Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Внимание – онлайн пазаруване

| обновено на 07.04.21 в 11:42
Снимка: Pixabay.com

Какви данни ни искат стандартно при онлайн пазаруване? Кога трябва да ни светне червена лампичка за заплаха? Какво трябва да включва предварителната проверка на търговеца, когато пазаруваме от непознат сайт?

Темите коментира в “Нашият ден“ Соня Спасова, директор на Европейския потребителски център.

“Има едно количество данни, които са необходими, за да получим доставката. Това са адрес, на който искаме да получим стоката, може да бъде офис на куриер, може и офисът, където работим. Също така имена и телефон за връзка. Това са минималните данни, без които доставката няма как да се случи.

Възможно е да се замислим, ако някой ни иска детайли за банковата сметка предварително или някакъв вид парола – било то към поща или към банкова сметка. Това са данни, които не са необходими за една поръчка.

Преди известно време от страна на Европейската комисия беше оповестено едно проучване, че около 56% от хората, които са пълнолетни в ЕС, по една или друга причина са станали жертва на онлайн измами в последните две години. Най-честата финансова загуба на тези хора е между 0 и 500 евро.“


Типове измами

“При нас има оплаквания и жалби на хора, които са пострадали с по-големи големи суми. Те са загубили сумите, защото не се е стигнало до доставка. Най-честите проблеми са – потребителят харесва кола в даден сайт, свързва се с търговеца, започват комуникация. Повечето случаи подобна комуникация се извежда извън официалните канали, извън имейлите на фирмата в популярни чат приложения. Това е по-знаков сигнал, който може да притесни потребителя и да обърне внимание, че може да има нещо нередно.

След достигане до договорка потребителят плаща пари за колата, като получателят в голяма част от случаите е физическо лице и то в друга държава, а не там, където би трябвало да се намира колата. Това е вторият сигнал, на който трябва да обърнем внимание, ако искаме да сключим подобна сделка – къде и на кого плащаме.

Другият знак е, че плащането е чрез директен трансфер, чийто краен получател трудно може да се проследи. Това също е начин да бъде измамен човек.

Нашият съвет е винаги да се прави проверка на това от кого се купува и на кого се плаща, на кого се превеждат парите.“

Кога да търсим Европейския потребителски център

“Европейският потребителски център в България може да съдейства, когато потребител, който живее в България, има проблеми с търговец извън България в рамките на ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство. Необходимо е обаче отсреща да има действителен търговец, с когото ние провеждаме преговори. При нас се обръщат потребители, които са направили някаква поръчка и тя закъснява, търговецът не спазва срока за доставка. Или получават нещо различно, което трябва да бъде заменено. След това търговецът не иска да им съдейства бързо.“

Разговора можете да чуете от звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Всичко за здраве, здраве за всички": 77-та Световна здравна асамблея

В момента протича 77-та Световна здравна асамблея , организирана от СЗО под надслов "Всичко за здраве, здраве за всички". Форумът, чиято цел е да бъдат очертани днешните здравни предизвикателства, ще продължи до 1 юни с участието на високопоставени медицински и политически представители от цял свят. В "Lege Artis" доц. Ангел Кунчев – водещ на..

публикувано на 29.05.24 в 11:58

Никола Тулечки: Опасенията за контролиран и купен вот винаги са основателни

Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ) препоръча изпращането на мисия за наблюдение на предстоящите избори, изразявайки загриженост за възможни случаи на купуване на гласове и контролиране на гласоподавателите. В рубриката "Темата на деня" на предаването "Нашият ден" Никола Тулечки, основател на "Данни за добро", коментира дали..

обновено на 29.05.24 в 11:46

Какъв въздух диша България?

За пролетния въздух, който не навсякъде е такъв, какъвто ни трябва – разговор в "Нашият ден" с Христо Христозов от представителството на гражданското обединение "Дишай, България" в Димитровград. Към момента гражданската организация събира подкрепа в искане на повече информация за проблемите на официалната система за измерване на въздуха ...

публикувано на 29.05.24 в 10:37

Бъдещето на България през очите на младите ще се обсъжда на конференция

Предстои конференцията "Бъдещето на България през очите на младото поколение". Инициатор и организатор на конференцията е Нидерландско-българската бизнес асоциация. В рубриката "Епизоди от живота" на предаването "Нашият ден", Мила Панчева, зам.-председател на организацията, сподели своите виждания и очаквания от конференцията. Асоциацията е..

публикувано на 29.05.24 в 10:26
Цариброд

Гласовете на БНР ще звучат в Цариброд

От юни жителите на сръбския град Цариброд ще имат възможността да слушат гласовете на БНР. За българите, които обхащат 45 % от населението в града, и за новото споразумение между БНР и Радио и телевизия "Цариброд"   в "Нашият ден" разказва журналистът Анелия Торошанова . По думите на Торошанова първо ще започнат да се излъчват обедният..

публикувано на 29.05.24 в 09:43