Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ясен Дараков: Демокрацията работи само когато всички участваме в процеса

Снимка: личен архив на Ясен Дараков

За това как една българска медия работи вече 10 години в САЩ, каква е разликата в медийната среда и демокрацията между България и Съединените щати, разказва в „Мрежата“ по програма „Христо Ботев“ Ясен Дараков, един от основателите и главен редактор на „BG VOICE“.

„Превърнахме се в най-влиятелната българска медия в САЩ. През януари отбелязахме рекорд с милион и триста хиляди уникални посетители на сайта ни, след като минахме изцяло в дигитален формат, заради пандемията. Представяме не само новините в Америка, но и това, което се случва в България през погледа на българската общност. Също така и важните теми, свързани с емиграционни въпроси, които засягат сънародниците ни тук. Защото американските медии се фокусират предимно върху мексиканските и азиатските емигранти и почти никак върху българските. А българската общност се вълнува от съвсем различни неща, сравнено с мексиканската или азиатската общност. Увеличихме продукцията на видео съдържание. Имаме чудесна техника за живи връзки с целия свят, лед-технология, която ни позволява да сменяме визията на студиото и всичко необходимо, за да работим качествено. Разказваме и историите на много българи, които са успели в САЩ, например Историята на Фил Филипов, който започва от чистач, а в момента е милиардер, който спасява компании в лошо финансово състояние. Това вдъхновява, щастлив съм, че го работя, защото ни дава възможност да бъдем на първия ред на историята. А оцеляхме по време на пандемията, защото бяхме готови, заедно с рекламодателите си да минем изцяло онлайн. Освен това, държавата тук помогна сериозно на дребния бизнес. Да, взехме заем, който ще изплащаме 30 години, но с много прилична лихва.“

Политическите новини в САЩ и България

„За щастие в САЩ те са вече много по-спокойни. Няма ги тези скандали и изригвания в социалните мрежи. Ние например излъчихме речта на президента Тръмп, като през цялото време изписвахме отдолу, че това са неистини. Но това е много трудно да се прави „на живо“, а и после я свалихме от страницата си. По-скучно е без него, но е хубаво. Докато в България, да, биха могли медиите и да спрат речта на някой политик, но си представям какъв скандал ще се завихри после. Защото в България липсват критерии в медиите, критерии, около които да има консенсус в гилдията. Много медии са собственост на една определена група от хора или на един определен човек. И групата около него защитава определени интереси. Така че, когато някоя медия си позволи да вземе принципно решение, базирано на факти и интереса на аудиторията си, веднага срещу тази медия започва жълто-кафява кампания.“

BG VOICE“ и изборите в България

„Трудно е да отразим изборите в България по няколко причини. Първата е, коя социологическа агенция да предостави данни на „BG VOICE“ в изборната нощ. Защото знаем, че социологическите агенции са обвързани с политическите сили в ляво или дясно и за да има обективност, трябва да платя на няколко агенции. Второ, законът създава много ограничение, за това какво може да се  случи в ефир. И въпреки, че ние не сме българска медия и не сме длъжни да се съобразяваме с българските закони, аз държа да се спазват законите и техния дух, защото така е правилно. Тук има много по-голяма саморегулация, затова е не е проблем да спреш речта на президента, например. Докато в България няма такова нещо.“

Незададените въпроси на българските журналисти

На кого да зададеш въпрос? - на този в джипа ли? Но премиерът не е единствен в това налагане на общуване през социални мрежи. Извън това, когато има възможност да се зададе въпрос, кой е на тези брифинги – платените „мисирки“, които обслужват интересите на управляващите и които всячески се опитват с нелепи въпроси, които не вълнуват хората. В България предизборна кампания се отразява, само ако партиите платят или когато управляващите уж през някакви управленски решения, които съобщават, си правят PR. И така малките партии, извън парламента изцяло изпадат от медиите и нямат никаква трибуна, от която да говорят. Ние в „BG VOICE“ сме приели модела на САЩ и отразяваме всеки кандидат, за който се предполага, че може да влезе в парламента, според последните десет публични проучвания. Ако не се дава трибуна на малките партии, това е колективна медийна безотговорност, прикрита от регулационната рамка. Понякога това е целенасочено, дори имаше до скоро и една от националните телевизии, свързани с властта, която се държеше по подобен начин. Но понякога медиите не отразяват малките партии просто, защото това изисква повече усилие и работа им е по-лесно да не го влагат. Но в крайна сметка, нашата работа е такава и демокрацията работи само, когато всички участваме в процеса – медиите да отразяват обективно, гласоподавателите като участват в процеса, но в България това не се случва, въпреки че има подобрение от преди 10-15 години.“




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Никола Тулечки

Представата за свобода на словото в САЩ се превръща в "Оруел е с нас на масата"

Какво представляват "бележките на общността" в социалните мрежи, защо Илон Мъск говори, че ще ги махне или ще промени начина им на действие, и има ли паралел в представата за свобода на изразяваме между тези намерения и отношението на новата американска администрация с конвенционалните медии в САЩ  – коментира в рубриката на предаването "Мрежата"..

публикувано на 28.02.25 в 17:00
Анелия Торошанова и проф. Таня Йосифова

Как да защитят правата си потребителите?

Още през 1962 г. американският президент Джон Кенеди изтъква: "Потребителите са най-голямата икономическа група в икономиката, влияеща и повлияна от почти всяка лична и обществена икономическа промяна? Но те са и единствената важна група, чийто глас не се чува често".  Кенеди пръв формулира четирите основни права на потребителите: Правото на сигурност;..

публикувано на 28.02.25 в 12:40

Смелост, усилия и общност: Портрет на една вдъхновяваща украинска жена

Днес в "Мигранти с таланти" ви срещаме горда и смела жена от Украйна, която се казва Юлианна Кулюкина. Тя е родом от Днипро, Украйна, където завършила маркетинг, но след като става доброволец по време на военните действия в Донбас, среща своя български съпруг и не след дълго – през 2015 г. – пристига и се установява в България. Музика, храна и..

обновено на 28.02.25 в 12:11
д-р Орлин Колев и Анелия Торошанова

Кога се стига до касиране на изборни резултати за Народно събрание?

След определението на Конституционния съд за преизчисление в национален мащаб на резултатите от произведените на 27 октомври 2024 г. избори за народни представители се поставя отново въпросът за касирането на изборните резултати.  Как може да се стигне до касиране на изборни резултати за Народно събрание?  В юридическото предаване "Законът и Темида"..

публикувано на 28.02.25 в 12:00

Николай Дунев – от юрист до пазител на картографското наследство

Николай Дунев, възпитаник на Националната гимназия за Древни езици и култури и завършил право в Софийския университет, днес е не само планински водач, но и запален колекционер на исторически и географски карти на България. В рубриката "Разговорът" той споделя своя път, който започва в света на правото, преминава през откриването на страстта към..

обновено на 28.02.25 в 11:41