С тези ведри приветствени слова на Медицинската сестра, ключов, неедноизмерим и съвсем нелесен за преглъщане персонаж от радиопиесата „Болен“ на Ани Васева, приветстваме и ние всички минали, настоящи и бъдещи слушатели. „Болен“ (наред с произведения от същия период като „Трансферату“ на Младен Алексиев и Станимир Панайотов) бележи един съвсем нов етап в богатата история на Радиотеатъра у нас.
Преведено на езика на „Аларма“, за която и двете радиопиеси винаги са били извор на вдъхновение,… това е все едно да организираш концерт на Лидия Ланч, на бандата на Кинг Аишоба от Северна Гана или на бележити камбоджански нойз-авангардисти от поколението на Chinabot в зала, в която досега е звучала приоритетно класическа музика (тук в ролята на Джон Пийл влиза редакторът Ина Вълчанова, на чийто тънък естетически усет и неконвенционално мислене дължим далеч не само тези две пиеси през годините). С горното сравнение, разбира се, не накърняваме ни най-малко статута на класиката, пред която благоговеем – само казваме, че през ХХI век съществуват… повече видове класика (и това е прекрасно)!
Освен пиесата „Болен“, която можете да слушате тук за вечни времена, предоставена ни любезно от Радиотеатъра, по желание и с разрешението на авторите на текста и музиката, чуйте и интервюто с Ани Васева, направено по повод 10-годишнината и което припомня ключови епизоди – и от 2011 (когато премиерата на „Болен“ за малко да се състои в мазето на радиото), и от Античността (когато също е имало радиотеатър, въпреки че не се е наричал точно така). А пандемията я оставете: да правим паралели с нея е по-скоро досадно, отколкото закономерно… Затова и изстрелваме този патрон тук, в това интервю, за да не се налага после. „Болен“ е далеч по-дълготрайно произведение.
Играта "Подът е лава" превръща опасността и сигурността в топография на въображението. Инсталацията на Виктор Петров е изградена върху принципите на тази игра, които важат само в границите на четирите стени: наивните и разрушителни импулси могат да се разгърнат с пълна сила, физиката може да бъде пренебрегната, реалността и разумът са освободени от..
Галерия "Васка Емануилова", филиал на Софийската градска художествена галерия откри изложба на две съвременни скулпторки от едно поколение, чийто подход към изучаване, изграждане и обработване на формата е различен. “Противоположности и сходства” е озаглавена експозицията на Зоя Лекова и Моника Игаренска в галерия "Васка Емануилова", която до 19..
В редакция "Хумор и сатира" също се дразним от "хвърчащите" по улици, тротоари, градинки и паркове тротинетки, но доброто ни възпитание възпира някои наши пориви. На хората по света обаче явно им е дошло до гуша, защото са подхванали борба с тротинеткохулиганите, която ще наречем "експериментална". Подробности за това и за друго в неделя веднага след..
В четири епизода "Трамвай по желание" представя на своята публика миналото и настоящето, наследството и завещанието на една от най-достойните театрални институции в България – великотърновският драматичен театър "Константин Кисимов". Първата театрална трупа в града се създава през 1870. За нуждата на театъра се закупуват декори, костюми от..
Да си свидетел на пътя на човек, който следва сърцето си, несъмнено е вдъхновяващо. Радослав Владимиров припомня това както с ролята си на Мето в екранизацията на Хайтовия разказ “Сватба” – филм на Магдалена Ралчева с международно признание и с много силно изградена ценността система, така и с всичко, което прави в житейски план, където – за разлика от..
Международният поетичен фестивал " Софийските метафори" съчетава съвременна поезия, музика, визуални и сценични изкуства по начин, достъпен за широката..
Международният филмов фестивал "Срещу течението" се открива на 11 септември в София, в клуб “Строежа” от 19 часа, когато ще бъдат представени 5 филма, а..
Градът е пазител на стари традиции в занаятите, свързани с обработката на глина. Затова не случайно често е наричан "Керамичната столица на България". Тук..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg