След като дадохме 10 млн. лева на продуцентите, за да разберем в какво биха ги вложили така, че да ни ги върнат и всички да сме на печалба, а след това предизвикахме каскадьорите да паднат правилно от коня, с който препускат през снимачната площадка, и звукарите да ни обяснят как се създава звуковата картина на българските филми, а операторите имаха за задача да ни разкрият как се изгражда визията на даден филм, спрямо неговата драматургия… В този епизод на „Кино с думи“ съвсем логично ви срещаме с тези, които дорисуват филма, когато всичко вече споменато се случи, а именно монтажистите – доц. Нина Алтъпармакова, Виктория Радославова и Бохос Топакбашиян.
„Изкуството на монтажа“ – опитваме се да разкрием тайната зад тази изкусна магия в близо 60 минути на Епизод 10 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.
Нина Алтъпармакова е е режисьор на монтажа на над 70 игрални и документални филми, много от които носители на награди, като „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде”, „Азбука на надеждата”, „Омлет”, „Посоки“, „Възвишение“, „Ирина“, както и на предстоящите премиерни заглавия „Голата истина за група „Жигули“ и „Чамла“. Преподавател е в бакалавърската програма „Филмов и телевизионен монтаж“ в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ от 1999 г.
Виктория Радославова е режисьор по монтажа на филмите „Воевода“, „Христо“, „Събирач на трупове“, „Петя на моята Петя“, „Уроци по немски“ и „Януари“, преподавател в Сдружение „Творци“ и Нов български университет (НБУ) и съосновател и изпълнителен директор на Фондация „Чуй ме със сърцето“. Тя е режисьор по монтажа и на сериалите „Денят на бащата“, „Дяволското гърло“, „Дървото на живота“, „Столичани в повече“, „Скъпи наследници“, „Островът на сините птици“, „Съни Бийч“.
Бохос Топакбашиян е режисьор по монтажа на стотици музикални клипове, работил е по много телевизионни сериали и филми, сред които пълнометражните „Доза щастие“ и „Рая на Данте“, късометражните „Maika mi calling“, „Солвейг“, „Къщата“, „Батмобил“, „I don’t wanna grow up“, „Шшшт… Попей ми!“ и документалните „88 MHz“ и „Чувство за непоносимост“.
Финалният завършек по пътя на създаването на един филм е монтажът – той събира всички малки парченца от пъзела, за да се получи едно цяло и то да бъде емоционално въздействащо. Процесът е изключително отговорен, тъй като от него зависят положените усилия от целия екип. Той може да промени коренно начина на разказване и да подреди така епизодите, че да бъде изменен изцяло контекстът на заснетата действителност. За всички предизвикателства и вълнуващите моменти, които са имали в работата си досега, разказват в епизода режисьорите по монтажа Нина Алтъпармакова, Виктория Радославова и Бохос Топакбашиян.
И още: Дългият път на монтажа – събирането на всички елементи и събирането на всички процеси по създаването на един филм; Какво означава да си режисьор по монтажа; Монтажът като причина за промяна на първоначалната концепция в драматургията; Трябва ли да бъде следван строго сценарият при процеса на монтаж; Отношенията между режисьора и монтажиста – конфликтът на идеи; Спецификите в изграждането на структурата на игралния филм и сериала; Необходимостта от монтирането на различни като жанр и специфика проекти; Подходът на монтажистите към актьорската работа; Филмът „Между кадрите“, разказващ историята на монтажистката работа; Разликата между това да работиш с лента и изцяло дигитално; Любовта и отдадеността на монтажиста към неговата професия; Монтажът на терен.
Живеещата в Швейцария художничка Красимира Дренска представя най-новите си произведения на родна земя, в софийската галерия "Контраст". Изложбата се нарича "Моменти" и включва прецизна селекция от големи серии цветни композиции и черно бели рисунки – близо 40 на брой, които продължават присъщите ѝ търсения на една интелектуална игра с пластичното..
На 27 септември София и още 15 населени места в страната ще станат част от европейската инициатива "Нощ на литературата". В многобройни читателски гнезда актьори ще четат откъси от книги носители на Наградата за литература на Европейския съюз и други подбрани произведения. В същата нощ подобни четения ще има и в още няколко европейски..
Проф. Георги Дюлгеров – тази институция в българското кино, както го наричат всички , представи на "Златна роза" 2023 новия си филм "Записки по едно предателство" . Той е вдъхновен от епохалните "Записки по българските въстания" на Захари Стоянов и цели да репродуцира смъртта на Георги Бенковски, но и да припомни кой е той всъщност. Разказът..
Стефан Стоянов има дългогодишна кариера като артмениджър и съветник в света на съвременното изкуство. От началото на годината той е стратегически консултант на Виенския панаир за съвременно изкуство, който се смята за прозорец към Централна и Източна Европа. Тази година на панаира бяха представени 61 галерии от 20 държави и повече от 150 художници...
Филмът, който всички очакваха – "Уроците на Блага", се срещна за първи път с българската си публика на 41-вата "Златна роза" . Носителят на три награди от тазгодишния фестивал в Карлови Вари – за най-добър филм, за най-добра женска роля в лицето на Ели Скорчева, която се завърна на екрана след 30-годишно отсъствие от българското кино, и наградата на..
Филмът, който всички очакваха – "Уроците на Блага", се срещна за първи път с българската си публика на 41-вата "Златна роза" . Носителят на три награди..
Преди 145 години, в годината на Освобождението – 1878, са открити първите пещерни животни в България, а около век по-късно вече са съобщени над 860 вида..
По инициатива на Съвета на Европа всяка година на 26 септември се чества Европейският ден на езиците. През 2023 година превърналата се в традиционна..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg