Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Кой се страхува от Вирджиния Улф?“ – една от най-популярните пиеси на Олби

Едуард Олби
Снимка: ЕПА/БГНЕС

„Кой се страхува от Вирджиния Улф?“ на американския драматург Едуард Олби е една от най-емблематичните пиеси за неговото творчество. Той пише този текст през 1962 г., а една година по-късно „Кой се страхува от Вирджиния Улф?“ печели наградата „Тони“ за най-добра пиеса, а също и отличието на нюйоркската критика. През 1963 г. пиесата е номинирана за наградата „Пулицър”, но журито е разделено, Олби не получава отличието, но журито така и не успява да излъчи друг победител.

Няколко години по-късно излиза и едноименният филм с участието на с Елизабет Тейлър и Ричард Бъртън в главните роли. Екранизацията на режисьора Майк Никълс получава номинации в 13 категории и печели 5 статуетки „Оскар“.

Днес е трудно да се каже колко пъти тази пиеса е била поставяна на сцена, защото това е една от най-известните пиеси на Олби. Нещо повече – критиците често наричат „Кой се страхува от Вирджиния Улф“ учебник по писане на драматургия.

Сега има ново книжно издание на „Кой се страхува от Вирджиния Улф?“, отново в превод на Григор Павлов и с корицата на Капка Кънева. 

„Цялостност и непоклатимост. Това са думите, които изникват в съзнанието ми при спомена за Едуард Олби. Някои биха назовали същото с латинизма „интегритет“, други биха се позовали на почтителното „стара школа“, а защо и да не се позовем на употребявания от него самия израз gravitas. Цялостните хора са рядкост, защото излъчват стоическо спокойствие пред преходността на живота“, пише режисьорът Явор Гърдев в своите бележки, включени в книгата.

Издателката Гергана Димитрова разказва защо на този драматургичен текст може да се гледа като на добра литература.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Зодиакът" на Димитър Рашков в галерия "Българи"

Можем да наречем тази изложба и юбилейна за навършилия през 2024 г. 70 години Димитър Рашков. Основният и непоказван досега цикъл в нея е именно "Зодиакът", който е продължение на темите, занимаващи скулптора през целият му път. Сред тях са: Трифон Зарезан (Опиянението на боговете); Еротикон (Изящните дебелани); Адам и Ева след изгонването от Рая;..

публикувано на 19.02.25 в 17:05
Илюстративна снимка

В Париж започва най-големият панаир за съвременно изкуство

2000 художници, фотографи, архитекти, скулптори и гравьори от цял свят ще представят най-новите си произведения. Събитието се провежда под стъкления купол на "Гран Пале" във френската столица. Панаирът за съвременно изкуство "Арт Капитал" се открива с грандиозно шоу и дефиле на бижутери, които представят най-новата си продукция. В рамките на трите..

обновено на 19.02.25 в 16:23

Варна ще има театрален фестивал и през есента

Драматичният театър "Стоян Бъчваров" във Варна обяви създаването на нов театрален фестивал в морската столица. Първото издание на Черноморския театрален фестивал ще се проведе от 24 до 28 септември 2025 година. Идеята на организаторите е да предложат в ранната есен едно голямо културно събитие на варненци и на гостите на града и така да се удължи..

публикувано на 19.02.25 в 15:58
Къща на Георги Савов

Факти и родови истории в "Сградите разказват"

Видеопоредицата "Сградите разказват" е нова инициатива на Регионалния исторически музей - София. Археолозите Йордана Николова и Валентин Витанов, които създават епизодите, разкриват събития и истории, свързани с построяването, архитектите и обитателите на ценните сгради в Стара София. "Идеята за поредицата се роди на базата на две беседи, които..

публикувано на 19.02.25 в 12:10

Софийска премиера за "Не се обличай за вечеря" или любовен триъгълник по две

Представлението "Не се обличай за вечеря" по пиесата на Марк Каполети "Пижама за шестима" е първият опит на режисьорката Максима Боева за ситком. Заедно със сценографа на представлението Киряна Аврониева те се впускат още повече в експеримент със сценичното пространство, като бягат от класическия модел на жанра, който е белязан от "диван по..

публикувано на 19.02.25 в 11:04