Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Савелина Русенова:

Ранното детско развитие е слабо застъпено при обучението на специалистите

| обновено на 02.02.21 в 14:55
Снимка: Pixabay

Подготвени ли са педагозите за работа с най-важния период в детското развитие – ранното? Достатъчни ли са инвестициите в професионалното изграждане на кадрите, работещи с тях?

Савелина Русенова от Фондация “За нашите деца“, ръководител на проекта “България расте с децата си“, коментира в “Нашият ден“ резултатите от едно от последните изследвания, насочени към подготовката на специалистите, работещи с деца в най-ранна възраст.

“Периодът на ранното детско развитие, както беше доказано през последните десетилетния, е ключов в развитието на човека. Затова хората, които работят с деца, тяхното обучение, образование, възможностите, които те имат за професионално развитие и условията на труд, са въпроси, които трябва да седят много високо в приоритетите на държавните политики и на обществото.“

Проблемите

“Ситуацията в трите сектора, които ние изследвахме, това са – образованието, здравеопазването и социалните дейности, има известни различия. Ние гледахме направленията – първоначално образование, университетско образование, образование на професионалистите, възможности за надграждане и развиване на професионалните умения и условията на труд.“

Като общ проблем се очерта, че темата за ранното детско развитие с неговите комплексни аспекти – физическо, емоционално, когнитивно, езиково развитие на децата – не е добре застъпено в програмите за първоначално обучение на специалистите и в трите сектора“, каза Русенова и поясни:

“Тези програми по-скоро се фокусират върху аспекти, свързани с конкретиката на съответния сектор. Примерно, за педагозите програмите са ориентирани към ученето на децата, към педагогическите аспекти, здравните аспекти, няма я тази холистична перспектива за развитието на детето. И това се вижда като осъзната от самите специалисти нужда от придобиване на знание, защото общото и за трите сектора, което споделят специалистите в анкетните проучвания, които направихме, както и в задълбочените интервюта и фокус групи, които проведохме, е, че нямат достатъчно знания, например за работа със семейство, което е ключово в този ранен период. Нямат достатъчно знания и умения за работа с деца със специални образователни потребности, както и за работа с уязвими групи“.

Обратната връзка

“В образователния сектор има една добре структурирана система за продължаващо професионално, но пак от обратната връзка със специалистите, тя по-скоро е теоретична, не е толкова тясно свързана с практиката. От модерните тенденции в много европейски страни, не са достатъчни традиционните форми за продължаващо професионално развитие, като обучителни курсове, семинари, конференции. Те са важни, но много важно е  също така развитието в практиката, след като хората вече упражняват професията и там все още има много какво да се желае и в трите сектора.“

Какви световни методи можем да приложим у нас

“Няма ограничение, тези методи се практикуват в различни страни. Важното е да се създаде системата, която ще позволи тези методи да работят за развитието на компетентна и мотивирана работна сила в рамките на компетентна система. А това означава, че освен индивидуалните професионалисти, тук е важно как се организира работата на екипите от професионалисти. Както и дали е налице компетентно управление на местно и на национално ниво.“

Много важно е, за да може да се случи професионалното развитие и подкрепата за новопостъпили млади кадри, които, както разбираме в разговорите със специалистите, лесно се обезкуражават, ако тази подкрепа липсва и напускат. Но, за да се случи това, е много важно как ще бъде организирана работата в конкретна организация“.

“Това, което в момента затруднява работата на педагозите, е голямата натовареност, големината на групите в детските градини. На практика се оказва, че един специалист работи средно с около двадесет и седем деца“.

Повече за проблемите пред специалистите и политиките при работата с най-малките можете да чуете от звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Йорданската асоциация на завършилите български университети – партньор в бизнеса и в образованието

На 12 август се отбелязва Международният ден на младежта, приет с резолюция на ООН от 1999 година. Датата е посветена на диалога между младежите от различни култури, както и на обмена на опит между поколенията. В това издание на "Нашият ден" говорим именно за такъв диалог – постигнат с образование в България. От 60-те години на ХХ век до..

публикувано на 12.08.25 в 10:40

Ловеч празнува Международния ден на младежта с поредица от събития

На 12 август 2025 г. в Ловеч ще се проведе поредица от събития по повод Международния ден на младежта, посветени на активността, забавлението и изявата на младите хора. Празничната програма ще започне в 10:00 ч. на пл. "Екзарх Йосиф I" със състезание с велосипеди и тротинетки, като записването за участие ще започне в 09:30 ч. Участниците ще се..

публикувано на 12.08.25 в 10:07
Снимката е илюстративна

Ловците в действие!

Тази неделя ловно-рибарското предаване "И рибар съм, и ловец съм" бе посветено на откриването на ловния сезон. Водещите Асен Масларски и Росен Мирчев анализират заповедта, изпратена до регионалните дирекции по горите, държавните предприятия и ловни сдружения. Слушателите ще научат много и за предварителната подготовка на ловците, както и за..

публикувано на 11.08.25 в 16:00

Децата и дигиталната сигурност

Проектът "Дигитални деца" спечели първа награда за "Проект на годината 2024" на фондация "Лале". В "Нашият ден" разговаряме с Яна Алексиева , координатор на Националния център за безопасен интернет – за дигиталната сигурност на децата, ролята на възрастните и какви решения предлага награденият проект. Конкурсът "Проект на годината" –..

публикувано на 11.08.25 в 10:44

Курс по сиренарство

Все по-решаващо важно е малките животновъдни ферми да могат сами да преработват млякото си по наредба 26. Това е само една от причините фондация "Пендара" да се включи в организирането на курс по сиренарство, който ще се проведе през октомври в гр. София. Основен лектор в този курс е биологът Цветан Димитров, производителят на зеленото сирене от..

публикувано на 10.08.25 в 08:55