Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Дълга история на краткото видео

Снимка: Rawpixel

За времето, в което ще прочетете този текст, в мрежата ще бъдат качени близо 5 хиляди кратки видеоматериали по най-различни теми – от астрофизика до модни тенденции.

Всеки ден нови 702 милиона филмчета с продължителност не повече от шейсетина секунди се публикуват в мрежата.

Обхватът на вниманието ни намалява прогресивно, а краткото видео стремително се превръща в новото нормално.

В презентация за Тед Кю Кинг Тай, стратегически директор на водеща интернет компания в Китай, която следи еволюцията на технологиите, разказва за ползите и недостатъците на краткото видеосъдържание, което всекидневно се излиза от Снапчат, Тик-Ток, Инстаграм стори и др., а негови потребители са повече от милиард и петстотин милиона хора по света, голямата част от тях под 24 години.

Кратките видеа обаче далеч не са само за забавление или информация варираща от съвети за гримиране до възпитание и отглеждане на деца.

През 2019 година кратките видеа са генерирали приблизително 95 милиона долара в стоки и услуги и са създали не по-малко от 1 милион и двеста хиляди работни места по целия свят.

По време на пандемията, когато световните музеи се принудиха да затворят, голяма част от тях започнаха да ангажират вниманието и да достигат дистанционно до една значително по-млада от обичайната  публика. Галерията "Уфици" например, започна да предлага кратки видеа с обиколки на колекциите си, смесвайки ги с емоджита, песни и забавни цитати.

Малкият бизнес също се възползва от възможностите, които кратките видеа дават, за да достигне до потребители, които иначе не биха чули за техните продукти и услуги. През 2018-а "До Ин", водещата китайска видеоплатформа, използва канала си, за да започне кампания, насърчаваща дребните фермери от планинските области и да ги свързва с потенциални купувачи. За четири дни инициативата помага на 4 хил. семейства в провинция Съчуан да пласират забележителните 120 хил. килограма плодове.

Кратките видеа се оказват мощен инструмент в ръцете на компаниите, които търсят работна сила сред хората между 16 и 24 години. Спорно е доколко могат да се преценят за двайсетина секунди качествата на даден кандидат, но интересът към подобни форми на набиране на персонал е огромен. В Саудитска Арабия „Макдоналдс“ получава 43 хил. заявки в рамките на 24 часа.

Мнозина използват видеоплатформите за обучение – и тъй като съдържанието е концентрирано в рамките на минута и това дава възможност да любопитстваме, да си създаваме нови интереси и да сърфираме сред безброй възможности. (Друг е въпросът колко апатични ставаме, изправени пред подобно стъписващо изобилие, дори когато е поднесено в атрактивна форма.)

Разбира се, както и при останалите социални медии, растат опасенията, че платформите за кратко видеосъдържание злоупотребяват с личните ни данни, пристрастяват потребителите, че им липсва им контекст, основа и нюанс – и точно по тези причини трябва да работим за тяхното усъвършенстване, подобрявайки контакта между потребителите, платформите и хората, изготвящи стратегиите.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Нова стихосбирка на Станислава Станоева

"Сякаш все повече ми се мълчи", казва Станислава Станоева в интервю на Антония Апостолова с нея. Вероятно желанието да не говори е част от нещата предизвикали написването на нейната нова седма стихосбирка "Хляб, любов и други ангели". В нея тя разговаря директно с читателя. Непринуденият тон и темите, свързани с вълненията на повечето хора, правят..

публикувано на 19.01.25 в 14:05
инициативата

Облечен или не – слушай!

В редакция "Хумор и сатира" се радваме на всяка нова атрактивна инициатива, но невинаги участваме. Какво забавление в метрото пропуснахме този път, може да научи всеки – облечен или не, в неделя, веднага след новините в 18 часа, когато ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпълнени..

публикувано на 17.01.25 в 16:45

Открива се MENAR – кинофестивалът от Близкия изток, Централна Азия и Северна Африка

17-ото издание на MENAR се открива днес с йорданския филм "Дано да е момче!" – критика на патриархалните нрави в повечето страни на Близкия изток. Можете да го гледате днес (17 януари) в Дома на киното от 19.00 часа. Няколко са акцентите в таз годишното издание на фестивала – фокус "турско кино"   с няколко продукции – къде драматични, къде..

публикувано на 17.01.25 в 16:25

Как творчеството решава проблеми

Може ли всеки да бъде творец? Какво е творчество и защо ни е днес, когато имаме изкуствен интелект, който създава? Как да събудим творческото начало в нас, за да променим живота си?  Около думата “творчество” в дискусията се включват Преслава Виденова, поетеса, Виктор Минчев, рекламист, Дамян Дамянов, художник, и Адрияна Михайлова, ПР експерт. Те..

публикувано на 17.01.25 в 16:06
Джани Родари

Изкуството в мен: Любимецът на децата Джани Родари

Джани Родари , писателят, станал световноизвестен с незабравимите си книги "Приключенията на Лукчо", "Приказки по телефона" и "Граматика на фантазията", е роден през 1920 година в Северна Италия. Неговите произведения са сред първите обичани истории от детството. Няколко поколения български деца се радват и на стиховете на Джани Родари..

публикувано на 17.01.25 в 15:59