Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Емоционалното учене - същност и интеграция в образователната среда

Снимка: Архив

Какво представлява емоционалното учене? Как може то да бъде интегрирано в нашата образователна система?

Темата коментира в “Нашият ден“ Юлия Мишкова, учител по история.

“Емоциите като начин на преподаване и развиване на социалните умения не са нещо ново. Ако се върнем много назад във времето, когато изобщо са започнали дискусиите какви следва да бъдат целите на образованието, още тогава започват и отговори, в които виждаме, че фокусът на развитие на всеки един ученик в образователната система, би следвало да бъде холистичен и да засяга и неговото личностно развитие.“

“Това не е нещо ново, но със сигурност е нещо, което излезе на преден план в последните години. Какво всъщност означава да работим за социално и емоционално учене и социално емоционално развитие на един ученик? Отговорът е много кратък. Това означава да работим за развитието на неговата личност. Така че всеки един ученик, който следва да завърши училище в един момент, да се реализира в своя живот, да може да се справя със своя вътрешен свят и с всичко, което му се случва като интеракции със социума.“

Образователната система у нас

“Първата стъпка за връщането и изкарването на фокус на социалното и емоционалното учене е всъщност самата роля на учителя и неговото индивидуално, личностно и професионално развитие. За да може учителят да развива цялостно своите ученици и да развива съответните нагласи в своите ученици, е редно и той самият да обръща внимание на своя вътрешен свят, за да рефлектира по същите области, по които следва да работи с учениците си, така че да го прави максимално пълноценно.“

“Това е първата стъпка и си мисля, че тя частично е залегнала на ниво учебни програми в нашата образователна система. И все повече излиза на преден план като област, върху която учителите да се развиват, да споделят опит и да се учат един от друг.“

Учебни материали

“Ние залагаме на работа в няколко основни посоки. Едната е да се опитваме да подготвяме учителите да преподават интегрирано социално-емоционално компетентности. Това означава да се връщат и да фокусират вниманието на учениците върху отделните компетентности в часовете, които така или иначе преподават. Такъв пример би могъл да бъде една рефлексия в края на учебен час, в която всъщност учениците да споделят какво им е помогнало да се справят със съответните задачи и какво им е попречило, за да развиваме техните умения да управляват процесите на учене.“


Темата коментира в “Нашият ден“ Мила Иванова, учител по английски.

“По отношение на разликата между познавателни и социално-емоционални методи, когато говорим за рамката, която използваме, ние стъпваме на една организация в САЩ, която преди 30 г. въвежда изобщо термина социално-емоционално учене.“

“Можем да ги разделим в три големи области. Първата е свързана с вътрешния свят на децата или на възрастните, емоционалния им вътрешен свят, което означава на простичък език – можем ли да познаваме и да назоваваме правилно емоциите, които използваме с достатъчен нюанс и детайл, което излиза, че е нещо изненадващо трудно за хора от всякаква възраст.“

“Можем ли да назоваваме силните си страни, познаваме ли добре собствените предразсъдъци и стереотипи, реакции в дадени ситуации. И по какъв начин емоционалният вътрешен свят влияе върху действията и решенията, които взимаме.“

“Това е свързано и с това до каква степен можем да се контролираме и регулираме. Всеки знае, че когато изпитаме силно чувство на щастие или на гняв, е важно да имаме механизми, по които да преработим тази емоция, за да не се стигне до агресивни прояви, или до неприемливо поведение в някаква ситуация.“

Взаимодействието с околните

“Другата част е насочена по-скоро към взаимодействието с околните. По какъв начин изграждаме връзка, значими приятелства и отношения.“

Разговорите можете да чуете от звуковите файлове.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Познатият и непознат Амстердам

Амстердам възниква като рибарско селище през ХІІ век, след което се превръща в едно от най-големите пристанища в света. Днес столицата на Нидерландия впечатлява с комбинацията си от исторически забележителности, динамичен начин на живот и нечувана либералност. Туристите обикновено свързват Амстердам с квартала на червените фенери и марихуаната,..

публикувано на 05.10.25 в 14:54

Христовият морал

Всеки човек иска да бъде уважаван и обичан от другите, но дали винаги осъзнаваме, че за да получим това, трябва да се стремим да отвръщаме със същото. Толстой пише: "Колкото повече любов проявява човек, толкова повече го обичат, толкова по-лесно му е да обича другите."  Думите на Христос от днешното евангелско четиво "Както искате да постъпват с вас..

публикувано на 05.10.25 в 09:35
Христофор Караджов

Христофор Караджов: Стратегията на Тръмп е да създава разделение, психоза, страх и несигурност

Защо Доналд Тръмп събра генералите си, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Христофор Караджов , преподавател по журналистика в Калифорнийския университет. Врагът отвътре "Това беше едно изказване, което той направи на 44-тата минута от речта си, която дотогава всички слушахме с отчетливо генералски изрази на лицата. Когато внезапно..

публикувано на 05.10.25 в 09:15
Иво Инджев

Иво Инджев: Видимата картина в Газа е манипулирана и изцяло контролирана от "Хамас"

Възможният и невъзможен мир в Газа, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Иво Инджев , журналист. Доналд Тръмп и планът за мир "Аз лично си спомням само един негов ултиматум, който е издържал досега,  когато предупреди иранците, че им дава 30 дни, преди да извърши въздушни удари, и действително на 31-вия ден го направи. Всички..

публикувано на 05.10.25 в 08:55
Валентин Вълканов

Валентин Вълканов: Разликата между Борисов и Пеевски е единствено на риторическо ниво

Кой е Джордж Сорос и на какъв тип политици пречи дейността му, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Валентин Вълканов , преподавател по социология в НБУ. Кой е Сорос "Джордж Сорос, чисто формално, е един от най-успешните финансисти в историята на модерния капитализъм. От там нататък неговата филантропска дейност е именно нещо, което..

публикувано на 04.10.25 в 09:00