Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Внимание – онлайн пазаруване

| обновено на 07.04.21 в 11:42
Снимка: Pixabay.com

Какви данни ни искат стандартно при онлайн пазаруване? Кога трябва да ни светне червена лампичка за заплаха? Какво трябва да включва предварителната проверка на търговеца, когато пазаруваме от непознат сайт?

Темите коментира в “Нашият ден“ Соня Спасова, директор на Европейския потребителски център.

“Има едно количество данни, които са необходими, за да получим доставката. Това са адрес, на който искаме да получим стоката, може да бъде офис на куриер, може и офисът, където работим. Също така имена и телефон за връзка. Това са минималните данни, без които доставката няма как да се случи.

Възможно е да се замислим, ако някой ни иска детайли за банковата сметка предварително или някакъв вид парола – било то към поща или към банкова сметка. Това са данни, които не са необходими за една поръчка.

Преди известно време от страна на Европейската комисия беше оповестено едно проучване, че около 56% от хората, които са пълнолетни в ЕС, по една или друга причина са станали жертва на онлайн измами в последните две години. Най-честата финансова загуба на тези хора е между 0 и 500 евро.“


Типове измами

“При нас има оплаквания и жалби на хора, които са пострадали с по-големи големи суми. Те са загубили сумите, защото не се е стигнало до доставка. Най-честите проблеми са – потребителят харесва кола в даден сайт, свързва се с търговеца, започват комуникация. Повечето случаи подобна комуникация се извежда извън официалните канали, извън имейлите на фирмата в популярни чат приложения. Това е по-знаков сигнал, който може да притесни потребителя и да обърне внимание, че може да има нещо нередно.

След достигане до договорка потребителят плаща пари за колата, като получателят в голяма част от случаите е физическо лице и то в друга държава, а не там, където би трябвало да се намира колата. Това е вторият сигнал, на който трябва да обърнем внимание, ако искаме да сключим подобна сделка – къде и на кого плащаме.

Другият знак е, че плащането е чрез директен трансфер, чийто краен получател трудно може да се проследи. Това също е начин да бъде измамен човек.

Нашият съвет е винаги да се прави проверка на това от кого се купува и на кого се плаща, на кого се превеждат парите.“

Кога да търсим Европейския потребителски център

“Европейският потребителски център в България може да съдейства, когато потребител, който живее в България, има проблеми с търговец извън България в рамките на ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство. Необходимо е обаче отсреща да има действителен търговец, с когото ние провеждаме преговори. При нас се обръщат потребители, които са направили някаква поръчка и тя закъснява, търговецът не спазва срока за доставка. Или получават нещо различно, което трябва да бъде заменено. След това търговецът не иска да им съдейства бързо.“

Разговора можете да чуете от звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Д-р Неделчо Тотев

Д-р Неделчо Тотев: Трябва да бъде вкаран реализъм в преговорите за КТД

Преди седмица Федерацията на здравните синдикати към КНСБ заплаши с национални ефективни стачни действия във връзка с преговорите за колективен трудов договор в сектора. Акушер-гинекологът д-р Неделчо Тотев , директор на Общинската болница в Чирпан и председател на Сдружението на общинските болници, коментира в Lege Artis исканията на..

публикувано на 16.07.25 в 13:47

Стандарт е категорично необходим във всяка една медицинска специалност

Родилките в "Майчин дом" ще попълват анкета при изписването, в която ще посочват дали са доволни от медицинското обслужване и от етичното отношение на лекари, акушерки, медицински сестри и санитари. Това е една от мерките за подобряване на комуникацията между лекари и пациенти в лечебното заведение, която ще бъде предприета след обвиненията срещу д-р..

публикувано на 16.07.25 в 12:46

ДОБРОволческите възможности по света и у нас

ДОБРОволчески възможности по света и у нас в рамките на проекта "ДОБРОкаст пътува – пътувай с нас!" представя в "Нашият ден" Катерина Стоянова , председател на УС на CVS България. На фокус е фестивалът "48 часа Варуша Юг“, който предстои във Велико Търново между 15 – 17 август. "ДОБРОкаст" е единственият подкаст, посветен изцяло на..

публикувано на 16.07.25 в 10:35
Антоанета Василева

Рекорден брой сигнали за онлайн насилие над деца

Рекорден брой сигнали за онлайн насилие над деца са постъпили през последните две години – за това алармира Антоанета Василева, експерт по онлайн безопасност и координатор на Националния център за безопасен интернет. Най-уязвимата група са младежите на възраст между 10 и 14 години. 99% от сигналите са за момичета, само 1% – за момчета. Ето какво сочи..

публикувано на 15.07.25 в 16:15
Проф. Милен Замфиров

Новите технологии в съвременния образователен процес

Как технологиите променят образователния процес, има ли екранен аутизъм и какви са предимствата на новото поколение в променящата се технологична среда – разговор във "Време за наука" с проф. дпн Милен Замфиров , декан на Факултета по науки за образованието и изкуствата в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Проф. Замфиров коментира..

публикувано на 15.07.25 в 12:45