За това как една българска медия работи вече 10 години в САЩ, каква е разликата в медийната среда и демокрацията между България и Съединените щати, разказва в „Мрежата“ по програма „Христо Ботев“ Ясен Дараков, един от основателите и главен редактор на „BG VOICE“.
„Превърнахме се в най-влиятелната българска медия в САЩ. През януари отбелязахме рекорд с милион и триста хиляди уникални посетители на сайта ни, след като минахме изцяло в дигитален формат, заради пандемията. Представяме не само новините в Америка, но и това, което се случва в България през погледа на българската общност. Също така и важните теми, свързани с емиграционни въпроси, които засягат сънародниците ни тук. Защото американските медии се фокусират предимно върху мексиканските и азиатските емигранти и почти никак върху българските. А българската общност се вълнува от съвсем различни неща, сравнено с мексиканската или азиатската общност. Увеличихме продукцията на видео съдържание. Имаме чудесна техника за живи връзки с целия свят, лед-технология, която ни позволява да сменяме визията на студиото и всичко необходимо, за да работим качествено. Разказваме и историите на много българи, които са успели в САЩ, например Историята на Фил Филипов, който започва от чистач, а в момента е милиардер, който спасява компании в лошо финансово състояние. Това вдъхновява, щастлив съм, че го работя, защото ни дава възможност да бъдем на първия ред на историята. А оцеляхме по време на пандемията, защото бяхме готови, заедно с рекламодателите си да минем изцяло онлайн. Освен това, държавата тук помогна сериозно на дребния бизнес. Да, взехме заем, който ще изплащаме 30 години, но с много прилична лихва.“
Политическите новини в САЩ и България
„За щастие в САЩ те са вече много по-спокойни. Няма ги тези скандали и изригвания в социалните мрежи. Ние например излъчихме речта на президента Тръмп, като през цялото време изписвахме отдолу, че това са неистини. Но това е много трудно да се прави „на живо“, а и после я свалихме от страницата си. По-скучно е без него, но е хубаво. Докато в България, да, биха могли медиите и да спрат речта на някой политик, но си представям какъв скандал ще се завихри после. Защото в България липсват критерии в медиите, критерии, около които да има консенсус в гилдията. Много медии са собственост на една определена група от хора или на един определен човек. И групата около него защитава определени интереси. Така че, когато някоя медия си позволи да вземе принципно решение, базирано на факти и интереса на аудиторията си, веднага срещу тази медия започва жълто-кафява кампания.“
„BG VOICE“ и изборите в България
„Трудно е да отразим изборите в България по няколко причини. Първата е, коя социологическа агенция да предостави данни на „BG VOICE“ в изборната нощ. Защото знаем, че социологическите агенции са обвързани с политическите сили в ляво или дясно и за да има обективност, трябва да платя на няколко агенции. Второ, законът създава много ограничение, за това какво може да се случи в ефир. И въпреки, че ние не сме българска медия и не сме длъжни да се съобразяваме с българските закони, аз държа да се спазват законите и техния дух, защото така е правилно. Тук има много по-голяма саморегулация, затова е не е проблем да спреш речта на президента, например. Докато в България няма такова нещо.“
Незададените въпроси на българските журналисти
„На кого да зададеш въпрос? - на този в джипа ли? Но премиерът не е единствен в това налагане на общуване през социални мрежи. Извън това, когато има възможност да се зададе въпрос, кой е на тези брифинги – платените „мисирки“, които обслужват интересите на управляващите и които всячески се опитват с нелепи въпроси, които не вълнуват хората. В България предизборна кампания се отразява, само ако партиите платят или когато управляващите уж през някакви управленски решения, които съобщават, си правят PR. И така малките партии, извън парламента изцяло изпадат от медиите и нямат никаква трибуна, от която да говорят. Ние в „BG VOICE“ сме приели модела на САЩ и отразяваме всеки кандидат, за който се предполага, че може да влезе в парламента, според последните десет публични проучвания. Ако не се дава трибуна на малките партии, това е колективна медийна безотговорност, прикрита от регулационната рамка. Понякога това е целенасочено, дори имаше до скоро и една от националните телевизии, свързани с властта, която се държеше по подобен начин. Но понякога медиите не отразяват малките партии просто, защото това изисква повече усилие и работа им е по-лесно да не го влагат. Но в крайна сметка, нашата работа е такава и демокрацията работи само, когато всички участваме в процеса – медиите да отразяват обективно, гласоподавателите като участват в процеса, но в България това не се случва, въпреки че има подобрение от преди 10-15 години.“
Какво представлява Договорът за повишаване на квалификацията или за преквалификация, по Кодекса на труда? Повече за Договора за обучение и последиците от неизпълнението му – в рубриката на "Законът и Темида" "Съвети на адвоката". Адв. Елка Пороминска, председател на Асоциацията за жените адвокати и основен консултант на предаването, говори по..
Могат ли институциите да откраднат едно детство? В юридическото предаване "Законът и Темида" коментира консултантът на предаването адв. Петър Николов: "Случаят е много интересен, започва през далечната 2013 г. в Германия. Няма, разбира се, да назовавам имената на детето, за да запазим интереса му. Тази сага започва още с Решение на Брачната колегия на..
Платформата MOVE.BG започва второ издание на единственото национално проучване на зелените инициативи. То се нарича "Зелени решения от България 2025" и изследва състоянието на зелените стартъпи, граждански организации и научни проекти. На телефонната ни линия на "Нашият ден" е Саша Безуханова , основател на MOVE.BG, платформа на създаващите..
На Международния ден на реките природозащитната организация WWF обяви началото на активна работа по опазването на влажните зони – ключова част от екосистемата и дом на застрашената видра. Възстановяването на тези територии е дългогодишна мисия на WWF в България, но амбициите на организацията не спират дотук. Стоян Михов , ръководител на..
Данчо Савов, председател на Българската федерация по мухарски риболов и Георги Мутавджийски от Управителния съвет на набралото вече скорост Риболовно сдружение "Искър – София", са не само запалени рибари и специалисти по пъстървите, но и сладкодумни разказвачи. Попаднали в студиото при умелите "разпитвачи" Росен Мирчев и Асен Масларски, те разказват..
Сценарист пише за себе си като режисьор, така определя процеса по създаване на филма "Плът" Димитър Стоянович. Режисьорският му дебют е един от три..
"Аз не съм си поставял никакви граници. Просто написах музиката така, както я чувам, както я усещам. Тя е повлияна от моите преживявания, моето обучение,..
Черна комедия ни впуска в танц със смъртта, воден от погребален агент в българско градче, където старите вражди никога не умират, а се предават в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg