Какви са типичните потребителски проблеми от старта на пандемията до момента?
Темата коментира в “Нашият ден“ Соня Спасова, директор на Европейски потребителски център в България.
“В Европейски потребителски център – България се получават в последно време основно жалби, сигнали и запитвания, свързани с проблеми с онлайн пазаруването. Проблемите, които са срещнали потребителите в този аспект. Иначе имаме и различни жалби, свързани с непроведени пътувания, полети, но те в последно време намаляват предвид факта, че хората, които пътуват са по-малко.“
“Основната дейност на нашия център е насочен именно към трансграничните казуси. Това означава, че към нас могат да се обърнат хора, независимо от тяхната националност, които живеят в България и имат проблеми с търговци извън България в рамките на ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство. По същия начин ние можем да съдействаме, заедно с нашите колеги, от съответните центрове в другите държави на потребители, които живеят в другите държави, а имат проблем или някакъв казус с български търговец.“
Типични проблеми
“Обръщаха се към нас за помощ, когато авиокомпанията е отложила полета, независимо в каква дестинация. Съответно трябва да си получат обратно сумата за билета обратно, но има забавяне по различни причини.“
“Иначе по отношение на онлайн пазаруването, за които сме съдействали, на които сме помагали са свързани със забавяне на връщане на сумата, когато човек си купи една стока, по някаква причина реши да я върне и след това я изпрати обратно към търговеца, а търговецът забавя сумата, която трябва да възстанови. Това единият най-чест сигнал, за който се обръщат към нас потребителите, а другите сигнали са свързани с онлайн пазаруването, свързано с неполучаване или забавяне на доставката на стоки или някакъв вид проблеми, свързани след това с нейното използване.“
Петрана Терзиева, потребител, чийто казус е бил разрешен от Европейски потребителски център в България, разказа случая в “Нашият ден“
“По време на коледните празници във Фейсбук постоянно излизаше реклама за помагало за много лесно научаване на английски език. Реших да го поръчам за сина ми. Куриерът дойде, около седмица след поръчката, каза, че е от Румъния и нямам право да я погледна. Платих, след това погледнах и видях, че са картинки с думи и то само на английски. Беше трудно за разбиране дори от човек, който е учил английски. Реших да върна продукта и започнах да пиша в страницата, от която поръчах, нямаше отговор. Няколко поредни дни писах, след това намерих имейла им, писах, там нямаше отговор, докато не попаднах на Европейския потребителски център, написах един имейл, прикачих там снимки. На другия ден получих отговор, че молбата ми е депозирана. Учудена бях, че за около десетина дни проблемът ми беше напълно решен. Писаха, че търговецът е открит в Малта. Така след няколко дни този търговец ми писа имейл, че ми възстановява парите и наистина ми ги възстанови.“
Богомил Николов от Асоциация “Активни потребители“ коментира темата в “Нашият ден“.
Поведение на потребителя – промени ли го пандемията
“Още е рано да се каже. Към момента нашите предпочитания са променени по принуда. И когато условията или принудата изчезне, е много интересно дали ще се върнем към обичайния си начин на потребителско поведение.“
“Към настоящия момент е съвършено ясно, че се промени начинът на пазаруване. Някои стоки, които преди сме пазарували, сега избягваме, като официалните облекла например. Човек, който си седи вкъщи, няма нужда от нов костюм.“
“Хората започнаха да купуват повече електроника, уреди за домашен спорт. По-рядко излизаме на заведение. Съответно нашата потребителска кошница има друг състав в момента. Но дали това ще остане така и впоследствие ми е трудно да кажа. Може би следващата година ще направим по-добра равносметка.“
Най-търсени стоки
“Предупреждавахме още от миналата година, че ще се появят многобройни предложения на пазара в тази посока. Дали ще са стоки, или някакъв вид процедури, услуги, но общият знаменател между тях е, че предпазват или лекуват. През тази година станахме свидетели на най-невероятни екзотични предложения, например антибактериална изтривалка, или пък антивирусен душ. Наскоро имаше дори реклама на сеанс и хипноза, твърдящи, че лекуват коронавирус. Много ми е интересно как нито един лекар не е чувал и не е учил подобна терапия, а винаги тези предложения идват от пазара. Искам да кажа много важно и много ясно на хората – слушайте лекарите, а не търговците!“
В редакция "Хумор и сатира" акъл имаме за всички, че и ще остане. Ето например достатъчно акъл как да бъде изградена бързо и без особени вложения от наша страна стратегическата магистрала до Видин. Отговорните за това фактори, разните там магистралостроители и давачите на обещания да взимат по лист и химикалка и да си водят записки. Чуйте за..
На вчерашния 4 февруари 2024 г. 22-годишна жена намушка няколко души в центъра на София. В ефира на "Lege Atris" психиатърът Цветеслава Гълъбова коментира случая и постави акцент върху проблемите в системата за психично здраве в България. Жена намушка с нож трима души на столичния булевард "Витоша" (ОБНОВЕНА) Според д-р Гълъбова жената е..
Тема с продължение: Какво се случва с наредбите, засягащи парантерално хранене, какво дело в Административния съд на София предстои на 7 февруари – интервю в Lege Artis с д-р Антоанета Тончева , генетик и член на сдружението "Общност Мостове". Предстои открито съдебно заседание по сигнала за дискриминация на Наредба № 2 и Закона за здравето...
Катедра "Радио и телевизия" към Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет "Св. Климент Охридски" организира среща с училищните медии в страната в рамките на своя годишен фестивал. Това обяви доц. Жана Попова в ефира на предаването "Нашият ден" . Според нея инициативата цели да обедини всички форми на училищна..
За естетичната медицина – регулацията, опасностите и решенията говорим в Lege Artis, след като министърът на здравеопазването Силви Кирилов разпореди преглед на нормативната уредба в сферата. Регионалните здравни инспекции, от своя страна, започнаха проверки за нерегламентирани дейности, свързани с естетичната медици. Вниманието на държавните..
2024 г. донесе значителни промени в пазара на недвижими имоти в България. Според доц. Мирослав Владимиров, икономист и член на борда на директорите на..
В днешното издание на предаването "Време за наука" разгледахме темата за "данък наследство" и семейните фантоми. Обсъдихме как от родителите си..
Тази седмица първото професионално училище в страната ни чества своя 140-и юбилей. Това е Професионалната държавна търговска гимназия "Димитър..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg