„Думите „българин” и „българска работа” у нас често се употребяват като най-унизителни нарицания. Българинът, в черните очила на нашето самоподценяване, е онова двукрако, без перушина, което населява сивите пространства от двете страни на Балкана и което, заради парче хляб, е способно на всичко, фанариотската теория за хондрокефаловщината на българина звучи като ласкателство в сравнение с онзи миризлив букет от качества, които ние си приписваме с презрителния термин „българин.” – това е един от най-известните цитати от Иван Хаджийски, чиито "Бит и душевност на нашия народ" и "Оптимистична теория на нашия народ" не просто не остаряват, а вероятно винаги ще звучат актуално.
Роденият в Троян Иван Хаджийски е сочен за един от основоположниците на българската социология. Радетел е за чист български език, непокварен от чуждици, разбираем, но красив. Чудомир го описва като човек с изключително чувство за хумор. Друг от приятелите му – проф. Димитър Михалчев – пък го сравнява с художник, който рисува българския народ в най-хубавата му светлина. И макар че не пести негативните оценки за черти в манталитета и душевността на българина, Хаджийски не ги характеризира като типично български.
Той е сред основателите на социологията у нас. В изследванията си използва не само документи и извори, писани преди него, а умело интерпретира преданията, легендите, историята и фолклора. Нещо повече, създава собствена "база данни", обикаляйки страната пеш и на колело, за да наблюдава и изследва българите в различни части на страната.
Последната част на големия му труд "Бит и душевност на нашия народ" остава незавършена. Първият том от трилогията е публикуван през 1940 г. Три години по-късно, Иван Хаджийски е готов с втората и продължава да работи по третата част от книгата. Тогава го сварва войната. Хаджийски потегля на ново пътуване, от което този път няма да се върне. Мобилизиран е в армията през 1943 г. Година по-късно – през септември, моли да бъде изпратен на фронта като доброволец. Малко след това, на 4 октомври 1944 г., в Сърбия намира смъртта си. Ръкописът с последната част, завършена по време на войната, изчезва безследно в годините на национализация.
„В малко ли случаи у нас една съвест може да се купи по-лесно, отколкото половин килограм бяла халва с орехи? Защото не е въпрос само за даване на пари: трябва известно усилие, за да се разсече онова жилаво бездушно вещество“, пише Хаджийски.
Същевременно успява да убеди читателя, че подкупите, безчестието, аморалността и ограбването са пуснали своите корени далеч по-рано в сочените за модел западни общества. И с конкретни примери от живота на известни българи съумява да опровергае обобщението, че нацията ни е нечестна, продажна и крадлива.
Най-сетне голямата обич и страстта, с която Иван Хаджийски се посвещава на изучаването на българския народ, са примери за един различен от днешния пропаганден патриотизъм.
"Не пораженство, а предателство е кабинетното капсулиране и хвърлянето оттам стрели на песимизъм върху измъченото чело на нашия народ, чакащ своите водачи”, пише големия познавач на народопсихологията.
В рубриката "Културен код" на предаването "Terra Култура" обсъждаме значението на "Голямата диктовка", проведена в Националната библиотека "Св. Св. Кирил и Методий". Това събитие предизвика голям интерес и събра участници от различни възрасти, които имаха възможността да демонстрират своите умения по правопис. В интервю за предаването д-р Ивета..
Българската национална телевизия, Българското национално радио и Българската телеграфна агенция обявиха съвместната инициатива под надслов "14 века България в Европа". На обща пресконференция генералните директори на трите обществени медии заявиха намерението си да работят заедно за реализирането на тази инициатива. Те се стремят да насочат..
В рубриката "Епизоди от живота" поглеждаме към Панаира на книгата в София. Сред многобройните събития, привличащи вниманието на читателите, се открои премиерата на книгата "Съвременното китайско общество – устройство и начин на живот". Този изключителен труд е издаден по повод 75 години от установяването на дипломатическите отношения между България..
Денят на Ботев и загиналите за свободата на България е повод да се запитаме за това всеобхватно и така податливо на безброй тълкувания понятие. Какво е свободата във философско измерение? Защо "тоз, който падне в бой за свобода, той не умира" – безсмъртието чрез саможертва ли се постига? А свободата на избора, свободата на словото, свободата на..
Стремежът на хората към безсмъртие съществува от древни времена. Той е отразен и в приказките за деца чрез мотива за "живата вода", която има свойството да възкресява и да прави други чудеса. Истинската жива вода може да дойде обаче единствено чрез Бога, Който е Извор на живота. Сам Той обяснява на самарянката свойствата на живата вода: "А който пие..
Преди 123 години в Казанлък от Петър Топузов и Иван Енчев-Видю е поставено началото на колекцията, която е в основата на първата по рода си институция у..
На 28 май в рамките на 55-ото издание на Международния фестивал "Софийски музикални седмици" беше представена новата книга на Августина Серафимова..
В деня на първия концерт у нас на един от водещите блус музиканти в Мали днес – Вийо Фарка Туре, сина на митичния Али Фарка Туре (1939-2006) – ние си..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg