На 15 март се навършват 84 години от смъртта на Хауърд Лъвкрафт – писател, критик и есеист, определян като най-значимия американски „свръхестественик“ след Едгар Алън По, едно от големите имена в литературата на хоръра през ХХ век, който формулира понятието „космически страх“ (cosmic fear) и разкрива ролята му в литературата.
Хауърд Филипс Лъвкрафт (1890–1937) е американски писател на ужаси и фантастика. Той е роден в Провидънс и живее там през почти целия си живот. Започва да пише още на седем години. В училище има влечение към науката и издава ръкописни списания на тема природни науки. Лъвкрафт не учи в университет заради проблеми със здравето. Първата му публикация е разказът „Алхимик“.
Освен в художественото си творчество, идеите си за "литературния ужас" Лъвкрафт оповестява в богатата си кореспонденция с писатели-съмишленици и най-вече в есето „Свръхестественият ужас в литературата“ – пространна и богата на идеи разработка, публикувана през 1927 година. В основата на идеята за „космическия страх“ авторът поставя представата за необятността и непознаваемостта на света, носеща импулсите на архетипния страх от величието на космическия цикъл.
Експлоатирането на похватите и стилистиката на сензационното, съчетано с основано на богат философски пласт литературно „митотворчество“, са характерологичните черти на почерка на Лъвкрафт. Идеята за космическия страх е извор на смисъла в творбите му от така наречения „Ктхулу цикъл“ – най-известният и значителен в художествено отношение дял от творчеството на писателя. В разкази и новели като „Дагон“ (1919), „Плъхове в стените“ (1924), "Кошмарът в Дънуич" (1929), „Шепнещият в тъмнината“ (1931), „Обитателят на мрака“ (1936), "Сянка над Инсмут" (1936), „Из планините на безумието“ (1936) и особено “Зовът на Ктхулу“ (1927) Лъвкрафт съгражда цялостен художествен модел, съставен от единосъщни теми, топоси, образи, герои, и подчинен на основополагащата идея за надвисналите над човешките селения злонамерени сили, дошли в древни времена от дълбините на Вселената. Според Лъвкрафт човекът е просто мимолетен обитател на един необятен и неопознат свят.
Александър Драганов, писател и председател на Националния клуб за фентъзи и хорър „Цитаделата“, коментира в "Нашият ден":
"Хауърд Лъвкрафт твори в началото на ХХ век – живее в бедност и няма никаква известност. Той се явява кулминация на класическия жанр хорър, който започва с Мери Шели и Брам Стоукър, и с него достига своя връх. Открит е за публиката отново от Стивън Кинг, който го нарича свой учител. Това увеличава значително интереса към творчеството на Лъвкрафт. А това което отличава Лъвкрафт от всички автори, не само на фантастика, е, че той в своите творби радикално сменя позицията на човека във Вселената. В този период все още е популярен антропоцентричният модел, в който "човекът е мяра за всички неща" и център на Вселената. Докато Лъвкрафт – и това е най-страшното в творбите му – поставя човека като незначителен, а човечеството е като една прищявка на съдбата в Космоса. Има създания, които са много по-древни и ще останат там и много след като нас ни няма.
Този свръхпесимистичен поглед към творението, който е плод и на личната депресия на автора, го отличава от останалите писатели. Интересното е, че дори автори, които се водят негови последователи и ученици, не успяват да схванат и приемат тази концепция – тя наистина е доста песимистична. Изключителното е, че науката лека-полека започва да доказва неговите виждания за това, че Земята не е кой знае каква планета във Вселената, дори галактиката ни не е нещо изключително... Даже някои от най-авангардните хипотези, които днес се потвърждават по научни изчисления за паралелни вселени, се забелязват в творчеството на Лъвкрафт, което все пак е от началото на миналия век."
Чуйте повече в звуковия файл.
*Думата horror е от латински произход. Европейската фантастика на ужасите се е утвърдила благодарение творбите на древногръцките и древноримските писатели. Исторически погледнато, причината за появата на „ужаса“ възниква при появата на злото или погрешно разбраните неестествени случки в човешкия живот. От 1960 г. насам всяка творба с патологична, ужасяваща или сюрреалистична тема се определя като „ужас“. Ужасите понякога се застъпват с научната фантастика и фентъзито, които често се поставят под общия знаменател на фантастиката.
Изложбата BETWEEN THE HAZE се разполага в пространството "Орловска 10" в Габрово от 26 септември до 29 октомври. Откриването и запознаването с автора ѝ Ганчо Ганчев - Gana започва от 18:30 ч. Ганчо Ганчев - Gana е роден през 1990 година. Завършва Факултета по Изобразителни изкуства във Велико Търново, специалност "Живопис". Развива се в..
Пътуващата изложба "Наследството на занаятчията. 15 истории от музей "Етър" на регионалния етнографски музей на открито в Габрово, ще бъде представена в Пирговата кула в Кюстендил. Откриването е днес от 16 ч. Изложбата ще гостува в града до края на октомври. Редакторът Ани Маринова разговаря с Росица Бинева, куратор на пътуващата изложба и главен..
Събитието "Сгради по хоризонтала. Български следи в модерната архитектура на Абу Даби" се открива днес в Център за съвременно изкуство “Кристо и Жан-Клод” в Габрово. Проектът е посветен на българския принос в модерната архитектура и в изграждането на един от най-развитите съвременни градове – Абу Даби. Състои се от изложба и два дискусионни панела,..
Столичният Театър "Възраждане" открива новия сезон със спектакъла "Те бяха 10" по Агата Кристи . Премиерните представления на най-успешната книга на авторката са на 26 и 27 септември. Романът на Агата Кристи е по-известен на широката публика под заглавието "10 малки негърчета". Той пренася публиката в атмосферата на напрежение и мистерия,..
Международният литературен форум "Да разберем Балканите чрез литературата" започва днес и ще продължи до 28 септември в Хеликон, планината на Музите. Форумът ще се състои в Конферентния център, разположен в близост до манастира "Благовещение Богородично". Тази първа Международна среща на хората на словото събира писатели, литературоведи и..
В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" по БНР темата за мястото на родителите и децата в процеса на вземане на важни решения за..
Хеликобактер пилори е бактерия, която често остава незабелязана, но може да бъде причинител на сериозни заболявания на стомашно-чревния тракт. За нея и..
Спешна необходимост от приемане на проектопромените в Закона за здравето, които предвиждат масово обучение по първапомощ, стимулиране използването на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg