представяше във всяка своя роля – актьорска достоверност, безупречно поведение, невероятно изживяни и музикално пресъздадени образи.

„Всичко у Валери беше съвършено – ще напише Розалия Бикс. Беше обожавана. Съчетаваше изтънчеността на аристократ с една подкупваща човешка простота и естественост“.

Валери Попова е родена на 7 септември 1945 г. Дъщеря е на прочутия диригент Саша Попов и пианистката Вера Бонева.
Първоначално започва да учи цигулка и дори се класира на първо място на конкурса за цигулари през 1957 г. на Музикалната академия в Ним, Франция, която е филиал на Парижката музикална академия. Като цигуларка тя участва в оркестър „Стакато“ с ръководител Развигор Попов. Взима участие в първото концертно турне у нас на детето-чудо Робертино Лорети.

Като ученичка в софийското музикално училище през 1965 г. Валери Попова изнася своя първи самостоятелен концерт. Ето какво пише в пресата от онова време: „В. Попова е много сценична, артистична и притежава безспорни данни за певческо развитие. Публиката аплодира добрата й интерпретация, чистотата на пеенето, хубавата линия в изграждането на произведенията“.



През сезоните 1971-1973 Валери Попова специализира в Италия. Печели втора награда на петото общобългарско състезание за певци и инструменталисти през 1969 г. През 1973 г. става лауреат на конкурса за певци включен в международния фестивал „Пражка пролет“, а на следващата на конкурса в Хартогенбош, Холандия е удостоена с втора награда и сребърен медал. По това време тя вече е солистка на Пловдивската опера.

„Българката Валери Попова показа прекрасен глас, превъзходна певческа култура, много добре изработена техника...“ пише във вестник „Брабантсдегблад“, а след финала на конкурсната програма допълва: „Голямата награда за чисто пеене в комбинация с една брилянтнаизява се падна тази вечер несъмнено на В. Попова“.

Идва 1975 г., която е още по-успешна за Валери Попова и на конкурса в Париж при неприсъдена първа тя получава втора голяма награда, последвана от първа награда на конкурса в Лиеж, Белгия. А след това и Голямата награда но конкурса в Остенде, Белгия.
От 1976 е в Софийската опера.


През 1985 г. дебютира в Миланската Скала с Лиу от „Турандот“. Същата година изпълнява ролята на Чо Чо Сан от „Мадам Бътерфлай“. На пулта е Лорин Маазел, който я кани за участва в световната премиера на „Истинската история“ на Лучано Берио.
Сред ролите ѝ са още Манон на Масне, Виолета от „Травиата“, Розалинда от „Прилепът“, Мими от „Бохеми“, Маргарита от „Фауст“, Графинята от „Сватбата на Фигаро“, Донна Елвира от „Дон Жуан“, Тоска от едноименната опера, роли, които изпълнява както у нас, така и на големите оперни сцени.

Ето няколко отзива за спектакли на „Тоска“ на Пучини в Лийдз, Манчестър и Нотингам през 1984 г.
„Дейли телеграф“: „Валери Попова в „Тоска“ щедро раздава вокалните си възможности и отлично се вживява в ролята. Кулминацията в трето действие бе действително нещо забележително“.

„Йоркшир пост“: „Рядко се чуват артисти, които да пеят с такава свобода, както Валери Попова, която изпълни ролята на Тоска с дълбоко чувство и убедителност. Гласът й е вълнуващ, нюансиран във всички регистри“.

„Гардиън“: „Валери Попова в ролята на Тоска и Кристиан Йохансон като Каварадоси се изявяват като звезди от златния век на операта. Публиката в Гранд театър възнагради с бурни аплодисменти всяко тяхно изпълнение“.


За щастие в нашата фонотека и в златния фонд се пазят няколко много добри регистрации на оперни спектакли и кантатно-ораториални творби с нейно участие, направени през различни години от кариерата ѝ.

В съботната вечер на 19 септември от 20 часа ще слушате фрагменти от оперите:
• „Дон Жуан“ на Моцарт – запис от 20.06.1979 с участието на Валери Попова – Донна Елвира, Юлия Винер – Донна Анна, Павел Куршумов – Дон Отавио, Стоил Георгиев – Дон Жуан, Владимир Панкратов – Лепорело, Мария Димчевска – Церлина, Петър Бакърджиев – Мазетто, хор и оркестър на Софийската опера, диригент Михаил Ангелов.

• „Дон Карлос“ на Верди – запис от 1988 от Стара Загора с участието на Валери Попова – Елизабет, Калуди Калудов – Дон Карлос, Стефка Минева – Еболи, Никола Гюзелев – Филип II, хор и оркестър на Софийската опера, диригент Иван Маринов. Ще прозвучат Пролог, Втора и Седма картини.

• Арии от „Матеус Пасион“ на Бах – запис от 1978 г. с участието на Валери Попова, хор и оркестър на Българското национално радио, детски хор Пловдив, диригент Добрин Петков.

• Те Деум на Брукнер – запис от 19.01.1984 г. с участието на Валери Попова, Христина Ангелакова, Марин Илиев, Димитър Станчев, БХК „Светослав Обретенов“, Софийската филхармония, диригент Константин Илиев.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Български музиканти представят албум и видео, посветени на психичното здраве

Утре, 29 май, в бар "Петък" ще се състои официалното представяне на новия албум и видео проект, създадени от български музиканти с фокус върху темата за психичното здраве. Вокалистът и китарист на група "Последно повикване" – Цветан Андреев, сподели подробности за инициативата в ефира на Lege Artis. По думите на Цветан идеята за албума не е била..

обновено на 28.05.25 в 14:31
Aliens in search of Space Nar

Михаил Михайлов: Живот насред българската клубна сцена

За българската клубна сцена и живота на преминаващите през нея в "Нашият ден" разговаряме с китариста на Aliens in search of Space Nar и Flight Mode Михаил Михайлов , който е и звукорежисьор в Българското национално радио. Михаил разказва за продуцирането на съвременна българска музика и за почти приключилата си работа по късометражния..

публикувано на 28.05.25 в 10:24

The Big Garden Party обещава най-големия семеен празник в столицата

  Представете си огромен пикник с любимите си хора под звуците на световна музика и в компанията на топартисти, готвачи и със забавления за малки и големи. The Big Garden Party обещава да превърне "Арена София" на Столичния колодрум в сърце на най-големия семеен празник в града на 31 май и 1 юни.   Събитието ще предложи три сцени с над..

публикувано на 26.05.25 в 11:19
Born Erased

Самоличността на Born Erased или край на света на края

"Тъй като писарите ще продължат, малцината читатели, които ги имаше по света, ще сменят занаята си и ще станат също писари" – това някак беше първата далечна асоциация, още докато слушах за първи път целия албум I Am The End Of The World на настоящия проект на Ангел Симитчиев Born Erased – именно микро-дистопията "Край на света на края" от..

публикувано на 25.05.25 в 16:45
Acid Mothers Temple

Acid Mothers Temple довечера в София

Неделна вечер. В дъжда. Какво друго да прави човек, освен да отиде на японски психеделик рок концерт . Мястото е клуб "Паве" под Столична библиотека (вход от "Уилям Гладстон" 68), а часът – 20:00ч. В най-силната досега откъм японски авангард и ъндърграунд година за "Аларма Пънк Джаз" , след концертите на Казухиса Учихаши и Акира Саката (с..

публикувано на 25.05.25 в 14:21